مهارت‌های نرم مورد نیاز کارآفرینان چیست؟

مهارت‌های نرم

 

پیش از این در رابطه با اهمیت مهارت‌های سخت صحبت کردیم. نکته‌ی قابل توجه در اینجا این است که مهارت‌های‌ نرم نیز به‌اندازه‌ی مهارت‌های سخت برای یک کارآفرین اهمیت دارد. مهارت‌های نرم به کارآفرینان در مسیر بهبود عملکرد کاری و همچنین تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. در این مقاله در رابطه با مهارت‌های‌ نرم مورد نیاز کارآفرینان صحبت خواهیم کرد.

مهارت‌های‌ نرم چیست؟

به مجموعه مهارت‌هایی مثل گوش دادن، آداب معاشرت مناسب، مدیریت استرس، کار گروهی، رهبری، توانایی الهام بخشی و شجاعت در کار مهارت‌‌های نرم گفته می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که مهارت‌های نرم به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و می‌توان گفت که مهارت‌های نرم به شخصیت هر فرد بازمی‌گردد. هرچند این موضوع در رابطه با مهارت‌های نرم قابل ذکر است که می‌توان آن را با تمرین و تکرار به وجود آورد و یا بهبود بخشید.

مهارت‌‌های نرم مورد نیاز در کسب‌وکارها چیست؟

۱- توانایی الهام بخشیدن

مدیران امروزی نباید دستور بدهند. آن‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند تا ارتباطی موثر و سازنده با کارمندان خود ایجاد کنند. آن‌ها باید در تقویت این مهارت نرم بکوشند. مثلا فکر کنید قصد دارید نیرویی جدید به سازمان اضافه کنید. باید توانایی این را داشته باشید تا فرد را متقاعد کنید که شرکت شما برای آن فرد مناسب است. اهداف و چشم‌انداز خود را خیلی شفاف و صریح بیان کنید تا فرد راحت‌تر بتواند تصمیم‌گیری کند.

یک مدیر الهام‌بخش تمامی اعضای تیم را تشویق می‌کند تا به سمت هدف مشترک تیم حرکت کنند. بدین گونه هدف افراد درون سازمان نیز فقط کسب درآمد نیست. آن‌ها می‌توانند خود را بخش مهمی از سازمان بدانند. به همین دلیل هم برای پیشرفت خود و هم سازمان تلاش می‌کنند.

۲- شجاعت

شجاع بودن یکی از مهارت‎‌های نرم بسیار مهم است. شجاعت به معنای مقابله با چالش‌ها و مدیریت ریسک است. شما به عنوان یک کارآفرین، اگر شهامت ریسک‌پذیری نداشته باشید، احتمالا وضعیت شما در کسب‌وکار ثابت خواهد ماند. در این صورت درست است که شما در حباب ایمنی خود می‌مانید، ولی به مرور این حباب شما را از سایر رقبا عقب می‌کشد. برای بهبود خود در این مهارت، بهترین راه‌حل این است که آموزش ببینید که چگونه تجزیه و تحلیل کنید و هزینه و فایده فرصت‌ها را بسنجید.

۳- مدیریت استرس

یکی از مهارت‌های نرم بسیار موثر در زندگی کارآفرینان، مدیریت استرس است. مدیریت استرس بخشی از مهارت‌های نرم است که حتی در زندگی شخصی افراد نیز کمک‌کننده موثر است. هر سازمانی متناسب با فضای درونی و اهداف خود، شرایط سختی دارد. این شرایط سخت هم برای مدیر و هم کارکنان استرس‌زاست. اگر نتوانید این استرس را کاهش دهید، به همه‌ی اعضای تیم و در نهایت کل مجموعه شما آسیب وارد می‌شود. به عنوان یک کارآفرین و مدیر، این وظیفه‌ی شماست که فضای استرسی مجموعه را مدیریت کنید.

۴- مهارت‌های ارتباطی

یکی از مهارت‌های نرم بسیار کاربردی برای شما، ارتباط گرفتن با افراد است. این ارتباط گرفتن با بحث مهم «گوش کردن» آغاز می‌شود. باید بتوانید به افراد خوب گوش کنید و خواسته‌ها و چالش‌های آن‌ها را بفهمید. یک مدیر خوب همچنین باید بداند چگونه مکالمه‌ی موثر داشته باشد، بنویسد و نظرات خود را ارائه دهد.

۵- انعطاف‌پذیری

در کسب‌وکار شما قطعا مشکلات و چالش‌هایی رخ خواهد داد. یکی از مهارت‌های نرم مهم که در این زمان به کمک شما می‎آید، انعطاف‌پذیری است. ممکن است کارمند شما مهارتی را بلد نباشد، تبلیغات شما جواب ندهد و ورودی نگیرید، رقبای شما محصول بهتری ارائه دهند و یا از روی شما کپی‌برداری کنند. همه‌ی این‌ها چالش‌هایی است که ممکن است برای شما اتفاق بیافتد. درست است که برنامه‌ریزی بخش مهمی از کار سازمان‌هاست، ولی باید زمان‌هایی که لازم است، در آن بازنگری کنید. شما می‌توانید برنامه خود را انعطاف‌پذیر طراحی کنید. از کارمندان بخواهید در زمان چالش‌ها اعمال نظر کنند. در جلسات گوناگون با یکدیگر هم‌فکری کنید. بدین صورت می‌توانید به نتیجه بهتری در کار خود برسید.

 

 

 

مقالات مرتبط

قدرت شخصی و راه‌های دستیابی به آن

داشتن قدرت شخصی، این باور را در شما ایجاد می‌کند که می‌توانید موفق باشید. همچنین باعث می‌شود تا همکاران و ذینفعان کلیدی، شما را فردی دارای نفوذ، قدرت و اثرگذار بدانند. همچنین همواره به دنبال نظرخواهی و کمک گرفتن از شما باشند.

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.