یکی از عواملی که به شما کمک میکند در کار تیمی عملکرد موفقی داشته باشید، شناخت نقش تیمی خود است. ارزیابی خود به شما این امکان را میدهد علاوه بر شناخت نقش تیمی خود، استعداد و توانایی خود را نیز بشناسید. این شناخت به شما کمک میکند با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتر فعالیتهای خود را انجام دهید.
کار تیمی به چه معناست؟
کار تیمی بخش مهمی از روند کاری در هر گروهی است؛ خواه دانشگاهی باشد، خواه کاری.
در کارتیمی، تمامی افراد تلاش خود را برای رسیدن به هدف مشترک به کار میگیرند و با یکدیگر تعامل میکنند.
نکاتی برای موفقیت در کار تیمی
· برنامهریزی فردی و تیمی داشته باشید.
برای بهبود عملکردتان در تیم حتما برنامهای فردی و همچنین برنامهای تیمی داشته باشید تا بتوانید زمانهای مورد نیاز برای انجام کارهای فردی و تیمی را به طور موثری مدیریت کنید.
· میزان تخصصتان را برای خود و دیگران مشخص کنید.
خیلی مهم است که شما شناخت خوبی از خود و تواناییهایتان داشته باشید تا در آینده بتوانید آنها را بهبود بخشید. اگر این شناخت کامل نباشد ممکن است که کاری را قبول کنید و برای انجام آن کار دچار مشکل شوید، زیرا تصور میکنید که به اندازه خوبی از مهارت مرتبط با آن برخوردارید؛ درحالیکه میزان مهارتتان ممکن است کمتر از حد انتظارتان باشد. از این رو بهتر است با خود خلوت کنید و میزان شناختتان را افزایش دهید و سپس میزان مهارتهایتان را با مثال برای همکارانتان مشخص کنید تا توقع بیش از حد از شما نداشته و در مقابل نیز سطح توقعاتشان از شما بسیار اندک نباشد.
· زمانهایی را با همتیمیهایتان صرف کنید.
بهتر است تا زمانهای شخصی خود را با همتیمیهایتان تقسیم کنید. از این رو در هنگام نوشیدن قهوه یا چای یا حتی صرف ناهار با همتیمیهایتان گپ بزنید تا به نقاط تفاهم بیشتری برسید.
· چالشهایتان را به صورت رو در رو رفع کنید.
اگر در کار تیمی با چالش یا مشکل جدی مواجه شدید، بهتر است تا به صورت رو در رو با همتیمی خود صحبت کنید تا مسئله روشن شود. هرگز در مورد کسی پیش داوری نکرده و سعی کنید تا با گفتوگو مسئله را حل کنید.
· در مورد انجام هر وظیفه شفاف عمل کنید.
حتما با همتیمی هایتان تعامل داشته باشید تا روند انجام کارها توسط هر فرد مشخص گردد. میتوانید از طریق جلسات و نرمافزارهای مدیریت کارها مانند Trello کارهایتان را مدیریت کرده و با همتیمیهایتان به اشتراک گذارید.
· پاسخگو باشید.
سعی کنید تا در طول روز، به خصوص در طول ساعات کاری، فردی در دسترس باشید و به تماسها و پیامهای همتیمیهایتان پاسخ دهید. این باعث میشود تا دیگران بیشتر بر روی شما حساب کنند.
· برای دریافت بازخورد از هم تیمیهایتان پیش قدم شوید.
در شروع کار در هر تیمی، از همکارانتان بخواهید تا در مورد عملکرد شما بازخورد (Feedback) دهند. این کار باعث می شود تا فرهنگ ارائه بازخورد در تیم گسترش یابد و افراد به نقاط قوت و ضعف خود در کار بهتر پی ببرند.
· درباره موضوعات مختلف گفتوگو کنید.
در تیم خود به طور هفتگی ساعتی را به گفتوگوی تیمی اختصاص دهید. بهتر است این گفتوگو جدا از جلسات تیمی باشد و در آن درباره موضوعات جدید و کارهایی که برای بهبود کیفیت کار میتوان انجام داد، صحبت نمود.
· در کارهای تیمی به یکدیگر کمک کنید.
کارتیمی، همانطور که از نامش پیداست، نیاز به همکاری و تعامل اعضای تیم دارد تا اگر یکی از اعضای تیم دچار مشکل یا کمبود زمان شد، سایر هم تیمیها به او کمک کنند.
خجالت را کنار بگذارید.
اگر کارتان طرز کار با نرم افزاری را به خوبی نمیدانید یا با مشکل محدودیت زمان مواجه شدید، اصلا خجالت نکشید و حتما از همتیمیهای باتجربهتان بپرسید.
· به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید.
هر فردی در زندگی شخصی خود دغدغهها و مشکلاتی دارد که مایل نیست درباره آنها صحبت کند. از این رو بهتر است در کارتیمی به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید.
· در کمک کردن به همتیمیهایتان پیشقدم شوید.
گاهی پیش میآید که یکی از اعضای تیم، وظیفهای مانند آمادهسازی سالن برای کارگاه را برعهده دارد ولی به دلیل رودربایستی با سایر اعضای تیم، به تنهایی این کار را انجام می دهد، در چنین مواقعی بهتر است تا خودتان پیشقدم شده و حتی دیگران را نیز تشویق کنید تا به او کمک کنند.
تست نقشهای تیمی بلبین، به شما کمک میکند نقش تیمی خود را بشناسید. برای انجام این تست بانا همراه شماست.
منابع:
Teamwork Tips for Working with Unfamiliar Co-Workers8
Teamwork in the workplace: 10 qualities of an excellent team player
بدون دیدگاه