۷

مرداد

۱۳۹۸

راهکارهایی برای مدیریت تعارض

متوسط زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گاهی در کار تیمی شرایطی پیش می‌آید که نظر شما با هم تیمی‌تان یکی نبوده و این سبب بروز تعارض میان شما و او می‌گردد. این تعارض وقتی نمود بیش تری پیدا می‌کند که با کوچک‌ترین اختلاف نظر، مخالفت‌های میان شما دو نفر شدیدتر شده و تصمیم گیری‌ها دشوارتر و زمان برتر می‌شوند. در اینجاست که نیازمند راهکارهایی برای مدیریت تعارض خواهید بود.

مدیریت تعارض

راهکارهایی به منظور مدیریت تعارض

  • گام اول: شناسایی علت بروز تعارض

حتما با خود خلوت کنید و درباره علت بروز تعارض فکر کنید. سپس درباره آن با طرف مقابل نیز صحبت کنید تا به نقطه نظر مشترکی درباره علت بروز اختلاف شوید.
بهتر است تا از خود و طرف مقابل این سوالات را بپرسید:

🔑از چه زمانی احساس دلخوری ایجاد شد؟
🔑چه اتفاقی میان ما رخ داد؟
🔑علت بروز این اختلاف چه بود؟

  • گام دوم: از بالا به قضیه نگاه کنید.

سعی کنید کاملا بی‌طرفانه و بدون هیچ‌گونه قضاوت و ناراحتی به مسئله نگاه کنید. این دید باعث می‌شود تا به حقایق بیش‌تری پی ببرید؛ پس یکبار دیگر با این دید اتفاقات رخ داده را مروز کنید.
بهتر است تا از خود این سوالات را بپرسید:

🔑چه اتفاقی در این برحه زمانی رخ داد؟
🔑از چه زمانی این مشکل میان شما و طرف مقابل رخ داد؟

  • گام سوم: درخواست راه‌حل

از طرف خود و مقابلتان بخواهید که برای رفع این مسئله، راهکارهایی برای مدیریت تعارض ارائه دهد. از او این سوالات را بپرسید:

🔑چطور می‌توانیم این مسئله را حل کنیم؟
🔑به نظر شما بهترین راهکار برای رفع آن چیست؟

سپس به به گفته‌های او به خوبی گوش دهید و همچنین به زبان بدن طرف مقابل نیز توجه کنید، ببینید آیا او به حالت تحکم راهکار ارائه می‌دهد؟
اگر این‌گونه است، سعی کنید تا او را به صلح دعوت کنید تا از جو متشنج حاکم در جلسه کاسته شود.

مدیریت تعارض

  • گام چهارم: ارائه راهکارهایی برای مدیریت تعارض که از نظر طرفین قابل قبول باشد.

سعی کنید راهکارهایی برای مدیریت تعارض ارائه دهید که دو طرف با آن موافق هستند و یا راهکارهایی که به صلاح تیم یا سازمان است را ارائه دهید.

  • گام پنجم: توافق‌نامه

در این مرحله بهتر است تا شما و طرف مقابل، در مورد یکی از راهکارهای پیشنهاد داده شده با یکدیگر توافق کنید.
بهتر است تا از خود این سوالات را بپرسید:

🔑چه برنامه‌هایی برای جلوگیری از تعارض در پیش گیرم؟
🔑اگردر آینده مشکلی به وجود آید، چه کاری را انجام دهم؟

 

منابع:

Conflict management

The Five Steps to Conflict Resolution

 

درباره faranaksolat

faranaksolat

فرانک صولت هستم، مدیر مارکتینگ شتابدهنده بانا و علاقه‌مند به حوزه مهارت‌های نرم، گیمیفیکیشن و مارکتینگمشاهده تمامی مطالب نوشته شده توسط faranaksolat

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *