به عنوان یک رهبر، وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که تیم شما از همکاری با شما لذت میبرد. ایجاد یک تیم قدرتمند، وقت و فداکاری بسیاری میطلبد. اما با صرف زمان به احتمال زیاد تیمتان قدرتمند و یکپارچه شده و در نهایت به موفقیت دست خواهید یافت. در این مقاله، ما در مورد استراتژیهایی صحبت خواهیم کرد که به شما در ایجاد روابط تیمی معنی دار کمک میکنند.
چرا باید روابط تیمی را به صورت مثبت تقویت کرد؟
برقراری روابط تیمی معنیدار کاری با همکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. به علاوه، شما حداقل یک سوم وقت خود را در شرکتتان میگذرانید. درست است که در محیط کار باید روی کار متمرکز بود ولی تا زمانی که مرزهای مشخصی تعیین کرده باشید و به مرزهای شخصی اعضای تیم خود احترام بگذارید، صحبت با همتیمیها و شناخت بیشتر آنها در تقویت روابط تیمی تاثیرگذار خواهد بود.
اگرچه، روابط تیمی فقط به تفریح و خوشگذرانی محدود نمیشود، با این وجود بهتر است تا چاشنی تفریح و سرگرمی را به روابط کاری خود بیافزایید. با افزایش شادی در یک تیم، خلاقیت اعضای تیم نیز افزایش خواهد یافت.
چگونه روابط تیمی معنی دار ایجاد کنیم؟
ایجاد روابط تیمی محکم یک شبه اتفاق نمیافتد. این کار به صرف زمان، اعتماد و تلاش بسیار نیاز دارد. با این حال، خبر خوب این است که قبلاً ثابت شده با ۱ درصد بهبود میتوان به میزان زیادی تغییر ایجاد کرد. بنابراین در اینجا چند راهکار برای شروع ارائه میشود که شما میتواند برای بازه زمانی آنها را در تیم کاری خود به کار گیرید و سپس تغییرات و تأثیرات را از نظر شادی تیم و افزایش بهره وری بسنجید. لطفا تاثیرات آن را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید.
تنها به معاشرت توجه نکنید.
معاشرت با همکاران، در همایشها و در هنگام استراحت ناهار بسیار عالی و موثر است، اما برای ایجاد روابط معنی دار تیمی کافی نیست. بنابراین به جای تمرکز روی اجتماعی کردن گاه به گاه، باید به اعضای تیم خود علاقه واقعی داشته باشید و مطمئن شوید که آنها نیز تاین احساس شما را درک کرده باشند.
نادیده گرفتن نظرات اعضای تیم باعث میشود که آنها احساس تحقیر و ناامیدی کنند. با هر یک از اعضای تیم خود جلسات خصوصی را برگزار کنید و نظرشان را درباره مسائل کاری بپرسید. اگر در هر پروژهای موفق شدید یا حتی شکست خوردید، حتما نظر آنها را نیز بپرسید. فقط در این صورت شما قادر خواهید بود که ارتباطات تیمی خود را تحکیم بخشید. به طوری که آنها از همکاری با شما لذت برده و در کارشان احساس خوشبختی کنند.
فراموش نکنید که خوشبختی در محل کار باعث افزایش بهره وری شده و به ثبات و موفقیت کلی شرکت کمک میکند.
برای برقراری روابط تیمی معنیدار، بازخورد سازنده دهید.
اعضای تیم شما به یک رهبر احتیاج دارند که بتواند به آنها در رشد حرفهای کمک کند. به جای تمرکز بر روی جزئیات مسائل کاری، میتوانید به تقویت توسعه فردی و مهارتهای نرم آنها کمک کنید. هیچ فرصتی را برای تمجید از افراد خود بخاطر کاری که انجام دادهاند، از دست ندهید. آنها باید احساس کنند که مورد قدردانی قرار گرفتهاند. این باعث تقویت روحیهشان شده و به آنها انگیزه میدهد تا کارشان را با کیفیت عالی انجام دهند. با این حال، شما باید صادق باشید و در مواقع لزوم نیز انتقاد کنید. فقط به یاد داشته باشید که با مردم مهربان باشید و اطمینان داشته باشید که اشتباهاتشان تأثیر مثبتی در رشدشان داشته باشند.
روی اهداف مکالمات کاری خود متمرکز شوید.
طبق روشی مکالمه شغلی Russ Laraway، هر مدیر باید سه نکته را از مکالمه با اعضای تیمش دریابد:
- به داستان زندگی آنها گوش دهید و دریابید که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آنها میشود.
- اهداف آنها را برای آینده دریابد و مهارتهای لازم برای توسعه پیدا کنید.
- با استفاده از اطلاعاتی که قبلاً در مورد آنها صحبت شد، برنامهای تهیه کنید که به آنها در رسیدن به اهداف خود کمک کند.
مکالمات شغلی برای ایجاد روابط قوی تیمی بسیار مهم هستند. این کمک میکند تا مدیران یاد بگیرند که چه چیزی برای اعضای تیمشان مهم است و چگونه به آنها انگیزه دهند تا کارمندان بهترین کار ممکن را انجام دهند.
مرزها را تعیین کرده و به آنها احترام بگذارید.
البته جالب است که به رویاها و انتظارات اعضای تیم خود توجه کنید. همچنین خوب است و حتی توصیه میشود که با همه اعضای تیمتان دوستانه برخورد کرده و مهربان باشید. با این حال، شما باید مرزهایی را تعیین کنید. دوستی در محل کار همیشه ایده خوبی نیست، به خصوص وقتی که آنها در یک مکان با یک سلسله مراتب روشن رئیس و مرئوسی کار میکنند. اگر بعد از کار میخواهید که به کافیشاپ بروید، بهتر است تا به جای دعوت از دوستان صمیمیتان، از اعضای تیم خود دعوت کنید تا همراهتان بیایند.
فرهنگ همکاری ایجاد کنید.
از رقابت منصرف شوید. اگر در یک محیط کاری که همتیمیها با یکدیگر به رقابت بپردازند، از آن جایی که مردم تمایل دارند تا با یکدیگر به شدت رقابت کنند، سبب بروز کینه و دشمنی در تیم خواهد شد. این وظیفه شماست که شما به عنوان یک رهبر، اعضای تیم را به همکاری و اعتماد متقابل تشویق کنید. همکاری با یکدیگر، برای همه افراد درگیر مزایای بسیاری داشته و نتایج بهتری را نیز برای شرکت به ارمغان خواهد داشت.
به دیگران احترام بگذارید تا مورد احترامشان قرار گیرید.
به همه اعضای تیم خود به طور یکسان احترام بگذارید. هرگز موقعیت شغلی، جنسیت، مذهب، قومیت و… را ملاک میزان احترامتان به دیگران قرار ندهید. مودب باشید و هرگز در ملأ عام از آنها انتقاد نکنید. احترام در ایجاد روابط قوی تیمی بسیار اهمیت دارد.
مطمئنا روشهای بیشتری برای ایجاد روابط تیمی وجود دارند. شما کدامیک را امتحان کرده اید؟
چگونه با تیم خود تعامل دارید؟
ما علاقه مند به شنیدن نظر شما در بخش نظرات هستیم!
منابع:
بدون دیدگاه