فرهنگ سازمانی ، تعریف و اهمیت آن
مقدمه
فرهنگ سازمانی مناسب، کلید رشد صفات مورد نیاز برای موفقیت در یک تجارت است که شما تأثیرات آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد. سازمانهایی که از فرهنگ سالمی برخوردارند در یک بازه سه ساله حدودا ۱۵ درصد توسعه بیشتر و به صورت قابل توجهی 2.5 برابر در همان مدت مشابه رشد اقتصادی را تجربه میکنند. با وجود این، تنها 31 درصد از رهبران منابع انسانی معتقدند که سازمانهایشان فرهنگ لازم را برای پیشبرد اهداف تجاری را دارند. ولی رسیدن به آن کار سادهای نیست. شاید برای شما جالب باشد بدانید که 85 درصد سازمانها در تغییر یا بهبود فرهنگهای خود ناکام هستند.
این مقاله یک راهنمای جامع برای تبدیل فرهنگ سازمان به یک محرک اصلی برای پیشبرد اهداف در سازمان شماست. ما خواهیم گفت که از چه مسیری و چگونه میتوانید فرهنگی را ایجاد کنید که بعد از مدتی به نتیجه برسد.

فرهنگ سازمانی چیست؟
فرهنگ سازمانی مجموعهای از ارزشها، انتظارات و شیوههایی است که اقدامات تک تک اعضای یک سازمان را راهنمایی و جهتدهی میکند. یک فرهنگ سالم ویژگیهایی را نهادینه میکند که منجر به بهبود کارایی میشود، در حالی که یک فرهنگ ناقص ویژگیهایی را به وجود میآورد که میتواند حتی موفقترین سازمانها را نیز با چالش مواجه کند.
فرهنگ را با اهداف سازمانی یا ماموریت سازمان اشتباه نگیرید، اگر چه هر دو میتوانند به تعریف آن کمک کنند. فرهنگ از طریق رفتارهای تکرار شونده و واقعی ایجاد میشود نه با مطبوعات و غیره. شما میتوانید فرهنگ یک سازمان را در فرآیندهای داخلی آن مشاهده کنید برای مثال ببینید یک مدیر عامل چگونه به بحرانها واکنش نشان میدهد، چگونه یک تیم خود را با خواستههای جدید مشتری سازگار میکند یا این که چگونه یک مدیر با کارمندی که مرتکب اشتباهی میشود، برخورد میکند.

چرا فرهنگ سازمانی مهم است؟
فرهنگ سازمانی تقریبا بر همه جوانب کسبوکار شما تأثیر میگذارد، از دقیق بودن و لحن صحبت کردن تا شرایط قراردادها و مزایای کارمندان. وقتی فرهنگ محیط کار با کارمندان شما همسو باشد، احتمالاً آنها احساس راحتی، پشتیبانی و ارزش بیشتری میکنند. سازمانهایی که فرهنگ را در اولویت خود قرار میدهند میتوانند شرایط سخت و تغییرات وضعیت بازار هدف راحتتر را پشت سر گذاشته و قویتر ظاهر شوند.
فرهنگ در هنگام جذب استعدادهای کاری، یک مزیت اساسی است. 77 درصد از افراد قبل از درخواست استخدام، فرهنگ آن سازمان را در نظر میگیرند و تقریبا نیمی از کارمندان شغل فعلی خود را با فرصتی کم درآمد در سازمانی با فرهنگ بهتر ترک میکنند. فرهنگ یک سازمان نیز یکی از مهمترین شاخصههای رضایتمندی کارکنان و یکی از اصلیترین دلایلی است که تقریباً دو سوم یا 65 درصد کارمندان در شغل خود باقی میمانند.
برای مثال
سازمانهای مایکروسافت و سیلزفورس را در نظر بگیرید. هر دو شرکت مبتنی بر فناوری در سطح جهانی و برندهایی تحسین برانگیز هستند. هر دو برند بخشی از این مشهوریت و محبوبیت خود را مدیون اولویتبندی فرهنگشان هستند. مایکروسافت، که به دلیل رقابت شدید با استیو بالمر شناخته میشود. ساتیا نادلا، که در سال 2014 به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد، تحولات مثبتی ایجاد کرد. با جا انداختن فرهنگ یادگیری مداوم به جای اثبات خود، کارکنان تشویق میشدند خود را بهبود بخشند. امروزه سهام مایکروسافت در بازار با حدود 1 تریلیون دلار معامله میشود و با اپل و آمازون به عنوان با ارزشترین شرکتهای جهان رقابت میکند.
سیلزفورس فرهنگ سازمانی را مقدم و محوری قرار داده و در طول تاریخ خود رشد باورنکردنی را تجربه کرده است. مارک بنیوف، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سیلزفورس، هنجارهای فرهنگی بشردوستانهای را مد نظر قرار داد که طی دو دهه گذشته راهنمای این برند بودهاند. تمام کارمندان جدید سیلزفورس بخشی ابتدایی از روز خود را به صورت داوطلبانه میگذرانند این میزان تمرکز ماموریت باعث شده است که سیلزفورس یکی از بهترین مکانهای کار در آمریکا از نظر فرچون باشد. قیمت سهام سیلزفورس سال به سال به طور متوسط بیش از 26٪ سالانه در حال افزایش است.

ویژگیهای یک فرهنگ سازمانی مناسب
فرهنگ هر سازمان متفاوت و تا حدودی منحصر به فرد است و حفظ و نگهداری آن چیزی که سازمان شما را بینظیر میکند مهم است. با این حال، فرهنگ سازمانهای با عملکرد بالا به طور مداوم منعکس کننده ویژگیهای خاصی است که شما میتوانید به دنبال پرورش آن سازمان خود باشید.
این ویژگیها عبارتند از:
· همراستا بودن
همراستایی زمانی به دست میآید که اهداف شرکت و انگیزههای کارکنان آن همه در یک جهت پیش برود. سازمانهای پیشرفته تلاش میکنند تا بین چشمانداز، مقصد و اهداف خود هماهنگی مستمری ایجاد کنند.
· تقدیر کردن
تقدیر کردن میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. یک کادوی معمولی، یادداشت تشکر از شما یا یک ویدیوی زیبا. فرهنگ قدردانی روشی است که در آن تمام اعضای تیم به دلیل مشارکت خود، از یکدیگر، تشکر و قدردانی میکنند.
· اعتماد کردن
وجود اعتماد بین کارکنان برای یک سازمان بسیار حیاتی است. با فراگیری فرهنگ اعتماد، اعضای تیم میتوانند خود را ابراز کرده و به یکدیگر متکی باشند. همچنین هنگام انجام کارهای جدید، از یکدیگر قاطعانه حمایت کنند.
· عملکرد
عملکرد خوب برای هر سازمانی کلیدی است. شرکتهای بزرگ و بینالمللی فرهنگی را ایجاد میکنند که کارمندان با استعداد، یکدیگر را به سمت برتری سوق میدهند و همانطور که قبلتر به آن اشاره شد، سودآوری و بهرهوری بیشتر از نتایج آن است.
· انعطاف پذیری
انعطاف پذیری یک ویژگی کلیدی در محیطهای بسیار پویا است که در تغییرات مداوم فواید خود را نشان میدهد. یک فرهنگ منعطف به رهبران و مدیران سازمانها القا میکند که با سهولت به تغییرات احتمالی پاسخ دهند.
· کار تیمی
کار تیمی شامل همکاری، ارتباط و احترام بین اعضای تیم است. وقتی همه اعضای تیم از یکدیگر پشتیبانی کنند، کارمندان کار خود را با بازدهی بیشتری انجام میدهند و ضمن انجام این کار احساس خوشحالی میکنند.
· صداقت
صداقت، نیز مانند اعتماد است. تیمها وقتی برای تصمیم گیری، تفسیر نتایج و ایجاد مشارکت به یکدیگر متکی میشوند، صداقت برای همه آنها ضروری خواهد بود. صداقت و شفافیت مؤلفههای مهم یک فرهنگ سالم هستند.
· نوآوری
نوآوری، سازمانها را به سمت استفاده بیشتر از فناوریهای موجود، منابع و بازارها سوق میدهد. فرهنگ نوآوری به این معناست که شما فکرهای خلاقانه را در همه جنبههای شغلی و حتی فرهنگ شخصی خودتان اعمال میکنید.
· ایمنی روحی
ایمنی روحی باعث میشود پشتیبانی کارمندان برای ریسک کردن و بازخورد صادقانه فراهم شود. به یاد داشته باشید که ایمنی روحی در سطح تیمی شروع میشود، نه در سطح فردی. بنابراین مدیران باید در ایجاد یک محیط امن در جایی که همه احساس راحتی می کنند، پیشرو باشند.
شما اکنون میدانید که چه فرهنگ سازمانی، عالی به نظر میرسد.
منبع: وبسایت achievers
بدون دیدگاه