چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

برای بیشتر جویندگان کار، یک رزومه‌ی خوب بسیار مهم است. اگر بتوانید یک رزومه‌ی خوب بنویسید درصد پذیرفته شدن توسط شرکت مورد نظر شما نیز بیشتر می‌شود. نوشتن رزومه به مهارت‌ها و تجربه‌هایی نیاز دارد که شاید همگی از آن اطلاع نداشته باشید. ما در ادامه سعی می‌کنیم نکات مهم در نوشتن رزومه را برای شما بیان کنیم.

قالب و طرح رزومه را انتخاب کنید

شاید بتوان گفت اولین چیزی که در فایل رزومه شما به چشم می‌خورد، طرح و قالب آن است. طرح رزومه شما باید طوری باشد که خواننده را مشتاق کند تا آخر رزومه شما را بخواند. اگر از طرح‌های خیلی شلوغ، بیش از اندازه ساده، ویرایش نامناسب و بهم ریخته استفاده کنید، فرد استخدام‌کننده علاقه‌ای به ادامه خواندن نخواهد داشت.

اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس خود را بنویسید

اگر شما تمام روزمه‌ی خود را خوب بنویسید، ولی راه‌های ارتباطی با خود را به طور دقیق و شفاف بیان نکرده باشید، مدیر منابع انسانی نمی‌تواند شما را به مصاحبه دعوت کند. حتما اطلاعات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس محل زندگی، آدرس لینکدین آپدیت شده خود و .. را در رزومه بیاورید. اگر نمونه کارهای شما در شبکه‌های اجتماعی دیگر شما قرار دارد، لینک و آدرس آن را نیز قرار دهید.

خلاصه و هدف روزمه را در نظر بگیرید

احتمالا کسی که رزومه شما را می‌خواند فقط ۶ ثانیه برای بررسی کلی آن وقت می‌گذارد. مگر اینکه شما طوری رزومه را نوشته باشید که برای خواندن دقیق آن ترغیب شود. به همین دلیل هدف رزومه و خلاصه‌ای از آن برای شما بسیار مهم است. بهتر است جاهایی که مشغول بودید و دستاوردهایی که داشته‌اید را به طور خلاصه بیان کنید. مثلا کار در بخش فروش شرکت x با بیش از ۵ سال تجربه

هدف خود برای دریافت آن شغل را نیز باید بیان کنید. مثلا: علاقه‌مند به کار در محیط‌های آموزشی

تجربه‌ی کاری خود را اضافه کنید

مهم‌ترین بخش هر رزومه، تجربه‌ی کاری افراد است. اگر بتوانید این بخش را به خوبی بنویسید بخش بزرگی از رزومه شما آماده است. بهتر است این فرمت را به ترتیبی که در ادامه می‌آوریم در نوشتن تجربه‌ی کاری خود رعایت کنید.

عنوان/موقعیت شغلی، نام شرکت و مکان شرکت و توضیحات، دستاوردها و مسئولیت‌های شما در آن، تاریخ استخدام

باید دقت کنید فهرست تجربه‌ی کاری شما باید برعکس نوشته شود. یعنی در ابتدا باید آخرین شرکتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید را ذکر کنید.

رزومه‌ی خود را متناسب با شغل خود تنظیم کنید

شما باید بتوانید رزومه را براساس شغلی که برای آن درخواست داده‌اید تنظیم کنید. موتورهای جست‌وجو اگر کلمات مشابه با آگهی استخدام را در رزومه شما نبینند، آن را پس خواهند زد. بهتر است کلمات کلیدی درون آگهی را پیدا کنید و بر اساس آن رزومه‌ی خود را به‌روز کنید.

چه میزان از تجربه‌ی کاری را در رزومه بیاورید؟

اگر بیش از اندازه تجربه‌ی کاری داشته‌اید، نمی‌توانید همه‌ی آن را در رزومه خوب بیاورید. اینگونه شما یک رمان کوتاه از زندگی خود نوشته‌اید. بهتر است در این زمان فقط تجربه‌های کاری‌ که برای شغل مورد نظر نیاز دارید را در رزومه ذکر کنید.

برعکس این داستان زمانی است که به تازگی قصد دارید وارد بازار کار شوید. شما هیچ تجربه‌ی کاری ندارید. اگر تجربه‌ی کاری نداشته‌اید جای آن را در رزومه خالی بگذارید. به جای آن می‌توانید روی مهارت‌هایی که آموخته‌اید تمرکز کنید. یا تجربه فعالیت‌های غیرانتفاعی و دانشجویی خود را نام ببرید.

اگر جزء افرادی هستید که در وسط قرار دارید، همه‌ی تجربه‌های کاری و فعالیت‌های خود را فهرست کنید.

بر دانش و مهارت‌های خود تاکید کنید

در نوشتن مهارت‌های خود در رزومه دست بسته عمل نکنید. مهارت‌هایی که می‌توانید در رزومه خود از آن‌ها یاد کنید دو نوع‌اند: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم

مهارت‌های سخت به مهارت‌هایی گفته می‌شود که قابل اندازه‌گیری هستند و شما می‌توانید برای یک شغل آن مهارت را بیاموزید. مثلا برای یک گرافیست، کار با فتوشاپ نیاز است.

مهارت‌های نرم به مهارت‌های شخصی فرد اطلاق می‌شود. به طور مثال مهارت‌های اجتماعی، سخنوری، رهبری، تفکر انتقادی و …

بهتر است ابتدا مهارت‌های سخت خود را با سطح تجربه‌ای که در هر کدام از آن‌ها دارید فهرست کنید. مثلا بنویسید در آن خوب، متوسط و یا عالی هستید.

سعی کنید مهارت‌هایی را که شغل مورد نظر شما به آن نیاز دارد را بیان کنید. ممکن است شما مهارت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید ولی به درد این موقعیت شغلی نمی‌خورد.

سپس سعی کنید مهارت‌های جهانی را بیان کنید. یعنی مهارت‌هایی که در هر شغل و کشوری کاربرد دارند. این شامل مهارت‌های سخت مانند آشنایی به آفیس، فتوشاپ و … و همچنین مهارت‌های نرم مانند کار تیمی، تفکر انتقادی و .. است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.