۲۱

مرداد

۱۳۹۸

چگونه با افراد ارتباط موثر برقرار کنیم؟

متوسط زمان مطالعه: ۵ دقیقه

داشتن ارتباط موثر در زندگی شخصی و کاری از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی با شرایطی مواجه می‌شویم که چالش‌های بسیاری را با خود به همراه دارد. یکی از این شرایط همکاری با افرادی است که با ما برخورد دوستانه‌ای ندارند. بسیاری از این برخوردها ریشه در اختلاف نظرهای ما دارند؛ خصوصا در محیط کاری به دلیل تفاوت افراد در طرز تفکرشان، شاهد برخوردهای غیردوستانه‌ای هستیم که از طریق صحبت با افراد حل می‌شود. با این وجود، گاهی نیز مسئله دشوارتر از یک تعارض ساده است که در صورت ادامه یافتن آن شاهد بروز برخوردهای ناخوشایند و توهین‌آمیز خواهیم بود.

در چنین شرایطی حفظ ارتباط موثر کاری و تعامل با این افراد کاری به غایب سخت به نظر می‌رسد. با این وجود ما موظف به همکاری با این گروه از همکارانمان هستیم. حال که نمی‌توانیم اختلاف نظر را حل کنیم، پس بهتر است تا روش‌های تعامل با افراد را بیاموزیم.

ارتباط تیمی

راهکارهایی به منظور برقراری ارتباط موثرتر با دیگران:

۱.به اختلافاتتان دامن نزنید.

در هر شرایطی مشکل موجود را تکرار نکنید، این کار آتش اختلاف را مجددا شعله‌ور می‌کند.

۲.خود را جای طرف مقابل بگذارید.

همیشه حق را به خود ندهید، شاید شما در اشتباه باشید. بهتر است تا خود را به جای طرف مقابل و در شرایط او قرار دهید.

۳.برای خودتان ارزش قائل شوید.

انگار بزرگ‌منشانه رفتار کنید تا تاثیر گفتارتان بر روی افراد بیش‌تر شود. سعی کنید تا در صورت بروز اختلافات کوچک، شما برای آشتی پیش‌قدم شوید.

۴.بر نقاط مشترک تمرکز کنید.

معمولا افراد نقاط مشترکی در زندگی شغلی خود دارند، از طریق همین نقاط مشترک می‌توانید همکاری مثبتی را آغاز نمایید.

۵.قبل از صحبت به خود مسلط شوید.

اگر حس منفی شما از همکارتان بسیار زیاد است، حتما قبل از صحبت با وی چند نفس عمیق بکشید تا اعصابتان آرام شود.

مدیریت تعارض

۶.به هدف نهایی فکر کنید.

برای پیشبرد اهداف شرکت، خود را ملزم کنید تا ناملایمات را تحمل کنید. گاهی بهتر است هدف وسیله را توجیه کند.

۷.از عبارت «به نظر من» استفاده کنید.

همیشه سعی کنید تا از عبارت «به نظر من» برای بیان عقاید خود استفاده کنید.

۸.منطقی رفتار کنید.

سعی کنید تا برخوردتان منطقی باشد، حدالامکان از بروز احساساتتان خودداری نمایید.

۹.بدبینی را کنار بگذارید.

سعی کنید تا افکار مثبتی را در ذهنتان پرورش دهید، نگاه بدبینانه را کنار بگذارید، شاید طرف مقابل منظور بدی نداشته باشید.

۱۰.مودی نباشید.

با یک روند برخورد کنید، فراز و فرودهای بسیار در رفتارتان، ذهنیت دیگر را نسبت به شما بد می‌کند.

مدیریت تعارض

۱۱.در ارتباطات خود، اعتمادسازی کنید.

سعی کنید تا با عمل به گفته‌هایتان در نظر دیگران اعتمادسازی کنید.

۱۲.گاهی کوتاه بیایید.

اگر صحبت‌ها و استدلال‌هایتان را نمی‌پذیرند، حتی اگر حق با شما باشد، گاهی بهتر است کوتاه بیایید.

۱۳.برای برقراری ارتباط موثر بیش‌تر محبت کنید.

سعی کنید تا حس همدلی و محبت بیش‌تری را نسبت به افراد مخالف با خود داشته باشید.

۱۴.سکوت کنید.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که نتوانستید از خود دفاع کنید، سکوت کنید. این سکوت نشان دهنده اعتراض و مخالف شماست.

۱۵.خشم خود را کنترل کنید.

در هر شرایطی سعی کنید تا بر خود مسلط باشید، کنترل خشم باعث می شود تا دید بهتری به موضوع داشته‌باشید.

۱۶.هیچ‌کسی نیست که همه را دوست داشته باشد.

قبول کنید که در دنیا هر کسی ممکن است از برخی از افراد خوشش نیاید، در نتیجه نمی‌توان همیشه با همه خوب بود و چنین انتظاری را از دیگران داشت.

۱۷.خود را آرام کنید.

پس از بحثی پرتنش، حتما مدتی را صرف آرام‌کردن خود کنید، می‌توانید به موسیقی ملایمی گوش فرا دهید یا کمی قدم بزنید.

مدیریت تعارض

۱۸.برای ارتابط موثر کم‌تر دیگران را قضاوت کنید.

قضاوت‌های پی‌در‌پی دیگران سبب بدبینی نسبت به آن‌ها شده و احتمال برقراری ارتباط موثر کاهش خواهد یافت.

۱۹.برای داشتن ارتباط موثر ، غیبت نکنید.

وقتی پشت‌سر کسی حرف می‌زنید، باید انتظار مقابل به مثل او را داشته‌باشید.

۲۰.به هر کسی اعتماد نکنید.

تا زمانی‌که به فردی اعتماد نکردید، هرگز هر نوع صحبت کاری و… را نزد وی مطرح نکنید.

۲۱.نظر او را هم بپرسید.

در جلسات مختلف برای تعامل بیش‌تر و رفع کدورت‌ها نظر فرد مخالف را نیز بپرسید.

۲۲.برای ارتابط موثر ، شنود موثری داشته باشید.

در هنگام گفت‌و‌گو با افراد سعی کنید تا بیش از پیش به سخنان دیگران توجه نمایید.

منابع:

How to Deal With People Who Don’t Like You

۱۲ Ways Successful People Deal With People They Dislike

۱۱ Ways Successful People Deal With People They Don’t Like

درباره faranaksolat

faranaksolat

فرانک صولت هستم، مدیر مارکتینگ شتابدهنده بانا و علاقه‌مند به حوزه مهارت‌های نرم، گیمیفیکیشن و مارکتینگمشاهده تمامی مطالب نوشته شده توسط faranaksolat

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *