۷

مرداد

۱۳۹۸
کار تیمی چیست و چه فوایدی دارد؟
 
متوسط زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر نیم نگاهی به آگهی‌های استخدام بیاندازید، در بیش‌تر آن‌ها عبارت « داشتن روحیه کار تیمی » را مشاهده خواهید نمود.

کار تیمی به چه معناست؟

کار تیمی بخش مهمی از روند کاری در هر گروهی است؛ خواه دانشگاهی باشد، خواه کاری.
در کارتیمی، تمامی افراد تلاش خود را برای رسیدن به هدف مشترک به کار می‌گیرند و با یکدیگر تعامل می‌کنند.

نکاتی برای موفقیت در کار تیمی

  • برنامه‌ریزی فردی و تیمی داشته باشید.

    برای بهبود عملکردتان در تیم حتما برنامه‌ای فردی و همچنین برنامه‌ای تیمی داشته باشید تا بتوانید زمان‌های مورد نیاز برای انجام کارهای فردی و تیمی را به طور موثری مدیریت کنید.
  • میزان تخصصتان را برای خود و دیگران مشخص کنید.

    خیلی مهم است که شما شناخت خوبی از خود و توانایی‌هایتان داشته باشید تا در آینده بتوانید آن‌ها را بهبود بخشید. اگر این شناخت کامل نباشد ممکن است که کاری را قبول کنید و برای انجام آن کار دچار مشکل شوید، زیرا تصور می‌کنید که به اندازه خوبی از مهارت مرتبط با آن برخوردارید؛ درحالیکه میزان مهارتتان ممکن است کم‌تر از حد انتظارتان باشد. از این رو بهتر است با خود خلوت کنید و میزان شناختتان را افزایش دهید و سپس میزان مهارت‌هایتان را با مثال برای هم‌کارانتان مشخص کنید تا توقع بیش از حد از شما نداشته و در مقابل نیز سطح توقعاتشان از شما بسیار اندک نباشد.

کار تیمی

  • زمان‌هایی را با هم‌تیمی‌هایتان صرف کنید.

    بهتر است تا زمان‌های شخصی خود را با هم‌تیمی‌هایتان تقسیم کنید. از این رو در هنگام نوشیدن قهوه یا چای یا حتی صرف ناهار با هم‌تیمی‌هایتان گپ بزنید تا به نقاط تفاهم بیش‌تری برسید.

  • چالش‌هایتان را به صورت رو در رو رفع کنید.

    اگر در کار تیمی با چالش یا مشکل جدی مواجه شدید، بهتر است تا به صورت رو در رو با هم‌تیمی خود صحبت کنید تا مسئله روشن شود. هرگز در مورد کسی پیش داوری نکرده و سعی کنید تا با گفت‌و‌گو مسئله را حل کنید.
  • در مورد انجام هر وظیفه شفاف عمل کنید.

    حتما با هم‌تیمی هایتان تعامل داشته باشید تا روند انجام کارها توسط هر فرد مشخص گردد. می‌توانید از طریق جلسات و نرم‌افزارهای مدیریت کارها مانند Trello کارهایتان را مدیریت کرده و با هم‌تیمی‌هایتان به اشتراک گذارید.

کار تیمی

  • پاسخگو باشید.

    سعی کنید تا در طول روز، به خصوص در طول ساعات کاری، فردی در دسترس باشید و به تماس‌ها و پیام‌های هم‌تیمی‌هایتان پاسخ دهید. این باعث می‌شود تا دیگران بیش‌تر بر روی شما حساب کنند.
  • برای دریافت بازخورد از هم تیمی‌هایتان پیش قدم شوید.

    در شروع کار در هر تیمی، از همکارانتان بخواهید تا در مورد عملکرد شما بازخورد (Feedback) دهند. این کار باعث می شود تا فرهنگ ارائه بازخورد در تیم گسترش یابد و افراد به نقاط قوت و ضعف خود در کار بهتر پی ببرند.

  • درباره موضوعات مختلف گفت‌و‌گو کنید.

    در تیم خود به طور هفتگی ساعتی را به گفت‌و‌گوی تیمی اختصاص دهید. بهتر است این گفت‌و‌گو جدا از جلسات تیمی باشد و در آن درباره موضوعات جدید و کارهایی که برای بهبود کیفیت کار می‌توان انجام داد، صحبت نمود.
  • در کارهای تیمی به یکدیگر کمک کنید.

    کارتیمی، همانطور که از نامش پیداست، نیاز به همکاری و تعامل اعضای تیم دارد تا اگر یکی از اعضای تیم دچار مشکل یا کمبود زمان شد، سایر هم تیمی‌ها به او کمک کنند.

کار تیمی

  • خجالت را کنار بگذارید.

    اگر کارتان طرز کار با نرم افزاری را به خوبی نمی‌دانید یا با مشکل محدودیت زمان مواجه شدید، اصلا خجالت نکشید و حتما از هم‌تیمی‌های باتجربه‌تان بپرسید.
  • به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید.

    هر فردی در زندگی شخصی خود دغدغه‌ها و مشکلاتی دارد که مایل نیست درباره آن‌ها صحبت کند. از این رو بهتر است در کارتیمی به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید.

  • در کمک کردن به هم‌تیمی‌هایتان پیش‌قدم شوید.

    گاهی پیش می‌آید که یکی از اعضای تیم، وظیفه‌ای مانند آما‌ده‌سازی سالن برای کارگاه را برعهده دارد ولی به دلیل رودربایستی با سایر اعضای تیم، به تنهایی این کار را انجام می دهد، در چنین مواقعی بهتر است تا خودتان پیش‌قدم شده و حتی دیگران را نیز تشویق کنید تا به او کمک کنند.

 

منابع:

۱۰Tips for Better Teamwork

Teamwork Tips for Working with Unfamiliar Co-Workers۸

Teamwork in the workplace: 10 qualities of an excellent team player

 

درباره faranaksolat

faranaksolat

فرانک صولت هستم، مدیر مارکتینگ شتابدهنده بانا و علاقه‌مند به حوزه مهارت‌های نرم، گیمیفیکیشن و مارکتینگمشاهده تمامی مطالب نوشته شده توسط faranaksolat

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *