مکالمه موثر ، به عنوان یک سازه اجتماعی، هم‌چون بلوک ساختاری در ایجاد و حفظ روابط عمل می‌کند. هم‌چنین به عنوان دروازه‌ای در خدمت شماست که در صورت پیمایش مسیر به صورت موفقیت‌آمیز، می‌تواند شما را به سمت اطلاعات یا نتایج مورد نظر سوق دهد. به طور سطحی، مکالمه موثر ، گفت‌و‌گوی ساده‌ای از افکار و ایده‌ها است، اما در عمق آن فرصت‌های غنی برای ایجاد و تقویت اوراق بهادار، کشف اطلاعات جدید و ارائه اطلاعات مربوط به خود را دارد.

متوسط زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هنگام صحبت با غریبه‌ها یا همکاران حرفه‌ای، از نظر مباحث و الگوهای گفت‌و‌گو زمان و مکانی برای تنفس و تمرکز بر روی صحبت خود ندارید. ممکن است با هیجان در مورد کتاب جدیدی که قصد انتشار آن را دارید صحبت کنید. اما اگر این کار را با یک غریبه انجام دهید، او ممکن است فقط فکر کند که می‌خواهید آن را به او بفروشید. مکالمه‌گران ماهر قادرند هر مکالمه موثر را هدایت کنند – حتی با گفتن یک «سلام، چه خبر؟» مسیر صحبت را به جایی که می‌خواهند برسند، هدایت کنند.

بنابراین، چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ در اینجا هفت روش برای شروع گفت‌و‌گو با آورده شده است.

۱.با آب و هوا (یا ورزش) شروع کنید

گفت‌و‌گوهای کوچک برای افراد جذاب نیستند، اما یک راه مناسب برای شروع صحبت و شبکه سازی با افراد است. این گفت‌و‌گوها هیچ موضوع مشخصی ندارند. به عنوان مثال، با شروع صحبت درباره آب‌و‌هوا، راه‌های زیادی را برای کشف نقاط مشترک بیش‌تر به شما می‌دهد. می‌توانید از آن به عنوان یک مکان در موقعیت جغرافیایی خود، چگونگی زندگی در جایی دیگر، چگونگی پیش‌بینی تغییر فصل آینده استفاده کنید. به همین ترتیب شما قادر خواهید بود به یک موضوع کاملاً جدید بپردازید. به عنوان مثال، می‌توانید در مورد علت سردی هوا صحبت کنید، سپس موضوع را به سمت صحبت مورد نظر خود سوق دهید.

۲.از در تعارف وارد شوید

تعارف کردن سبب شروع یک مکالمه موثر می‌شود. مثلاً در هنگام صرف ناهار یا پذیرایی در همایش، برای شروع صحبت با فرد مورد نظر، می‌توانید، تعارف کنید که او اول از خودش پذیرایی کند. سعی کنید تا بسیار مبادی آداب با او صحبت کنید تا توجه و اعتماد او را جلب نمایید.

۳.در مورد محل برگزاری صحبت کنید

صحبت در مورد محل یا محیط شما یکی دیگر از آغازگرهای عالی مکالمه موثر است که می‌تواند در هر نقطه (و با هر کسی) کار کند. اگر در یک رویداد شبکه‌ای هستید، می توانید در مورد قهوه یا صندلی صحبت کنید. اگر در دفتر کار هستید، می‌توانید در مورد تغییرات اتاق استراحت یا ساخت پارکینگ صحبت کنید.

فرقی نمی‌کند؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که چیزی را در اطراف خود بیابید که شریک گفت‌و‌گوی شما نیز بتواند آن را پیدا کند. این یک ارتباط دلسوزانه تقریباً فوری ایجاد می‌کند. به خصوص اگر شما همان احساس را نسبت به موضوع داشته باشید. سپس می‌توانید موضوع را تغییر دهید.

۴.درخواست مساعدت کنید

درخواست نفع یک ترفند روانشناختی است که توسط بن فرانکلین (Ben Franklin) ابداع (یا برای اولین بار توصیف) شده است. بنا به دلایل تکاملی، وقتی کسی لطفی را در حق کسی انجام دهد، ارتباط ذاتی با آن شخص ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا آن‌ها توجه بیش‌تری نسبت به شما داشته باشند. برای این کار می‌توانید از طرف مقابل بخواهید «آیا می‌توانم مداد شما را قرض بگیرم؟» یا «از چه مسیری می‌توانم به خیابان ۱۶ آذر بروم؟»

۵.سر شوخی را باز کنید

همه عاشق جوک هستند. یک لطیفه هوشمندانه و تمیز بگویید که باعث لبخند زدن شخص دیگر شود. در این صورت شما یک رابطه دلسوزانه ایجاد کرده‌اید که بعضی اوقات می‌تواند سبب ایجاد مکالمه‌ای پایدار شود. با شوخی‌های از پیش تعیین شده، می‌توانید به راحتی یک شوخی در رابطه با موضوع مورد نظر خود را برای گفت‌و‌گو پیدا کنید و با آن درگیر شوید. به شما فرصت می‌دهد تا مکالمه موثر را به مقصد نهایی خود هدایت کنید.

۶.به همه چیز توجه کنید

سعی کنید تا پیش از شروع مکالمه موثر با فرد مورد نظرتان، در ابتدا به همه زوایای کار دقت کنید تا نقاط مشترک و کلیدی برای برقراری ارتباط پیدا کنید.

۷.سوالی مرتبط با حیطه کاریتان بپرسید

برای اینکه طرف مقابل را به گفت‌و‌گو دعوت کنید، بهتر است تا سوالی مرتبط با حیطه کاری خود از او بپرسید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در مورد کتابی که قرار است منتشر کنید، صحبت کنید. می‌توانید با چیزی مانند «اخیراً کتاب‌های خوبی خوانده‌اید؟» باز کنید، سپس به تدریج موضوع را به سمت به کتاب خود تغییر دهید.

منابع:

7 Ways to Start a Conversation that Leads Where You Want It to

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .