برای حفظ آرامش در زمان بحران چه کنیم؟

حفظ آرامش در زمان بحران

حفظ آرامش در زمان بحران‌ها یکی از اساسی‌ترین کارهاست. زیرا به شما کمک می‌کند بر شرایط تسلط کافی داشته باشید. حتما شما هم تجربه کرده‌اید که وقتی در محل کار اتفاق ناگواری رخ می‌دهد، شما دچار ترس و اضطراب می‌شوید. حفظ آرامش در این زمان بسیار مهم است. اگر شما نتوانید در شرایط بحران حفظ آرامش داشته باشید، این اتفاق به مرور بر سیستم بدن شما نیز تاثیر مخرب خواهد گذاشت.

در ادامه برخی از روش‌هایی که به شما در حفظ آرامش در زمان بحران کمک خواهند کرد را نام می‌بریم.

  • سریع واکنش نشان ندهید

در صورت امکان سریع واکنش نشان ندهید. برای این کار می‌توانید تصور کنید این موضوع واقعاً مهم است یا نه؟ آیا یک سال دیگر این موضوع به همین میزان اهمیت خواهد داشت؟ اینگونه می‌توانید با دید بازتری به موضع نگاه کنید و به حفظ آرامش شما کمک می‌کند.

  • ذهن خود را مثبت نگه دارید

هنگامی‌که موقعیت‌های استرس‌زا پیش می‌آیند، حفظ آرامش بسیار سخت است. ممکن است ذهن شما مدام به سمت افکار منفی برود. طبیعی است که حفظ آرامش نیز سخت‌تر می‌شود. بهتر است در ابتدا بدترین حالت ممکن را در ذهن خود تصور کنید. سپس با خیال راحت از آن عبور کنید و مطمئن باشید از آن بدتر که دیگر موقعیتی نخواهد بود. سپس ذهن خود را درگیر اتفاقات مثبت کوچکی که برای شما خوشایند است بکنید.

  • هرگز از خود نپرسید «اگر آن اتفاق می‌افتاد چه؟»

یکی از بدترین سؤالاتی که در زمان بحران می‌تواند حفظ آرامش شما را به خطر بیندازد این است که مدام به خود بگویید: اگر فلان اتفاق می‌افتاد چه می‌شد؟ این سؤال باعث می‌شود موقعیت‌های ترسناکی را که هرگز رخ نداده و ممکن است اتفاق هم نیفتد را تصور کنید و دچار وحشت بیشتری بشوید. بهتر است بیشتر روی حقایق تمرکز کنید و راه‌حل‌های مناسب را پیدا کنید.

  • مراقب سلامت جسمی خود باشید

اگر سلامت جسمانی خود را در اولویت قرار دهید، حفظ آرامش در موقعیت‌های استرس‌زا برای شما راحت‌تر خواهد بود. به طور مرتب ورزش کنید. رژیم غذایی سالم و متناسب با خود را داشته باشید. ورزش هورمون‌های استرس‌زا را کاهش می‌دهد و به عملکرد بدن شما کمک می‌کند. با بهبود سلامت، خودکنترلی، حافظه و هوش هیجانی خود افزایش می‌دهید. ویژگی‌هایی که در شرایط بحران یاری‌رسان شما خواهند بود.

  • مصرف کافئین را کاهش دهید

وقتی در موقعیت استرس‌زا قرار دارید، ممکن است هوس کنید یک فنجان قهوه بخورید. کافئین باعث ترشح آدرنالین می‌شود. انرژی و قدرت بدنی سریعی به شما می‌دهد که با تحریک‌پذیری بالایی همراه است. پس بهتر است در چنین موقعیتی برای حفظ آرامش بیشتر، از خوردن نوشابه و قهوه پرهیز کنید. به جای آن می‌توانید از نوشیدن آب لذت ببرید.

  • با یک دوست مورد اعتماد و یا مشاور تماس بگیرید

در زمان‌هایی که استرس شما زیاد است، کمک گرفتن از یک مشاور بسیار مؤثر است. مشاور با زاویه‌ی دید متفاوت از شما و دارا بودن تخصص در مشاوره، به شما کمک می‌کند که چگونه از شرایط بحرانی خود عبور کنید. وقتی در شرایط بحران به سراغ افرادی می‌روید که به آن‌ها اعتماد دارید، این امنیت از میزان استرس و اضطراب شما می‌کاهد.

  • از موقعیت استرس‌زا دور شوید

برای حفظ آرامش بهتر است از موقعیت استرس‌زا دور شوید. حتی اگر یکی دو ساعت هم از شرایط دور باشید برای شما خوب است. زمانی که به خود فرصت می‌دهید تا معضل و احساسات پیرامون خود را پردازش کنید، می‌توانید با دید بهتری به موضوع نزدیک شوید.

  • برای مدت زمان طولانی در بحران نمانید

یک بحران ممکن است شما را مجبور کند ساعت‌های طولانی در دفتر کار خود و یا خانه بمانید. اگر زمان زیادی درگیر بحران و مسائل آن باشید، در طولانی مدت به سلامت خود آسیب می‌زنید. این اتفاق از حفظ آرامش شما می‌کاهد و موجب تضعیف قدرت تصمیم‌گیری منطقی و آگاهانه می‌شود. بهتر است برای خود سرگرمی‌هایی تعیین کنید و حواس خود را کمی پرت کنید. مثلاً کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید، به پیاده‌روی و یا ملاقات یک دوست بروید.

مقالات مرتبط

قدرت شخصی و راه‌های دستیابی به آن

داشتن قدرت شخصی، این باور را در شما ایجاد می‌کند که می‌توانید موفق باشید. همچنین باعث می‌شود تا همکاران و ذینفعان کلیدی، شما را فردی دارای نفوذ، قدرت و اثرگذار بدانند. همچنین همواره به دنبال نظرخواهی و کمک گرفتن از شما باشند.

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.