انسانها همیشه و در هر زمینهای تصمیمگیری میکنند و میخواهند که تصمیمگیری درستی داشته باشند، این تصمیمات خواه دربارهی کوچکترین مسئله زندگی باشد مانند انتخاب رنگ لباس، خواه مهمترین تصمیمات زندگی مانند انتخاب همسر آینده.
حتی در محیط کار نیز، میبایست تصمیمات کوچک و بزرگ فراوانی گرفته شود. از این رو اهمیت تصمیمگیری بر کسی پوشیده نبوده و بهتر است تا برای گرفتن تصمیمات منطقی و مهم، کمی مهارتهای تصمیمگیری را در خود پرورش دهیم. از این رو در این مقاله به معرفی ۹ راهکار برای تصمیمگیری درست میپردازیم.
۱.زمانی را برای تصمیمگیری صرف کنید.
تصمیمگیری نیاز به صرف زمان و انرژی ذهنی دارد. بسیاری از افراد مبتلا به ADHD، از ابتدای صبح که با صدای آلارم ساعت از خواب بیدار میشوند تا موقع خواب درگیر کار هستند. تصمیمگیریهای بزرگ را نمیتوان در زمان کار گرفت. اگر میخواهید که در مورد مسئله مهمی تصمیمگیری کنید، زمانی را برای خود اختصاص داده و در طول فرآیند تصمیمگیری، هر تصمیم خود را ثبت کرده و بهترین تصمیم را از میانشان برگزینید.
توجه داشته باشید که در طول زمان اختصاص داده شده، تلفن همراه و کامپیوتر خود را خاموش کرده و تنها بر روی فرآیند تصمیمگیری تمرکز کنید.
۲.اجازه ندهید تا احساساتتان بر روی تصمیمات شما تاثیرگذار باشند.
بر طبق ضرب المثل «دو پادشاه در یک ملک نگنجد»، احساسات شدید و منطق نیز با هم به طور یک جا تعامل خوبی ندارند. به هیچ وجه در حالتی که هیجانزده هستید یا استرس زیادی دارید، در مورد چیزی تصمیم نگیرید. زیرا بخش منطقی ذهن در چنین مواقعی فعالیت کمتری نموده و به جای اینکه با منطق خود تصمیمگیری کنید، با احساساتتان تصمیم خواهید گرفت.
از این رو در چنین مواقعی، مدتی را به آرام کردن ذهن و کنترل احساساتتان تخصیص دهید، میتوانید ورزشهایی نظیر یوگا یا مدیتیشن انجام دهید.
۳.با ذهنیت مثبت یا منفی در مورد چیزی تصمیم نگیرید.
داشتن ذهنیت مثبت یا منفی، تاثیر مستقیمی بر روی تصمیمات افراد خواهد داشت. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که در مورد یک مسئله دیدی منفی داشتهاید و پس از صحبت با فردی و اطلاع از حقیقت مسئله طرز نگرشتان تغییر کرده باشد. اگر با هر یک از ذهنیتها تصمیم میگرفتید، مطمئنا نتیجه آن متفاوت از حالت دیگر خواهد شد. بنابراین سعی کنید تا به حالت بیطرفانه، نگاه همه جانبهای به هر مسئله داشته و سپس اقدام به تصمیم گیری نمایید.
۴.از دادههای صحیح و قابل اعتماد استفاده کنید.
بهرهگیری از دادهها برای تصمیمگیری، روشی مناسب و منطقی است، اما بهتر است درنظر داشته باشید که تنها از دادههای صحیح و قابل اعتماد استفاده کنید و نه هر دادهای.
از طرفی برخی از افراد نیز تنها از دادههایی استفاده میکنند که کارشان را بهتر جلوه دهد. ولی این کار صحیح نبوده و در آینده مشکلات به شکل دیگری خود ر بروز خواهند داد.
۵.از ابزارهای کمک به تصمیمگیری استفاده کنید.
برخی از ابزارها و متدها برای کمک به فرآیند تصمیم گیری وجود دارند که به فرد تصمیمگیرنده در این فرآیند کمک میکنند، این ابزارها مانند ماتریس SWOT، داشبوردهای تصمیمگیری و… هستند که شامل نمودارهای خلاصهساز و تحلیل دادهها و اطلاعاتاند که در سطوح مختلفی از هرم دانش قرار میگیرند.
۶.از آزمونهای تست روش استفاده کنید.
برای تصمیمگیری درست بهتر است تا پس از بررسی همه جوانب، از آزمایش مانند آزمایش AB Test استفاده کنید. آزمایش AB در واقع آزمایشی است که در آن دو یا چند نوع صفحه به طور تصادفی به کاربران نشان داده میشود و از تجزیه و تحلیل آماری برای تعیین حالت هدفمند استفاده میشود.
۷.تصمیم خود را بنویسید.
یک تکه کاغذ بزرگ را بردارید و در بالای صفحه تصمیم خود را بنویسید. عمل ساده نوشتن، به شما کمک میکند تا به طور کامل در مورد هر آنچه که قصد تصمیمگیری دارید، تسلط داشته باشید.
۸.مراقب خطاهای تصمیمگیری گروهی باشید.
اگر در جلسهای قرار است به طور گروهی تصمیم بگیرید، مراقب تصمیمگیری باشید. این خطاها ناشی از همسو بودن طرز تفکر تمامی افراد حاضر در جلسه است، از این رو سعی کنید تا در جلسات خود جایگشتی از افراد موافق و مخالف داشته باشید تا نظرات گوناگون مطرح شود.
۹.از نتایج تصمیمات قبلی خود درس بگیرید.
همیشه به گذشته برگردید و نتایج حاصل از تصمیمات قبلی خود را بازبینی کرده و ببینید که چقدر این تصمیمات موثر واقع شده اند. بهتر است تا از فیدبک سایر همکارانتان نیز بهره ببرید.
به گفته پیتر دراکر، پدر مدیریت مدرن:
اقدامات در زمان حال، تنها راه برای ایجاد آینده است.
از این رو سعی کنید تا با گرفتن تصمیمات اثربخش، آیندهای روشن برای خود و ذینفعانتان بسازید.
منابع:
بدون دیدگاه