مهارت‌هایی که همه به آن نیاز دارند

یادگیری مهارت‌های مختلف برای همه‌ی ما نیاز است. این مهارت‌ها هم برای پیدا کردن شغل و هم در ارتباط با افراد به یاری ما می‌آیند. با داشتن مهارت‌های مختلف می‌توانیم موقعیت‌های شغلی مختلفی نیز به دست بیاوریم. ما در ادامه‌ی این مطلب برخی از مهارت‌های مهمی که هر فرد به آن نیاز دارد را برای شما نام می‌بریم.

مهارت ارتباط موثر

مهم نیست که شما در چه موقعیت شغلی هستید. ارتباط‌گیری موثر همواره یکی از بهترین مهارت‌هایی است که باید فرا بگیرید. این ارتباط‌گیری در موفقیت نهایی شما تاثیر زیادی دارد. امروزه شکل‌های مختلفی از ارتباط وجود دارد. برای ارتباط‌گیری می‌توان کارهای مختلفی انجام داد. مثلا آنچه را که قصد دارید بیان کنید را به صورت مختصر، دقیق و مناسب ارائه کنید. سعی کنید از رسانه‌های مناسب برای بازتاب آن‌ها استفاده کنید.

مهارت سازماندهی و مدیریت

مهارت سازماندهی به شما کمک می‌کند تا مسئولیت‌های پیش‌ روی خود را بهتر انجام دهید. همچنین اطمینان پیدا می‌کنید که به درستی به همگی آن‌ها خواهید رسید. سازماندهی و مدیریت از این جهت اهمیت دارد که نظم و اولویت‌بندی را برای شما به همراه دارد. این اتفاق به شما کمک می‌کند تا برای مشکلات خود بتوانید راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنید.

مهارت‌های مدیریتی نیز بسیار مهم است. حتی اگر لازم نباشد شما به طور مستقیم افرادی را در محل کار خود مدیریت کنید. به طور مثال شما با داشتن مهارت مدیریت می‌توانید زمان، حجم کاری و وظایف خود را مدیریت کنید.

بدون مهارت‌های مدیریتی و سازماندهی حتی توانمندترین افراد هم در انجام امور خود دچار مشکل و اشتباهات اساسی خواهند شد.

مهارت مذاکره

مذاکره بخش بسیار مهمی از مهارت‌هایی است که ما می‌توانیم کسب کنیم. مذاکره از قسمت‌های مختلفی مانند اطمینان‌سازی و متقاعد کردن افراد تشکیل می‌شود. مذاکره ابزار مفیدی در هر موقعیت است. شما حتی در مصاحبه‌های شغلی خود نیز می‎توانید از آن بهره ببرید. مثلا می‎‎توانید درباره‎ی حقوق خود با مصاحبه‎کننده به شیوه‎ی درست بحث کنید. در موقعیت شغلی نیز می‎توانید از مهارت مذاکره استفاده کنید. برای اهدافی مانند پیدا کردن مشتریان جدید و تعامل با آن‎‌‌ها مهارت مذاکره می‎‎‎‌‌تواند بسیار مفید باشد.

مهارت تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا نقاط مشکل احتمالی را پیدا کنید و به آن‌ها رسیدگی کنید. مهارت تفکر انتقادی برای مشکلات احتمالی شما راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را پیش روی شما قرار می‌دهد. شما با داشتن تفکر انتقادی می‌توانید موقعیت‌هایی که به سیستم شما آسیب می‌رسانند را سریع‌تر ارزیابی کنید. افرادی که با مهارت تفکر انتقادی آشنایی دارند به راحتی می‌توانند شرایط را تجزیه و تحلیل کنند و بدون تحریک‌پذیری محیطی، به دنبال بهبود کیفیت سازمان باشند.

مهارت کار تیمی

همیشه بخشی از کار شما مربوط به کار تیمی و در ارتباط با دیگران است. وقتی برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، احتمالا کار تیمی شما در ارتباط با سرپرست شما و هم‌سالان شما در محل کار باشد. ولی پس از گذشت زمانی ممکن است شما مسئول بخش‌هایی شوید و حتی مجبور شوید اختیارات خود را به دیگران محول کنید. دانستن اینکه چگونه با دیگران ارتباط بگیرید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها در کار را بشناسید بخشی از مهارتی است که شما به آن نیاز دارید. هر چه بیشتر بدانید که چطور باید در گروه کار کنید، مهارت کار تیمی شما را به رخ می‌کشد و بهتر می‌توانید به صورت جمعی کار کنید. بدون داشتن مهارت کار تیمی در اصل سرعت انجام کارها کاهش می‌یابد.

مهارت تحقیق و تحلیل

مهارت تجزیه و تحلیل تقریبا برای هر موقعیت شغلی مورد نیاز است. مثلا بازاریابان باید برای اثربخشی بیشتر کمپین‌های خود مهارت تجزیه و تحلیل داشته باشند. و یا مهندسان نیاز دارند فناوری‌های جدید را تجزیه و تحلیل کنند. به همین دلیل امکان یافتن سریع اطلاعات هر سازمان، بررسی آن اطلاعات و تشخیص الگوهای کلیدی آن برای هر موقعیت شغلی مورد نیاز است و این مهم فقط از طریق مهارت تجزیه و تحلیل امکان پذیر است.

مهارت اعتماد به نفس

 ممکن است شما اعتماد به نفس را یک ویژگی در نظر بگیرید. البته این امر اشتباه نیست. ولی باید بدانیم اعتماد به نفس را می‌توان مانند یک مهارت به مرور به دست آورد، تقویت کرد و توسعه داد. شما می‌توانید با تمرین‌های مخصوصی اعتماد به نفس خود را در زمینه‌های مختلف تقویت کنید. اعتماد به نفس باعث احترام بیشتر، دقت و کارایی بیشتر شما خواهد شد.

برخی از این مهارت‌ها به مرور زمان با کار کردن در محیط‌های مختلف در شما ایجاد می‌شوند. اما بیشتر آن‌ها را باید به طور تخصصی آموخت و برای بهبود آن‌ها تلاش کرد. با ایجاد و بهبود این مهارت‌ها، شانس شما در موقعیت‌های شغلی نیز افزایش خواهد یافت و موقعیت‌های شغلی بهتری پیدا خواهید کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.