۱۵ راهکار برای تبدیل شدن به یک همتیمی خوب
کار در تیم و تعامل و همکاری با همکاران یکی از لازمههای هر شغلی است تا کارها پیش بروند و شما هم از کار کردن لذت ببرید. در حالی که شما نمیخواهید در محل کار خود غریبه به نظر برسید، ممکن است متوجه شوید که روابط و ارتباطات شما محدود است.
پس از خود میپرسید که مسئله چیست؟
همتیمی خوب بودن احتمالا پاسخ شماست. به این دلیل که کار کردن با سایر افراد در دفتر کار نه تنها به شما کمک میکند تا کارها و وظایف خود را راحتتر انجام دهید؛ بلکه روابط شما را در محیط کار با همکارانتان بهبود میبخشد.
پس سوال:
چگونه یک همتیمی خوب باشیم؟
در ادامه ۱۵ مورد و توصیه در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک هم تیمی خوب و همکار ایدهآل ارائه شده است:
۱) اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد حرفهای و متخصص مرتکب آن میشوند، این است که لازم دارند تا همه کارهایشان را خودشان انجام دهند. کمک کردن به دیگران خیلی خوب است؛ همچنین اجازه دادن به افراد برای کمک به شما برای پیش رفتن کار شما بسیار مهم است.
در صورت ایجاد ارتباط بهتر با همکاران خود، علاوه بر صمیمیت بیشتر و به وجود آمدن احساس خوب در محل کار، میتوانید از دانستهها، ایدهها، پیشنهادها و حتی راهکارهای آنان استفاده کنید.
۲) بر علایق مشترک خود تمرکز کنید
اعضای تیمهایی که علایق مشترک زیادی دارند، بر این موارد تمرکز میکنند تا ارتباط بهتری درون تیم ایجاد کنند. البته در بسیاری از تیمها مسائلی مانند شهرت خواهی، قدرت طلبی و اعتبار باعث از بین رفتن اهمیت ارزشهای تیم میشود.
تمرکز بر روی منافع مشترک و اهداف اصلی تیم و نه موقعیتهای فردی و شخصی، کمکهای زیادی به بهبود روابط در تیم میکند.
۳) خوب گوش کنید
گاهی اوقات ما میزان زیادی به رفتار خود نسبت به افرادی که اطراف ما هستند، توجه میکنیم. ولی باید در نظر داشته باشیم که یکی از خوبترین هدیههایی که میتوانیم به اطرافیانمان بدهیم این است که آنها را ببینیم و بهترین راه برای این کار گوش دادن با آنهاست.
گوش دادن صبورانه همراه با تأمل به صحبتهای افراد، امروزه یک هنر گمشده محسوب میشود. اگر به همتیمیهای خود، درست گوش کنید، شما در مسیر تبدیل شدن به یک همتیمی خوب قدم بر میدارید.
۴) نبوغ را در دیگران هم پرورش دهید
بیشتر ما با این طرز فکر بزرگ شدهایم که به جای این که به دیگران کمک کنیم موفق شوند، به موفقیت خودمان اهمیت دهیم. با این وجود، تغییر دادن این طرز فکر مهارتی است که اکثر رهبران و مدیران برای داشتن تیمی با اعضای فعال و پویا به آن نیاز دارند.
اگر شما زمان خود را صرف پرورش نبوغ در هم تیمیهای خود کنید (نه این که هم تیمیهای شما نبوغ نداشته باشند)، افراد را به سمت خود میکشانید. به این دلیل که آنها از شما الهام خواهند گرفت و به آنها قدرت میدهید تا پتانسیلهای خود را شکوفا کنند.
۵) در مقابل خودتان پاداش قرار دهید
مطابق با علوم اعصاب و روان، وقتی مغزمان در برابر پاداشی قرار میگیرد، احساس مثبتی درون ما ایجاد میشود. بنابراین گوش میدهیم، بهتر میفهمیم، همکاری میکنیم و مشکلاتمان را حل میکنیم. در مقابل اگر در برابر خود خطراتی را ببینیم، احساسی منفی در ما ایجاد میشود که از ما میخواهد تا از آن دوری کنیم.
پس همیشه مقابل خود و همتیمیهایتان، پاداشی قرار دهید که با این کار احترام متقابل و پیروی از ارزشها، در تیم افزایش مییابد.
۶) از مهارت پیروی خود استفاده کنید
ارتقای نگرشهای مختلف اعضای یک تیم در نگاه اول خیلی سخت به نظر میرسد، اما این طور نیست. فرض کنید یک تیم فوتبال متشکل از ۱۱ مهاجم باشد. نتیجه روشن است که آن تیم موفق نخواهد نشد. پس هر تیم یک رهبر دارد و بقیه باید در نقش پیرو باشند تا کارها به درستی و خوبی انجام شود.
۷) اهداف تیم را درست انتخاب کنید
صرف نظر از نقش شما در محیط کار یا تیم، یک مورد که به تقویت دوستی، رفاقت، ارتباط و همکاری کمک میکند انتخاب اهدافی درست برای تیم است. اگر افراد یک تیم با اهداف درستی درگیر باشند، موارد ذکر شده در تیم تقویت میشوند.
این بدان معنی است که افراد بعد از مدتی کل (تیم) را میبینند نه جز را. همچنین درگیر بودن با اهدافی درست باعث میشود تا شکافها در تیم پر شوند و در آینده روابط بهتری در آن شکل بگیرد.
۸) موهبتهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید
شما موهبتهایی دارید که به طورطبیعی در نهاد شما وجود دارد آن مهارتها و استعدادها را با دیگران به اشتراک بگذارید. آن کاری که شما درآن مهارت دارید برای شما ۵ دقیقه زمان میبرد و ممکن است از کل یک تیم یک روز زمان صرفهجویی نماید. هیچ کاری مانند کمک کردن، نمیتواند اعتماد و شبکهسازی را ایجاد نماید، بخصوص در زمانی که افراد انتظار آن را ندارند و شما بدون هیچ چشم داشتی به آنان کمک میکنید.
۹) خود را در کارهای کثیف آلوده کنید
خواهرم مدیر مک دونالد بود و من هم آنجا کار میکردم، او من را به تمیز کردن سرویسهای بهداشتی آنجا فرستاد. من در ابتدا اصلا همچین تصوری از فضای کاری نداشتم. اما من فهمیدم که او در حال درس دادن به من بوده تا در کارهای پست داوطلب شده و آنها را انجام دهم؛ به نظر میرسد تیمها، مشتریها و همکاران من را دوست دارند زیرا من به معنای واقعی کلمه دستانم را آلوده هر کاری کردم.
۱۰) روحیه مثبت خود را پخش کنید
مثبت بودن باعث خلاقیت و نوآوری میشود. به جای تخلیه انرژی مردم، انرژی بیشتری بدهید. فرصتها را به جای مشکلات ببینید. به دنبال درستی باشید، به جای اشتباهات. مردم را بجای درغگو خواندن، تصدیق کنید. از قضاوت درمورد چیزهای خوب یا بد، درست یا غلط خودداری کنید، به سادگی تصدیق کنید که آنها متفاوت هستند و به جلو حرکت کنید. لبخند بزنید و تماشای لبخندها را چند برابر کنید.
۱۱) نسبت به سبکهای کاری دیگران انعطاف به خرج دهید
فرض نکنید که دیگران کار میکنند و با شما ارتباط برقرار میکنند. بلکه با مشاهده دیگران شروع کنید. آیا آنها ایمیل را به تماس ترجیح میدهند؟ آیا آنها میخواهند قبل از جلسات چت کنند؟ آیا آنها قبل از تصمیمگیری باید در مورد چیزی بحث کنند؟ اگر پاسخهای شما متفاوت است، به سبک کاری دلخواه خود توجه کنید. کارهای بیشتری خواهید کرد و مردم بیشتر به کار با شما ترغیب میشوند.
۱۲) از همکاران خود بازخورد بخواهید
کارمندان گاهی از همکاران خود میخواهند درباره نقاط قوت و ضعف خود بازخورد صریح داشته باشند و اینکه چگونه میتوانند یک هم تیمی بهتر شوند را از یکدیگر میپرسند. اغلب این مکالمات در یک مکان خصوصیتر پرسیده میشود، در حالی که رهبران می توانند برای کمک به اعتماد سازی، آنها را در فعالیتهای تیمی در طول کارهای معمول شرکت بگنجانند. شما و همکارانتان حتی میتوانید از خود بپرسید، چگونه یک همتیمی خوب باشیم؟
۱۳) باطن انسانی خود را دریابید
به آنچه همکارانتان در مورد زندگی خود میگویند، توجه کنید. این جزئیات برای آنها مهم است و بینشی از انسان بودن در کنار کارتان به آنها میدهد. بعد از آن میتوانید مکالمههایی را ایجاد کنید که نشان دهد واقعاً به آنها گوش میدهید، که باعث ایجاد رابطه و احتمالاً حتی دوستی بیشتر بین شما شود. در نتیجه، شما همکارانی دارید که یکدیگر را دوست داشته و به جای تحمل یکدیگر، از یکدیگر کمک و پشتیبانی میگیرند.
۱۴) بازی پیدا کردن مقصر را انجام ندهید
بازیها سرگرمکننده هستند، اما بازی پیدا کردن مقصر هرگز برندهای ندارد. اگر به صورت پویا تغییر نمیکنید، بهتر است اظهار نظر نکنید. کار مناسبی نیست که همکار خود را در بر برابر دیگران قربانی نکنید. در یک محیط تیمی، برخی از مردم به تعهدات خود عمل نمیکنند. عضویت در یک تیم مثبت به معنای یافتن راههایی برای مقابله با این تعاملها است.
۱۵) بر روی همکاری تمرکز کنید نه کمک کردن
عادت کنید که همکاران خود را ترغیب کنید تا بپرسند، «چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟». در هر فرصتی پرسیدن این سؤال باعث ایجاد حسن نیت، احترام متقابل، تفاهم و همکاری میشود. همکاری کردن با هم تیمیها شما را در ایجاد نتایج مثبت نسبت به کمک کردن به طور چشمگیری قدرتمندتر میکند.
منبع: Forbes
بدون دیدگاه