اگر شرکت شما دچار مشکلاتی اعم از مدیریت روابط کارمندان با کارفرما و استخدام‌های اشتباه و ضعف در استراژی برای آینده هست ، سرمایه‌گذاری در حوزه کارشناس منابع انسانی یا Human resources generalist باید در دستور کار شما قرار بگیرد. 

در واقع کارشناس منابع انسانی اولین استخدامی هر شرکت است که بیشتر وظایف منابع انسانی مانند استخدام و سایر وظایف را پوشش می‌دهد. کارشناس منابع انسانی فردی است با طیف وسیعی از مسئولیت‌ها به جای یک خط کاری تخصصی.

مسئولیت‌های کارشناس منابع انسانی چیست؟

مسئولیت‌های هر شرکت کمی متفاوت است و بسته به قوانین، برخی از مسولیت‌ها از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند. کارشناس منابع انسانی عملیات روزانه‌ی دفتر منابع انسانی و همچنین مدیریت سیاست‌ها، رویه‌ها و برنامه‌های منابع انسانی را مدیریت می‌کند. دپارتمان‌های منابع انسانی به طور کلی روابط کارکنان، آموزش و توسعه، مزایا، پاداش، توسعه سازمانی و استخدام را مدیریت می‌کنند.

وظایف اصلی کارشناس منابع انسانی چیست؟

کارشناسان منابع انسانی اغلب مسئول وظایف اداری، انطباق مدار و استراتژیک هستند. 

وظایف اداری 

شامل حفظ سوابق کارمندان، مدیریت مزایا و حقوق و دستمزد، و ارائه‌ی سلف سرویس کارکنان است.

وظایف مبتنی بر انطباق

شامل گزارش مالیاتی و سایر اسناد مورد نیاز توسط مقررات دولتی، مانند قانون قابل حمل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) است. همچنین معمولا شامل ارائه‌ی آموزش به کارمندان به عنوان مثال در انطباق با قوانین ضد تبعیض، یا گواهینامه‌های مورد نیاز برای انجام کارهای آن‌ها است.

وظایف استراتژیک 

شامل وظایفی مانند استخدام کارکنان، مدیریت بررسی عملکرد، حفظ کارگران، و مدیریت توسعه فردی و سازمانی و برنامه‌ریزی جانشین پروری است.

مهارت‌های ضروری کارشناس منابع انسانی چیست؟

در این مقاله مروری بر مهارت‌های ضروری در (HRG) ارائه می‌کند. مهارت‌ها بدون ترتیب خاصی فهرست شده‌اند.

مهارت‌های ارتباطی

بیشترین مهارتی که در HR Generalist ذکر می‌شود ارتباط موثر است. زیرا مهارت‌های ارتباطی در مدیریت منابع انسانی به علت رابط بودن بین کسب‌وکار و کارمند بسیار حائز اهمیت است. در واقع شما از یک طرف فعال برای کارمندان و از طرف دیگر نماینده کارفرما هستید. شما با ذی‌نفعان مختلف از منظر سطوح مختلف قدرت و نفوذ در ارتباط خواهید بود در نتیجه نحوه ارتباط متفاوت است و به همین علت توانایی برقراری یک ارتباط موثر  و کلامی برای به جای گذاشتن یک اثر حرفه‌ای و مثبت ضروری است. 

مربی‌گری و نصیحت کردن

یکی از مهارت‌های کلیدی منابع انسانی، بودن یک مشاور معتبر و قابل اعتماد برای ذی‌نفعان مختلف است. شما باید بتوانید به طور موثر به کارمندان، مدیران خط و مدیران ارشد در مورد مسائل پرسنلی مشاوره دهید.

این مسائل می‌توانند عملیاتی باشند، به عنوان مثال ایجاد یک طرح ادغام مجدد برای یک کارمند یا  کمک به یک مدیر ارشد در تنظیم یک ایمیل به بخش. مسائل تاکتیکی بیشتر سازماندهی و مشاوره در تلاش‌های بازسازی است. مشاوره استراتژیک شامل هم‌سویی شیوه‌های منابع انسانی برای هماهنگی بیشتر با کسب‌وکار است.

مهارت‌های گزارش‌دهی  منابع انسانی

کارشناسان منابع انسانی با مهارت‌های گزارش‌دهی منابع انسانی قوی نه تنها قادر به درک و تفسیر داده‌ها هستند، بلکه می‌توانند اطلاعات خشک را با استفاده از داستان‌سرایی به پیام‌های قانع‌کننده تبدیل کنند.

زمانی که بتوانید به طور موثر در مورد معیارهای کلیدی گزارش دهید، بهتر می‌توانید به مدیران و کارکنان مشاوره دهید و به طور کلی تصمیمات بهتری مبتنی بر شواهد بیشتری بگیرید. در ادامه می‌توانید مبانی کیفیت تصمیم‌گیری و ۹راهکار برای تصمیم‌گیری درست مطالعه کنید. 

تحلیلی بودن و داده‌محور بودن

مهارت‌های مربوط به کار مبتنی بر داده و تجزیه و تحلیل به سرعت در پنج سال گذشته پدیدار شده است. اکثر کارشناسان منابع انسانی اکنون باید تحلیلی و داده‌محور باشند.شایستگی‌های یک مدیر منابع انسانی شامل توانایی درک معیارهای کلیدی منابع انسانی، مانند استخدام، مشارکت و حفظ، و ارزش و عملکرد کارکنان است.

استخدام و گزینش

یکی دیگر از مهارت‌های منابع انسانی که اغلب ذکر می‌شود شامل استخدام و انتخاب است. یافتن نامزدهای واجد شرایط، انتخاب بهترین‌ها و تعیین تطابق بین نامزد، شرکت و  یکی از مهمترین وظایف منابع انسانی است.

بخش قابل توجه‌ای از استخدام و انتخاب، مصاحبه با نامزدها است. یکی از صلاحیت‌های یک مدیر منابع انسانی اطمینان از عادلانه بودن فرآیند استخدام و انتخاب است.

گوش دادن موثر

کارشناسان منابع انسانی باید بتوانند بدون تعصب یا قضاوت به صحبت‌های دیگران گوش دهند و فضای امنی را برای اشتراک‌گذاری دیگران ایجاد کنند.

کار تیمی

از یک کارشناس منابع انسانی، انتظار می‌رود که با همکاران خود و با مدیران سازمان همکاری کند. همکاری داخلی با همسوسازی فعالانه فعالیت‌های منابع انسانی، هم برای سازمان و هم برای منابع انسانی مفید است.

چگونه می‌توان یک کارشناس منابع انسانی شد؟

راه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به یک کارشناس منابع انسانی وجود دارد. شما می‌توانید مدرک دانشگاهی در کسب‌و‌کار با تاکید بر منابع انسانی دریافت کنید، روانشناسی صنعتی و سازمانی مطالعه کنید، یا بر رفتار سازمانی یا رشته ای مشابه تمرکز کنید و آموزش آکادمیک خود را با آموزش در حین کار تکمیل کنید.

سازمان‌هایی مانند انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM)، موسسه‌ی صدور گواهینامه منابع انسانی(HRCI)، مؤسسه مجاز پرسنل و توسعه (CIPD) و مؤسسه مدیریت منابع انسانی (HRMI) وجود دارند.همچنین بانا تلنت هم به تازگی این دوره را با ارائه گواهینامه نیز برگزار می‌کند.

FAQ

کارشناس منابع انسانی کیست؟

اگر شرکت شما دچار مشکلاتی اعم از مدیریت روابط کارمندان با کارفرما و استخدام های اشتباه و ضعف در استراژی برای آینده هست ، سرمایه گذاری در حوزه متخصص منابع انسانی عمومی یا Human resources generalist باید در دستورکار شما قرار بگیرد. 

نقش کارشناس منابع انسانی چیست؟

در واقع متخصص منابع انسانی عمومی اولین استخدامی هر شرکت است که بیشتر وظایف منابع انسانی مانند استخدام و سایر وظایف را پوشش می‌دهد . متخصص منابع انسانی فردی است با طیف وسیعی از مسئولیت‌ها به جای یک خط کاری تخصصی.

چگونه می‌توان یک کارشناس منابع انسانی شد؟

راه‌های مختلفی برای تبدیل شدن به یک متخصص منابع انسانی وجود دارد. شما می‌توانید مدرک دانشگاهی در کسب‌وکار با تاکید بر منابع انسانی دریافت کنید، روانشناسی صنعتی و سازمانی مطالعه کنید، یا بر رفتار سازمانی یا رشته‌ای مشابه تمرکز کنید و آموزش آکادمیک خود را با آموزش در حین کار تکمیل کنید.

چگونه می‌توانیم در دوره‌ی کارشناس منابع انسانی شرکت کنیم؟

بانا در حال برگزاری یک دوره‌ی کارشناس منابع انسانی است. برای مشاهده اطلاعات دوره و ثبت‌نام کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .