یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اکثر کارجویان این است که برای تعداد بالایی موقعیت شغلی رزومه ارسال کرده‌اند؛ اما پاسخی دریافت نگرفته‌اند. با داشتن یک رزومه‌ کاری خوب، می‌توانید از کارفرمایان زیادی پاسخ دریافت کنید و شانس استخدام خود را افزایش دهید.  

بااین‌حال، اگر رزومه شما ضعیف باشد، ممکن است هفته‌ها، شاید حتی ماه‌ها منتظر پاسخ کارفرمایان بمانید.

بنابراین، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید رزومه‌ای بنویسید که منجر به دعوت مدیران منابع انسانی به مصاحبه‌های کاری شود.

تبریک! ‌ شما مسیر درستی را دنبال می‌کنید.

دراین پست ما قصد داریم هر آنچه را که در مورد چگونگی ساخت رزومه کاری باید بدانید، را به زبان ساده بررسی کنیم. از جمله موارد زیر:

نوشتن رزومه کاری ساده در ۷ قدم:

  1. قالب مناسبی برای رزومه‌ انتخاب کنید
  2. اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس خود را ذکر کنید
  3. بخشی برای بیان خلاصه‌ای از خودتان اضافه کنید.
  4. تجربه کاری و دستاوردهای خود را فهرست کنید
  5. مهارت های خود را ذکر کنید
  6. بخشی در رزومه به زبان‌های خارجی، سرگرمی و… اختصاص دهید. (زبان ها، سرگرمی ها و غیره)
  7. اطلاعات خود را برای آگهی شغلی شخصی‌سازی کنید

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟ (روش درست!)

رزومه کاری چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟ در این تصویر 7 قدم برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای به زبان فارسی قرار دارد.

قبل از اینکه به جزئیات هر قدم در مورد چگونگی ساخت رزومه بپردازیم، در اینجا خلاصه ای از مهم ترین مراحل و نکاتی که باید در نظر داشته باشید آورده شده است:

1. فرمت رزومه را با دقت انتخاب کنید. ما فرمت زمانی Chronological را توصیه می کنیم.
2. جزئیات تماس خود را اضافه کنید. مطمئن شوید که عنوان شغلی، آدرس ایمیل و لینک‌های مرتبط (مانند پروفایل لینکدین، نمونه کار آنلاین، وب‌سایت و غیره) را درج کرده‌اید.
3. یک خلاصه تاثیرگذار برای رزومه‌ خود بنویسید. خلاصه‌ رزومه جایی است که می‌توانید کارفرمایان را وادار کنید تا بقیه رزومه شما را با جزئیات بررسی کنند.
4. به بخش تجربیات کاری خود توجه کنید.این بخش را با آگهی شغلی، تطبیق دهید. دستاورد‌های خود را در این بخش برجسته و از کلمات کلیدی و مهم شغل خود استفاده کنید.
5. مهارت هایتان را اضافه کنید. در این بخش مهم مهارت های نرم(در مقاله ضرورترین مهارت‌های نرم، به‌طور مفصل این دسته از مهارت‌ها را بررسی کردیم) و سختی که برای موقعیت شغلی نیاز است کامل کنیذ. در ادامه‌ی مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید!
6. تحصیلات خود را به‌صورت خلاق و کوتاه اضافه کنید. آخرین و بالاترین مدرک شما برای این بخش کافی است. توصیه می‌کنیم فقط درصورتی‌که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه کاری کمی دارید، بخش آموزشی را جزئیات بیشتر ایجاد کنید.
7. از بخش‌های اختیاری رزومه به‌خوبی استفاده کنید. این بخش‌ها شامل زبان‌های خارجی، سرگرمی‌ها، گواهی‌نامه‌ها و… ، می‌توانند شما را از سایر کارجویان با مهارت‌ها و تجربه‌های مشابه متمایز کند.
8. اگر می‌خواهید شانس استخدام خود را افزایش دهید، کاورلتر را فراموش نکنید.

قدم اول: فرمت مناسبی برای رزومه انتخاب کنید.

قبل از اینکه رزومه خود را ایجاد کنید، باید مطمئن شوید که فرمت مناسبی دارد تا به‌خوبی دیده شود.

کارفرمایان ابتدا ظاهر رزومه شما را می‌بینن و نه نوشته‌های داخل آن را، بنابراین، این بهترین فرصت برای ایجاد یک تأثیر اولیه عالی است.

در این قدم باید فرمت و قالب مناسبی برای رزومهٔ خود انتخاب کنید. 

سه نوع فرمت رزومه وجود دارد:

  • فرمت رزومه زمانی معکوس. این محبوب‌ترین فرمت رزومه در میان کارفرمایان و نیز کارجویان است.
  • فرمت رزومه عملکردی. این قالب بیشتر روی مهارت‌ها تمرکز می‌کند تا تجربه کاری و اگر تازه‌کار خود را شروع کرده‌اید و تجربه کمی در این زمینه دارید مفید است.
  • فرمت رزومه ترکیبی. این فرمت یک انتخاب عالی برای کارجویان باتجربه و دارای مهارت‌های متنوع است اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که در چند زمینه مختلف نیاز به تخصص دارد و می‌خواهید همه این‌ها را در رزومه خود نشان دهید، فرمت رزومه ترکیبی عالی است. به‌عنوان‌مثال شما موقعیت مدیر ارشد درخواست می‌دهید و می‌خواهید تخصص خودتان را در مدیریت، فروش و توسعه نرم‌افزار وارد کنید.

با این توضیحات انتخاب شما کدام است؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، فرمت رزومه زمانی معکوس محبوب‌ترین فرمت میان کارفرمایان و مدیران منابع انسانی است. ازاین‌رو، در این راهنما، ما بر آموزش نحوه ساخت رزومه زمانی معکوس تمرکز خواهیم کرد.

قالب رزومه خود را اصلاح کنید.

چیدمان یا طرح‌بندی، اولین چیزی است که یک کارفرما در مورد رزومه شما به آن توجه می کند.

در انتخاب قالب رزومه این سؤالات را پاسخ دهید؛ آیا این قالب منظم و ساختار درستی دارد یا به‌هم‌ریخته است؟ خیلی کوتاه یا خیلی طولانی است؟ آیا خسته‌کننده و به‌راحتی قابل‌چشم‌پوشی است یا جذاب و نظر خواننده را جلب می‌کند؟

قالب درست رزومه کاری چگونه‌ است؟

 

قالب رزومه‌ کاری باید شامل این موارد باشد:
  1. طول رزومه استاندارد یک صفحه. یک صفحه اگر واقعاً یک صفحه فضای کمی برای بیان تجربیات و توانمندی‌های شما بود، 2 صفحه را انتخاب کنید. مدیران منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ حدود 1000+ رزومه در ماه دریافت می‌کند و وقت زیادی برای خواندن رزومه‌های طولانی ندارند.
  2. برای هر بخش یک عنوان قرار دهید.
  3. فاصلهٔ محتوا از کادر را به‌درستی تعیین کنید. به زبان ساده سعی کنید فضای سفید به‌اندازه کافی وجود داشته باشد.
  4. از فونت مناسب استفاده کنید. برای رزومه‌های فارسی فونت B Nazanin و برای رزومه‌ انگلیسی فونت‌های Ubuntu, Roboto
  5. اندازه فونت باید طوری باشد که رزومه خوانایی بالایی داشته باشد. برای متن معمولی 11-12 و برای عناوین هر بخش 14-16
  6. فایل رزومه‌ باید به‌صورت PDF باشد.

قدم دوم:‌ اطلاعات تماس خود را اضافه کنید.

اکنون که بخش قالب و فرمت رزومه‌ را بررسی کردیم، بیایید در مورد محتوای رزومه‌ شما، مهترین بخش نوشتن رزومه‌ کاری،‌ صحبت کنیم: 

اولین بخش در محتوای رزومه، وارد کردن اطلاعات تماس شما است. این بخش ساده و در عین حال حیاتی است. اگر  کارفرما رزومهٔ شما را انتخاب کند ولی نتواند با شما ارتباط بگیرد، همهٔ زحمت شما از بین می‌رود. 

بنابراین، بخش اطلاعات تماس خود را چندبار بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز درست و به‌روز است.

اطلاعات تماس برای درج در رزومه:

اطلاعات ضروری:

  • نام / نام خانوادگی.
  • شماره‌تلفن.
  • آدرس ایمیل.
  • محل سکونت.

اطلاعات دلخواه

  • عنوان حرفه‌ای – این عنوان می‌تواند شغل مورد نظر شما باشد. مانند«متخصص بازاریابی دیجیتال» یا «کارشناس تحلیل داده»
  • لینک صفحه‌ لینکدین – لینک صفحه‌ی لنکدین خود را اضافه کنید. همینطور سعی کنید صفحه‌ی لینکدین خود را بروز نگه دارید.
  • لینک شبکه‌های اجتماعی مرتبط آیا نمونه کار منتشر شده دارید؟ در این قسمت لینک آن را اضافه کنید. برای توسعه‌دهندگان، لینک GitHub خواهد بود.
  • وب‌سایت / وبلاگ – اگر وبلاگ یا وبسایتی دارید که شما را به‌عنوان یک متخصص در زمینه کاری‌تان معرفی کند؟ اگر دارید حتماً ذکر کنید!

مواردی که نباید در بخش تماس قرار گیرند :

  • تاریخ تولد (مگر اینکه در متن آگهی به طور خاص مورد نیاز باشد)- کارفرما نیازی به دانستن سن شما ندارد اگر در بازه‌ی سنی قید شده در آگهی رزومه ارسال می‌کنید.
  • ایمیل غیرحرفه‌ای – یک ایمیل حرفه‌ای باید در قالب: name.lastname@gmail.com باشد، مواردی مثل: player69@gmail.com را در رزومه قرار ندهید.

قدم سوم: یک عنوان مناسب برای رزومه کاری انتخاب کنید!

بر کسی پوشیده نیست که مدیران استخدام به طور متوسط کمتر از ده ثانیه برای بررسی رزومه‌ها در مرحله اول اختصاص می‌دهند، پس اهمیت نگارش یک عنوان شغلی جذاب برای رزومه کاری بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وقتی هر روز تعداد زیادی رزومه دریافت می‌کنید، از نظر فیزیکی غیرممکن است که زمان زیادی را برای هر کدام صرف کنید.

بنابراین، برای اینکه کارفرما بتواند رزومه‌ها را به‌درستی بررسی کند (بدون صرف یک روز کامل)، او رزومه‌ها را به‌سرعت اسکن می‌کنند و اگر موردعلاقه آن‌ها باشد، با جزئیات بیشتری وارد آن می‌شوند.

و اولین چیزی که کارفرمایان به آن نگاه می‌کند، عنوان رزومه است.

اما برای این بخش می‌توانید از خلاصه‌ رزومه هم استفاده کنید. شاید برایتان سوال شود که چگونه یک خلاصه رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟ بیایید در گام بعدی این موضوع را بررسی کنیم.

خلاصه رزومه چیست و چه‌طور آن را بنویسیم؟

خلاصه رزومه، بخشی کوتاه و موثر است که در 2 تا 3 جمله، خلاصه‌ای از فعالیت‌های حرفه‌ای شما را بیان می‌کند. رزومه‌ کاری خوب باید بخش خلاصه داشته باشد، مگر اینکه تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشید یا در حال تغییر مسیر شغلی باشید (در این صورت، باید از اهداف شغلی خودتان را شرح دهید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

در خلاصه رزومه خود باید موارد زیر را ذکر کنید:

– شغل و تعداد سال‌های تجربه کاری. مثلاً: «نماینده پشتیبانی مشتری با بیش از 5 سال تجربه در صنعت فناوری اطلاعات».
– یک یا دو دستاورد برتر (مسئولیت‌های اصلی). مثلاً: «تخصص در پشتیبانی فنی، مراقبت از مشتری و حفظ کاربر».
– اهداف حرفه‌ای یا علاقه‌مندی مثلاً: «در جستجوی فرصت‌های جدید به‌عنوان سرپرست پشتیبانی».

در اینجا یک نمونه از خلاصه رزومه‌ای خوب نوشته شده آورده شده است:

“باتجربه بیش از 7 سال در حوزه مدیریت فروش و توسعه تجاری، اکنون به دنبال یک نقش رهبری در بخش فروش در یک شرکت بین‌المللی نوآور هستم. دارای سابقه‌ای قوی در افزایش فروش، مدیریت تیم‌های فروش موفق و ایجاد روابط پایدار با مشتریان. اخیراً موفق به افزایش فروش سالانه شرکت به میزان 20% شده‌ام و به دنبال این هستم که تجربیات و مهارت‌هایم را در یک چالش جدید به کار گیرم.”

 

اهداف شغلی در رزومه چیست؟

هدف رزومه، به طور خلاصه، هدف شما از ارسال رزومه است. این بخش انگیزه شما را برای ورود به یک حوزه کاری جدید می‌پردازد. همانند خلاصه رزومه، این بخش نیز باید در حدود 2 تا 3 جمله باشد.

همانطور که پیشتر گفتیم، هدف رزومه برای افرادی که تجربه کاری ندارند یا در حال تغییر مسیر شغلی هستند، گزینه مناسبی است.

در اینجا نمونه‌ای از هدف رزومه برای یک دانشجو آورده شده است:

  1. دانشجو: “به عنوان یک دانشجوی با انگیزه در رشته مدیریت بازرگانی، به دنبال یک فرصت کارآموزی در یک شرکت معتبر هستم که بتوانم در آن تجربه عملی کسب کرده و مهارت‌های خود را در محیطی حرفه‌ای تقویت کنم. علاقه‌مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه‌های استراتژیک بازاریابی و تحلیل داده‌های بازار، و هدفم این است که بتوانم در آینده نقشی کلیدی در توسعه استراتژی‌های بازاریابی یک شرکت داشته باشم.”
  2. تغییر شغل”مدیر پروژه IT با بیش از 5 سال تجربه در توسعه نرم‌افزار. من رهبری تیمی از توسعه‌دهندگان را برای ایجاد محصولات در صنایع مختلفی مانند فین‌تک و HR عهده‌دار بودم. اکنون به دنبال بهره‌گیری از تجربه‌ام در مدیریت محصولات برون‌سپاری شده به عنوان مالک محصول در شرکت اسنپ هستم.”

قدم چهارم: نوشتن سوابق شغلی در رزومه

مهم‌ترین قسمت رزومه شما، بخش تجربیات کاری است. این بخش فرصتی استثنایی برای شما فراهم می‌آورد تا خود را به‌عنوان یک گزینه‌ ایدئال با نمایش دستاورد‌ها و مسئولیت‌های گذشته‌تان معرفی کنید.

اگر بتوانید این بخش را به‌خوبی بنویسید، در واقع بیش از 80٪ از همه چیزهایی که باید درباره نوشتن یک رزومه بدانید را فرا گرفته‌اید.

برای نوشتن بخش تجربیات کاری، شیوه‌ها و رویکردهای زیادی وجود دارد. اما قبل از اینکه به جزئیات عمیق‌تر بپردازیم، بیایید با مبانی آغاز کنیم…

در این بخش، مهم است که تجربیات کاری خود را به‌گونه‌ای ترتیب دهید که بیشترین تأثیر را داشته باشد. با تجربیات اخیر خود شروع و سپس به سمت مشاغل قدیمی‌تر حرکت کنید. برای هر نقش شغلی، مهم است که علاوه بر ذکر عنوان شغلی، نام شرکت، و مدت‌زمان کار، دستاوردها و مسئولیت‌های اصلی خود نیز اشاره کنید. این امر به کارفرمایان کمک می‌کند تا تصویری واضح از تجربیات و مهارت‌های شما به دست آورند.

بهتر است دستاوردهای خود را با ارقام و آمار بیان کنید. مثلاً، به‌جای اینکه بگویید «فروش را افزایش دادم»، بگویید «فروش را 30٪ در طی یک سال افزایش دادم». این نوع توضیحات کمک می‌کند تا کارفرمایان درک بهتری از تأثیر واقعی شما در نقش‌های قبلی‌تان داشته باشند.

نحوه فهرست‌کردن تجربه کاری در رزومه

عنوان / موقعیت شغلی – عنوان شغلی شما در بالای هر تجربه کاری قرار می‌گیرد. هنگامی که مدیر منابع انسانی رزومه شما را اسکن می‌کند، می‌خواهید در یک نگاه بداند که آیا شما تجربه کاری مرتبط با این شغل را دارید.
نام شرکت / مکان / توضیحات – سپس نام شرکت یا کارفرمای مربوطه ذکر می‌کنید. در برخی موارد، می‌توانید به طور خلاصه شرکت را توضیح دهید.
تاریخ استخدام – بازه زمانی فعالیت شما در هر شرکت. در مورد تاریخ‌های دقیقی که در جایی کار کرده‌اید مطمئن نیستید؟ نگران نباشید – فرمت استاندارد مورد انتظار کارفرمایان سال/ماه است.
دستاوردها و مسئولیت‌ها – این قسمت هسته اصلی هر تجربه کاری است. بسته به تجربه کاری‌تان خود، دستاوردها یا مسئولیت‌های خود را فهرست کنید. در ادامه بیشتر راجع به این بخش صحبت می‌کنیم.

ذکر دستاوردها در رزومه

یکی از اشتباهات رایج در نگارش رزومه، فهرست‌کردن تنها وظایف در بخش تجربیات کاری است.

مسئله این است که در بیشتر موارد، مدیر استخدام دقیقاً می‌داند وظایف شما چه بوده‌اند. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک مدیر فروش هستید. وظایف کلی شما شامل موارد زیر خواهد بوده است:

  1. ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تلفن یا ایمیل.
  2. حفظ روابط با مشتریان فعلی شرکت و فروش محصولات مرتبط.
  3. پیگیری و گزارش‌دهی در مورد لیدها در سیستم CRM.

به طور تصادفی، این دقیقاً همان فهرست وظایفی است که برای هر مدیر فروش وجود دارد. احتمالاً 90٪ از تمام رزومه‌های دیگر همین موارد را ذکر می‌کنند.

بنابراین، برای برجسته شدن، باید روی ذکر دستاوردهای خود در رزومه تمرکز کنید. به عبارت ساده‌تر، نحوه دقیق کمک شما به رشد شرکت، در دستیابی به اهداف فصلی و غیره.

در این زمینه‌های خاص، که دستاوردهای قابل توجه کمتری وجود دارد، مهم است که وظایف و مسئولیت‌های روزانه خود را به شیوه‌ای واضح و دقیق در رزومه بیان کنید. 

رزومه خود را براساس موقعیت شغلی سفارشی‌سازی کنید!

تفاوت یک رزومه کاری حرفه‌ای با یک رزومه معمولی در شخصی‌سازی آن بر اساس هر موقعیت شغلی است.

کارفرمایان علاقه‌ای ندارند درباره همهٔ تجربیات شما بدانند. آن‌ها می‌خواهند درباره کارها و مهارت‌های مرتبط با نقشی که برای آن درخواست داده‌اید، بدانند.

برای مثال، اگر برای یک شغل در زمینه تبلیغات گوگل درخواست می‌دهید، واقعاً نیازی نیست درباره کارآموزی سئو ۸ سال پیش خود صحبت کنید.

بیایید با یک مثال ساده نحوه سفارشی‌سازی رزومه را با هم بررسی کنیم. فرض کنید آگهی زیر را دیده‌اید و قصد درخواست برای آن را دارید. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، شرایط این موقعیت شغلی:

– بیش از 5 سال تجربه در بازاریابی دیجیتال
– تجربه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، با دانش خوبی از تبلیغات اینستاگرام
– دارابودن مدرک کارشناسی در رشته بازاریابی یا مدیریت کسب‌وکار
– تجربه مدیریت بودجه تبلیغاتی ماهیانه 100 میلیون در کمپین‌ها

برای سفارشی‌سازی رزومهٔ خود برای این موقعیت، باید مطمئن شوید که شرایط این موقعیت را در رزومه‌ به‌خوبی پوشش داده‌اید. به‌عنوان‌مثال، برای نشان‌دادن تجربه بازاریابی دیجیتال، پروژه‌ها و دستاوردهای مرتبط را ذکر کنید. همچنین، باید تجربیات مرتبط با تبلیغات در شبکه‌های مجازی و مدیریت کمپین به‌صورت واضح در رزومه شما منعکس شوند.

 

یک روش آسان برای سفارشی‌سازی در این مثال:

  • در خلاصه،‌تعداد‌ سال‌های تجربه‌ی حرفه‌ای خودتان را وارد کنید.
  • در بخش دستاوردهای شغل پیشین خود به توانایی‌های خودتان در مدیریت شبکه‌های مجازی اشاره کنید.
  • در بخش تحصیلات به طور واضح عنوان رشته تحصیلی خودتان را ذکر کنید.

نکته مهم در نوشتن سابقه شغلی رزومه

اگر بیش از یک دهه تجربه کاری دارید، احتمالاً در مورد اینکه چند سال از آن را در رزومه خود بنویسید، سردرگم شده‌اید. 

یا از سوی دیگر، اگر تازه‌وارد بازار کار شده‌اید، احتمالاً هیچ تجربه‌ای ندارید و از طرفی نمی‌خواهید رزومهٔ شما خالی باشد.

در اینجا بسته به سطح تجربه شما، ‌ میزان اطلاعاتی که باید در رزومه خود ذکر کنید،  آورده شده است:

افراد بدون تجربه – اگر تجربه‌ای ندارید، ممکن است پر کردن بخش تجربه کاری کمی سخت باشد. می‌توانید آن را خالی بزارید و روی بخش‌های دیگر تمرکز کنید یا پروژه‌ها و فعالیت‌های زمان دانشجویی را قرار دهید.

تجربه کم – تمام کارهایی را که تا امروز انجام داده‌اید را فهرست کنید. حتی اگر برخی از آنها مرتبط نباشند، اما به کارفرما نشان می‌دهد که شما تجربه کاری عملی دارید.

افراد باتجربه متوسط – فقط تجربه کاری مرتبط با هر موقعیت، ذکر کنید.

متخصصان ارشد – حداکثر 15 سال تجربه کاری مرتبط را فهرست کنید.

ابزار ATS را در نظر بگیرید!

آیا می‌دانید بیش از ۷۰٪ رزومه‌ها به دست مدیران منابع انسانی نمی‌رسد؟‌

این روزها اکثر شرکت‌های بزرگ برای سازماندهی فرایند جذب و استخدام از نرم‌افزار ATS برای ارزیابی فوری صدها رزومه و فیلترکردن آن‌هایی که با معیارهای استخدام مطابقت ندارند، استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر رزومه فرمت مناسبی نداشته باشد، در این مرحله رد می‌شود.

خوشبختانه، روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید رزومه خود را با ATS سازگار کنید:

  1. کلمات کلیدی در شرح شغل را در رزومه قرار دهید. شرح شغل را به دقت اسکن کنید و هر زمان که کلمات کلیدی مرتبط با مسئولیت ها و دستاوردهای خود پیدا کردید، آنها را در بخش تجربه کاری خود قرار دهید.
  2. رزومه خود را بیش از دو صفحه نکنید. گاهی اوقات کارفرمایان به هر دلیلی محدودیتی برای مدت زمان رزومه تعیین می کنند. به این معنی که اگر رزومه شما بیش از یک صفحه باشد، ممکن است به طور خودکار رد صلاحیت شود.
  3. در توصیف دستاورد‌ها و مسئولیت‌هایتان از فعل‌های مجهول استفاده نکنید. به عنوان مثال “مدیریت یک تیم ده نفره” به جای “یک تیم ده نفره توسط من مدیریت شد”.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

قدم پنجم: اضافه کردن بخش تحصیلات به رزومه کاری!

بخش بعدی که قرار است به آن بپردازیم، بخش تحصیلات شما است. ابتدا اصول کلی این بخش را بررسی می‌کنیم و سپس، نکات و ترفندهایی که شما را  از دیگران متمایز شوید را یاد می‌دهیم…

  • عنوان رشته‌ تحصیلی – به‌عنوان‌مثال: “کارشناسی مدیریت بازرگانی”
  • نام دانشگاه – مثال: “دانشگاه آزاد تهران مرکز”
  • (اختیاری): سال شروع و پایان تحصیل به‌عنوان‌مثال: “1391 – 1395”
  • (اختیاری) معدل. به‌عنوان‌مثال: “19”
  • (اختیاری) افتخارات.
  • (اختیاری) دستاوردهای تحصیلی. هر مقاله جالبی که نوشته‌اید، دوره‌هایی که در آنها عالی بوده‌اید و غیره.

۴ نکته کلیدی برای تکمیل بخش تحصیلات رزومه:

  1. اگر تجربه کاری ندارید، ابتدا بخش تحصیلات خود را بنویسید.
  2. برای لیست مدارک تحصیلی خود از آخرین مدرک شروع کنید.
  3. اگر مدرک دانشگاهی دارید، اصلاً به دبیرستان خود اشاره نکنید.
  4. فقط درصورتی‌که معدل چشمگیری داشتید، آن را ذکر کنید.

 

قدم ششم: بخش مهارت‌ها در رزومه‌ کاری

یکی دیگر از بخش‌هایی که باید در رزومه خود داشته باشید، بخش مهارت‌ها است. در اینجا، شما می‌خواهید تمام دانش خود را که شما را به یک نامزد مناسب برای آن شغل تبدیل می‌کند، ذکر کنید.

دو نوع مهارت وجود دارد که هنگام نوشتن رزومه کاری می‌توانید به‌ آن‌ها به پردازید:

  1. مهارت‌های سخت (توانایی‌های قابل‌اندازه‌گیری). از کدنویسی در پایتون گرفته تا طراحی در فوتوشاپ.
  2. مهارت‌های نرم (مهارت‌های شخصی). این‌ها ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و غیره هستند. مسئولیت‌پذیری،  اخلاق کاری، رهبری، تفکر انتقادی، مدیریت زمان و … .

یک رزومه خوب باید هر دو را پوشش دهد!

نحوه فهرست کردن مهارت ها در رزومه کاری

در مورد نحوه فهرست کردن مهارت‌ها ، سه مرحله ضروری وجود دارد:

مرحله شماره 1 – مهارت های سخت را با میزان تسط خود فهرست کنید. برای هر مهارت، سطح خود را در آن ذکر کنید، به‌عنوان مثال: (از درصد برای نمایش سطح مهارت خود استفاده نکنید)

  • مبتدی
  • متوسط
  • پیشرفته
  • متخصص

حتما مطمئن شوید که هرگز در مورد سطح مهارت خود دروغ نگفته‌اید. در غیر این صورت، هم برای شما و هم برای کارفرمایتان بسیار ناخوشایند خواهد بود.

مرحله شماره 2 – مهارت های خود را متناسب با شغل خود تنظیم کنید. ممکن است مهارت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید، اما احتمالاً همه آنها برای این کار مفید نیستند. به عنوان مثال، این که می دانید چگونه آشپزی کنید بسیار عالی است، اما آیا واقعاً در شغل جدید خود به عنوان حسابدار به آن نیاز دارید؟ دقیقا!

برای تطبیق مهارت های خود با شغل، به آگهی کار نگاهی بیندازید و 2 تا 3 از مهارت ضروری مورد نیاز برای کار را فهرست کنید.

مرحله 3 – مهارت‌های مفید برای هر موقعیت شغلی. برخی مهارت‌ها مثل توانایی کار تیمی یا کار با نرم‌افزار‌های آفیس، از مهارت‌هایی هستند که در هر شغلی مورد نیاز هستند. بنابراین با خیال راحت آنها را در رزومه قرار دهید،‌ حتی اگر به طور خاص برای این موقعیت مورد نیاز نیستند؛ مهارت‌هایی مثل مدیریت تعارض و کار تیمی.

قدم آخر: با افزودن بخش‌های اختیاری، رزومه‌ کاری خود را بهتر کنید!

تا الان مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های رزومه را با هم بررسی کردیم. اگر طبق این راهنما رزومه‌ کاری خودتان را بنویسید قطعاً برای هر موقعیت شغلی رزومه‌تان را بنویسید، می‌توانید به شغل دلخواهتان برسید.

برخی بخش‌های اختیاری وجود دارد که می‌تواند رزومه‌ کاری شما را تقویت کند.

افزودن زبان‌های خارجی
آیا می‌توانید علاوه بر زبان مادری، ‌ به زبان دیگری نیز صحبت کنید؟ عالی است، آن را در رزومه کاری ذکر کنید!

حتی اگر در موقعیتی که درخواست می‌دهد اشاره به دانستن زبان خارجی نشده باشد، شما مهارت‌های زبان خارجی خود را وارد کنید.

برای فهرست‌کردن زبان‌ها در رزومه، به‌سادگی آن‌ها را همراه با میزان تسلطتان یادداشت کنید:

  • بومی
  • روان، سلیس
  • مسلط (دانش کافی برای کار در یک محیط حرفه‌ای)
  • متوسط
  • مبتدی

به‌عنوان یک موضوع، هرگز نباید در مورد مهارت‌های زبانی خود دروغ بگویید. شما هرگز نمی‌دانید، ممکن است مصاحبه‌کننده شما به آن زبان مسلط باشد!

سرگرمی‌ها و علایق
آیا می خواهید کمی رزومه‌ کاری خود را کامل‌تر کنید؟ درست است که بخش سرگرمی ها و علایق، تاثیر زیادی در تایید یا رد رزومه ندارد اما، می تواند شخصیت و علایق شما را برای مصاحبه‌گر شفاف کند!

اگر فضای اضافی در رزومه خود دارید، از نشان‌دادن شخصیت خود با بخش سرگرمی‌ها و علایق دریغ نکنید.

تجربه فعالیت داوطلبانه
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از اوقات فراغت خود برای کمک به دیگران استفاده می‌کنید، به‌احتمال زیاد از آن دسته از کارمندانی هستید که بیش از پول دریافتی کار می‌کنند. این تصور کارمند فداکار و وفادار را به کارفرما می‌دهد.

این‌ بخش برای دانشجویان که سابقه کار چندانی ندارند، می‌تواند مفید باشد.
سایر بخش‌های اختیاری عبارت‌اند از:
مقالات منتشر شده
گواهی‌نامه‌ها و جوایز
پروژه‌ها

مراحل مهم بعدی بعد از نوشتن رزومه کاری

تا الان شما قادر خواهید بود یک رزومه کاری حرفه‌ای برای خودتان بنویسید. اما کار ما همین‌جا تمام نمی‌شود!

نوشتن یک رزومه حرفه‌ای اولین قدم در جستجوی شغل شماست. برای اینکه واقعاً شغلی را که لیاقتش را دارید بدست آورید، داشتن یک کاور لتر می‌تواند شانس موفقیت شما بسیار بیشتر کند.

چگونه یک کاور لتر بنویسیم؟

اکثر کارجویان در مورد نوشتن کاور لتر، استرس زیادی دارند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که اگر اصول و هدف یک کاور لتر را بدانید، نوشتن آن کار آسانی است.

شما باید کاور لتر را به عنوان یک پیام مستقیم به کارفرما در نظر بگیرید. باید به طور خلاصه توضیح دهید که چرا برای این موقعیت مناسب هستید.

در اینجا یک قالب کاربردی برای نوشتن کاور لتر برای شما قرار داده‌ایم:

با معرفی خود شروع کنید (خلاقانه عمل کنید و یک شروع تأثیرگذار داشته باشید. می‌توانید به یکی از بهترین دستاورد‌های حرفه‌ای خود اشاره کنید.) – برای شروع، تجربه کاری خود و دلیل علاقه‌مندی خود به کار در آن شرکت را بیان کنید.
توضیح دهید که چگونه برای این شغل انتخاب درستی هستید – سه تا از شرایط اصلی در آگهی را شناسایی و یک پاراگراف را به توضیح چگونگی انجام هر یک از آن‌ها اختصاص دهید. برای مثال، اگر این موقعیت نیاز به «تجربه تبلیغاتی در اینستاگرام» دارد، به نحوه انجام تبلیغات اینستاگرام درگذشته اشاره کنید.
با ابراز قدردانی به پایان برسانید – از کارفرما برای خواندن کاور لتر شما تشکر کنید. در این بخش می‌توانید او را به یک اقدام دیگر مثل دعوت به صحبت در مورد پروژه‌های گذشته استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، “اگر می‌خواهید درباره تجربه من در مدیریت کمپین شرکت CYZ بیشتر بدانید، به‌ من خبر دهید! “

جمع‌بندی:

برای جمع‌بندی بیایید برخی از مهم‌ترین نکاتی که تا کنون آموخته‌ایم را مرور کنیم…

از یک فرمت استاندارد استفاده کنید. سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای دانلود قالب از آن‌ها استفاده کنید!

روی دستاوردها تمرکز کنید. به‌جای مسئولیت‌ها، تمرکز خود را روی بیان دستاوردهایتان قرار دهید تا از سایر متقاضیان متمایز شوید.

بخش‌های ضروری را حتماً در رزومه قرار دهید. یعنی خلاصه رزومه، اطلاعات تماس، سابقه کار، تحصیلات و مهارت‌ها.

و در آخر با یک کاور لتر می‌توانید شانس پذیرش رزومهٔ خود را افزایش دهید. 

علی رحیمی

علی رحیمی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ بانا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .