اگر نیمنگاهی به آگهیهای استخدام بیاندازید، در بیشتر آنها عبارت « داشتن روحیه کار تیمی » را مشاهده خواهید نمود.
کار تیمی چیست و چرا مهم است؟
در پس هر محصول یا خروجی موفقی یک تیم توانمند کار میکند. یک بازیکن فوتبال برای رسیدن به دروازه و گل زدن نیاز به همکاری و حمایت هم تیمیهایش دارد. کار گروهی به بالا بردن سودمندی، پیشرفت ارتباط، تولید ایدههای نو و تقسیم وظایف میانجامد. در یک کار تیمی هر یک از اعضای گروه احساس تعلق و توانمندی دارند. در تعریفی ساده میتوان کار تیمی را فعالیتی دانست که اعضای یه سازمان در تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک انجام میدهند. معنای کار گروهی نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده است. کارهای تیمی امروز متنوعتر و پویاتر از گذشته است و شامل مهارتهایی منحصر به فرد میشود که چالشها و موقعیتهای ویژهای را با خود میآورد. هر کار گروهی در نهایت منجر به رشد و توسعهی کاری هر فرد میشود.
در دنیای امروز که بیشتر شغلها مستلزم ارتباط با دیگران است، هیچ عاملی به اندازهی یک تیم قدرتمند در یک سازمان کارآمد نیست. وقتی در امور سازمان به مسائل پیچیدهای برخورد میکنیم تنها یک تیم قوی است که میتواند از عهدهی انجام وظایف پیچیده برآید. توانایی انجام وظایف فردی همزمان با همکاری در گروه میتواند باعث بدست آوردن رشد و موفقیت کل سازمان شود. در تمام جنبههای هر کسبوکاری، مهارتهای گوناگونی که در یک تیم وجود دارد عامل رسیدن به اهداف مشترک و در نهایت موفقیت میشود. استیو جابز تمام الگوی زندگی را با ذهن خلاق و نوآور خود تغییر داد، اما این کار بدون توانمندی تیم پرتلاش و حرفهای او بدست مردم در سراسر دنیا نمیرسید.

برخی از دلایل مهم بودن کار تیمی
۱- کار تیمی باعث ایجاد وحدت در گروه میشود.
محیط کار گروهی باعث ایجاد جوی دوستانه و توأم با وفاداری میشود. هم تیمیها در این محیط بیشتر تلاش میکنند و حس حمایتی ویژهای نسبت به یکدیگر دارند. افراد دارای استعدادها، نقاط ضعف، مهارتهای ارتباطی، نقاط قوت و عادات متفاوتی هستند. بنابراین، اگر روحیه تیمی تقویت نشود باعث بوجود آمدن چالشهایی در جهت رسیدن به اهداف مشترک گروه میشود.
۲-باعث ارائهی دیدگاهها و بازخوردهای مختلف میشود.
ساختارهای تیمی مناسب تنوع اندیشه، خلاقیت، دید شفاف، فرصتها و روشهای حل مسئله را برای سازمان فراهم میکنند. یک محیط تیمی مناسب به افراد این موقعیت را میدهد که به صورت جمعی ایده پردازی کنند و راههایی برای مشکلات پیدا کنند. همچنین تلاشهای تیم اگر همراه با بازخوردهای سریع باشد کارایی و بازده را افزایش میدهد.
۳- باعث بهبود کارایی و بهرهوری میشود.
وقتی استراتژیهای مختلف گروه را ترکیب میکنیم، کارایی تیم را بالا میبریم. این کار باعث میشود حجم کار تقسیم شود، بر افراد فشار اضافهای تحمیل نشود و رضایت شغلی بالا برود. این تقسیم کار اهداف را قابل دسترسی و عملکرد را بهینه میکند. وقتی گروهی از افراد با هم کار میکنند نسبت به وقتی که هریک تنها کار میکنند، خروجی بهتری خواهند داشت و وظایف خود را سریعتر انجام میدهند.
۴- موقعیتهای یادگیری به وجود میآورد.
کار کردن در یک تیم افراد را قادر میسازد از اشتباهات یکدیگر یاد بگیرند. روبهرو شدن با دیدگاههای مختلف به خصوص دیدگاه همکاران با تجربهتر، بینشی جدید در افراد پدید میآورد و از وقوع احتمالی اشتباهات در آینده جلوگیری میکند. علاوه بر این، افراد میتوانند حوزهی مهارتهای خود را گسترش دهند و ایدههای جدیدتری را از همکاران تازه وارد خود دریافت کنند که در نهایت به معین کردن روشها و راهحلهای موثرتر میانجامد. این همکاری پویا بین افراد تفسیری از آینده میدهد و ظرفیت نوآوری و ترغیب را برای حل مسائل بالا میبرد.
۵- باعث ترویج همافزایی میشود.
حمایت متقابل از اهداف مشترک، همکاری و تشویق، همافزایی ایجاد میکند. در نتیجه این، همتیمیها حس موفقیت بیشتری خواهند داشت و همگی خود را مسئول دستاورد گروه میدانند. وقتی اعضا از مسئولیتها و نقشهای خود آگاه باشند و بدانند که دستاورد خروجی تیم برای همه ی آنها به یک اندازه اهمیت دارد، بینش و ارزشهای آنها یکی میشود و محیط کاری به یک محیط دوستانه همراه با حس اعتماد، حمایت، احترام و همکاری تبدیل میشود.
نکاتی برای موفقیت در کار تیمی
۱- برنامهریزی فردی و تیمی داشته باشید.
برای بهبود عملکردتان در تیم حتما برنامهای فردی و همچنین برنامهای تیمی داشته باشید تا بتوانید زمانهای مورد نیاز برای انجام کارهای فردی و تیمی را به طور موثری مدیریت کنید.
۲-میزان تخصصتان را برای خود و دیگران مشخص کنید.
خیلی مهم است که شما شناخت خوبی از خود و تواناییهایتان داشته باشید تا در آینده بتوانید آنها را بهبود بخشید. اگر این شناخت کامل نباشد ممکن است که کاری را قبول کنید و برای انجام آن کار دچار مشکل شوید، زیرا تصور میکنید که به اندازه خوبی از مهارت مرتبط با آن برخوردارید؛ درحالیکه میزان مهارتتان ممکن است کمتر از حد انتظارتان باشد. از این رو بهتر است با خود خلوت کنید و میزان شناختتان را افزایش دهید و سپس میزان مهارتهایتان را با مثال برای همکارانتان مشخص کنید تا توقع بیش از حد از شما نداشته و در مقابل نیز سطح توقعاتشان از شما بسیار اندک نباشد.
۳-زمانهایی را با همتیمیهایتان صرف کنید.
بهتر است تا زمانهای شخصی خود را با همتیمیهایتان تقسیم کنید. از این رو در هنگام نوشیدن قهوه یا چای یا حتی صرف ناهار با همتیمیهایتان گپ بزنید تا به نقاط تفاهم بیشتری برسید.
۴-چالشهایتان را به صورت رو در رو رفع کنید.
اگر در کار تیمی با چالش یا مشکل جدی مواجه شدید، بهتر است تا به صورت رو در رو با همتیمی خود صحبت کنید تا مسئله روشن شود. هرگز در مورد کسی پیش داوری نکرده و سعی کنید تا با گفتوگو مسئله را حل کنید.
۵- در مورد انجام هر وظیفه شفاف عمل کنید.
حتما با همتیمی هایتان تعامل داشته باشید تا روند انجام کارها توسط هر فرد مشخص گردد. میتوانید از طریق جلسات و نرمافزارهای مدیریت کارها مانند Trello کارهایتان را مدیریت کرده و با همتیمیهایتان به اشتراک گذارید.
۶-پاسخگو باشید.
سعی کنید تا در طول روز، به خصوص در طول ساعات کاری، فردی در دسترس باشید و به تماسها و پیامهای همتیمیهایتان پاسخ دهید. این باعث میشود تا دیگران بیشتر بر روی شما حساب کنند.
۷-برای دریافت بازخورد از هم تیمیهایتان پیش قدم شوید.
در شروع کار در هر تیمی، از همکارانتان بخواهید تا در مورد عملکرد شما بازخورد (Feedback) دهند. این کار باعث می شود تا فرهنگ ارائه بازخورد در تیم گسترش یابد و افراد به نقاط قوت و ضعف خود در کار بهتر پی ببرند.
۸-درباره موضوعات مختلف گفتوگو کنید.
در تیم خود به طور هفتگی ساعتی را به گفتوگوی تیمی اختصاص دهید. بهتر است این گفتوگو جدا از جلسات تیمی باشد و در آن درباره موضوعات جدید و کارهایی که برای بهبود کیفیت کار میتوان انجام داد، صحبت نمود.
۹-در کارهای تیمی به یکدیگر کمک کنید.
کارتیمی، همانطور که از نامش پیداست، نیاز به همکاری و تعامل اعضای تیم دارد تا اگر یکی از اعضای تیم دچار مشکل یا کمبود زمان شد، سایر هم تیمیها به او کمک کنند.
۱۰- خجالت را کنار بگذارید.
اگر کارتان طرز کار با نرم افزاری را به خوبی نمیدانید یا با مشکل محدودیت زمان مواجه شدید، اصلا خجالت نکشید و حتما از همتیمیهای باتجربهتان بپرسید.
۱۱- به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید.
هر فردی در زندگی شخصی خود دغدغهها و مشکلاتی دارد که مایل نیست درباره آنها صحبت کند. از این رو بهتر است در کارتیمی به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید.
۱۲-در کمک کردن به همتیمیهایتان پیشقدم شوید.
گاهی پیش میآید که یکی از اعضای تیم، وظیفهای مانند آمادهسازی سالن برای کارگاه را برعهده دارد ولی به دلیل رودربایستی با سایر اعضای تیم، به تنهایی این کار را انجام می دهد، در چنین مواقعی بهتر است تا خودتان پیشقدم شده و حتی دیگران را نیز تشویق کنید تا به او کمک کنند.
بدون دیدگاه