مدیر بازاریابی محصول کیست؟

مدیریت بازاریابی محصول

بازاریابی محصول فرایند ارائه‌ی محصول به بازار است. این فرایند شامل درک بازار، تعریف موقعیت محصول، راه‌اندازی محصول و مدیریت چرخه‌ی عمر محصول است. همچنین بازاریابی محصول شامل درک تجربه‌ی مشتری در رابطه با محصول و استفاده از آن اطلاعات برای یافتن چگونگی تکامل محصول در طول زمان است. فرایند بازاریابی محصول پس از راه‌اندازی و ورود به بازار همچنان ادامه‌دار است و متوقف نمی‌شود. بازاریابی محصول فرایندی پیچیده و چالش‌برانگیز است. اما همچنین می‌تواند بسیار مفید باشد. زیرا هیچ احساسی در این زمینه بهتر از راه‌اندازی و رشد موفق یک محصول نیست.

چرا بازاریابی محصول اهمیت دارد؟

اهمیت اصلی این موضوع به این است که امروزه انتظارات مشتریان از محصول افزایش داشته است. آن‌ها خواهان تجربیات شخصی‌تر هستند، محصولات و خدمات باکیفیت بالا می‌خواهند و از شرکت‌ها انتظار دارند که در کانال‌های مختلف با آن‌ها تعامل داشته باشند. این بدان معناست که برای سازمان‌ها این موضوع اهمیت پیدا کرده است که عملکرد بازاریابی قوی‌ای برای محصول داشته باشند. چراکه از این طریق آن‌ها می‌توانند محصولات بهتر و مؤثرتری را وارد بازار کار کنند. به‌صورت کلی، امروزه بازاریابی محصول و عنوان شغلی مدیر بازاریابی محصول تبدیل به یک حوزه‌ی فعال در رشد کسب‌وکارها شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا توانایی اثرگذاری را بیاموزید و به شما کمک خواهد کرد تا خلاقانه فکر کنید و راه‌حل‌های نوآورانه را بیابید.

مسئولیت‌های یک مدیر بازاریابی محصول چیست؟

یک مدیر بازاریابی محصول مسئول چهار حوزه اصلی است:

۱- درک بازار و نیاز مشتری، ایجاد موقعیت محصول که در ارتباط با مشتریان است و مدیریت چرخه‌ی عمر محصول

۲- توسعه‌ی استراتژی‌های ورود به بازار بر اساس برنامه‌های بازاریابی، توسعه‌ی محصولات تحویلی بازاریابی، اندازه‌گیری میزان اثربخشی کمپین‌های بازاریابی

۳- توسعه‌ی موقعیت محصول، شناسایی فرصت‌های بازار، مدیریت نقشه‌ی راه محصول بر اساس بازخورد مشتری و اهداف تجاری سازمان

۴- ایجاد طرح‌های جذب مشتری، توسعه‌ی ابزارهای فعال‌سازی فروش، انجام آموزش‌های ورود به بازار برای مشتریان

مسیر شغلی مدیر بازاریابی محصول چیست؟

Associate Product Marketing Manager-1

این افراد عموماً در انجام امور روزمره مانند ارائه محصولات و مطالب، جمع‌آوری داده‌ها برای گزارش و یا وبینارها و … کمک می‌کنند. نقش دستیار مدیر بازاریابی محصول، روزنه‌ای برای ورود به دنیای بازاریابی محصول است که در نتیجه نقشی باهدف یادگیری و آموزش است. شما در پروژه‌های مختلف شرکت می‌کنید و با حوزه‌های مختلف آشنا می‌شوید.

2- Product Marketing Specialist

وظیفه‌ی این فرد کمک به مدیرمحصول یا تیم بازاریابی برای دستیابی به اهداف خود است. او این وظیفه را از طریق پشتیبانی ، تهیه گزارش‌ها، مدیریت رویدادها و وبینارها انجام می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است تجزیه‌وتحلیل رقبا را نیز انجام دهند.

3- Product Marketing Manager

این شخص مسئول توسعه و اجرای استراتژی‌های ورود به بازار است. آن‌ها معمولاً در تمام جنبه‌های چرخه‌ی عمر محصول، از مراحل اولیه تا نهایی کردن نحوه‌ی ارائه‌ی آن در بازار و رشد محصول  درگیر هستند. افراد در این موقعیت شغلی اغلب با تیم فروش در ارتباط خواهند بود.

4- Senior Product Marketing Manager

این فرد دارای تجربه و دانش زیادی در صنعت است و روی محصولات زیادی کار کرده است. اگر به دنبال کسی هستید که درک عمیقی از محصول، موقعیت آن و نحوه‌ی درک مشتریان از آن داشته باشد، باید به سراغ مدیر ارشد بازاریابی محصول بروید. این فرد به تیم‌ها کمک می‌کند تا موقعیت‌یابی و راه‌اندازی محصول را توسعه دهند. آن‌ها می‌توانند فرصت‌های جدید در بازار را کشف کنند و به اهداف سازمان بهبود ببخشند.

5- Director of Product Marketing (Executive level)

یک رئیس بازاریابی محصول متخصص نهایی یک محصول است. آن‌ها درک عمیقی از بازار، مشتریان و رقبای خود دارند. در این بخش فرد باید تیم‌های بزرگ را رهبری کند. برخش از وظایف این فرد بدین شرح است: نظارت یا کار مستقیم بر روی پیام‌رسانی محصول، موقعیت‌یابی و راه‌اندازی محصولات، مدیریت و نظارت مستقیم راه‌اندازی محصول، رصد معیارهای کلیدی و توسعه‌ی مدل‌های تقسیم‌بندی بازار، شناسایی موقعیت‌های جدید برای محصولات

6- VP of Product Marketing (Executive level)

این افراد درک عمیقی از بازار، مشتریان و رقبای خوددارند. در این سطح آن‌ها مسئول جهت‌گیری استراتژیک و اجرای تاکتیکی محصول و موقعیت‌یابی در تمام محصولات و خدمات سازمان هستند. آن‌ها استراتژی، اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعیین می‌کنند، برای اعضای تیم خود کوچینگ می‌کنند و مسائل پیش‌آمده را حل می‌کنند. علاوه بر این‌ها از او انتظار می‌رود در فعالیت‌های روزانه‌ی بازاریابی محصول مشارکت کند. آن‌ها عموماً یک طرز تفکر کلی درباره‌ی چگونگی هماهنگی همه بخش‌های استراتژی سازمان با یکدیگر را دارند.

مقالات مرتبط

قدرت شخصی و راه‌های دستیابی به آن

داشتن قدرت شخصی، این باور را در شما ایجاد می‌کند که می‌توانید موفق باشید. همچنین باعث می‌شود تا همکاران و ذینفعان کلیدی، شما را فردی دارای نفوذ، قدرت و اثرگذار بدانند. همچنین همواره به دنبال نظرخواهی و کمک گرفتن از شما باشند.

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *