مدیریت محصول تقریبا یکی از مشاغل رویایی برای حرفهایهاست. دامنهی فعالیتهای این شغل میتواند در هر سازمانی متفاوت باشد. زیرا هر سازمان با چالشهای خاصی درگیر است. به همین دلیل ویژگیهایی در هر مدیرمحصول میتواند به رشد شغلی فرد منجر شود. یعنی برای رسیدن به هدف شغلی، باید هر مدیرمحصول ویژگیهایی داشته باشد. یا بتواند این ویژگیها را در خود افزایش دهد. ویژگی مدیرمحصول خوب در هر سازمانی میتواند متفاوت باشد. اما بیان ویژگی مدیرمحصول بهصورت کلی میتواند این روند را تسریع کند. در ادامه به برخی از مواردی که ویژگی مدیرمحصول خوب به حساب میآید میپردازیم.
اگر علاقمند هستید در حوزه مدیریت محصول یک تجربه واقعی از یک مسئله کسبوکاری داشته باشید، دوره مدیریت محصول بانا همراه شماست!
در این بخش به برخی ویژگی مدیرمحصول اشاره میکنیم:
۱- داشتن روحیهی تیمی
داشتن روحیهی کار تیمی، ویژگی اصلی مدیرمحصول خوب است. یعنی شما بتوانید تیم خود را بهدرستی هدایت کنید. پیشبرد تکنفره کارها جایی در کار تیمی ندارد. بهتر است وظایف را بین همه تقسیم کنید. این ویژگی مدیرمحصول میتواند به ارتباط تیمی نیز کمک کند.
۲- اعتماد
ویژگی مدیرمحصول خوب، اعتماد به همهی اعضای تیم است. شما باید بتوانید به افراد این حس را منتقل کنید. بدینصورت آنها خود را در مدیریتهای خرد سهیم میبینند. اگر اعضای تیم شما نقصی در کار دارند به دنبال چاره باشید. مثلاً از آموزش کمک بگیرید. و یا آنها را با افراد ارشد تیم آشنا کنید. ایجاد حس اعتماد ویژگی مدیرمحصول خبره است.
۳- ارتباطگیری
یک مدیرمحصول باید بتواند توانایی ارتباطگیری را در خود تقویت کند. او باید بتواند بهترین روش و سبک را برای ارتباط بخشهای مختلف بیابد. زیرا مرکز اتصال بخشهای مختلف یک شرکت است. مهارت و ویژگی مدیرمحصول در برقراری ارتباط با بخشهای مختلف برای یک سازمان ضروری است. به همین دلیل ارتباطگیری مؤثر اعضای تیم با یکدیگر میتواند جای بحث باشد.
۴- رهبری غیر مستقیم
منظور ما این نیست که شما حق رهبری ندارید. برعکس. شما باید بتوانید بدون اعمالنفوذ مستقیم و حالت دستوری، افراد را هدایت کنید. این ویژگی مدیرمحصول یکی از چالشیترین ویژگیهاست. زیرا باید غیرمستقیم تیم را به سوی هدف خود راهنمایی کند. آنها میتوانند از طریق ایجاد انگیزه تیم خود را تشویق کنند.
۵- مهارت اولویتبندی
این ویژگی مدیرمحصول خوب است که بتواند اولویتهای سازمان را شناسایی کند. یعنی تشخیص دهد چه چیزی برای کاربران و تیم ضروری است. بدین ترتیب سایر امور را فیلتر کند. شما همیشه درخواستهایی از جانب شرکتهای دیگر و سیستم خود دارید. باید بتوانید این درخواستها را بر اساس اولویت سازمانی طبقهبندی کنید. پیروی کردن کورکورانه از خواستههای مشتری یا مسائل تیم اصلاً ایدهی خوبی نیست. زیرا همواره در جنگ بین این خواستهها هستید. حد وسط قرار گرفتن بهترین راه برای شماست. زیرا نشان میدهد شما توانایی اعمالنفوذ را در عین همدلی دارید. همچنین توانستهاید اولویتها را درک کنید و تیم را به سمتوسوی آن هدایت کنید.
۶- فرآیند ساخت
این ویژگی به جای اجرای فرآیندهای رسمی برای کنترل تیم، فرآیند منعطفتری در نظر دارد. بهطوریکه روشهای فکری مشترکی را در تیم و شرکت ایجاد میکند. ویژگی مدیرمحصول منعطف این است که بتواند این فرآیند را شکل بدهد. بدینصورت هم چارچوبها حفظ میشود، هم محیطی سرشار از خلاقیت را پرورش میدهد.
۷- توانایی حل مشکل
ویژگی مدیرمحصول در حل مسئله دو رویکرد دارد. ابتدا هدف نهایی آنها حل مشکلی است که کاربران از محصول داشتهاند. و سپس مشکلاتی که بر سر راه گروههایشان قرار دارد را رفع میکنند. بسیاری از ما زمان کمی را برای پیدا کردن چگونگی حل مشکل سپری میکنیم. زیرا مستقیماً به راهحل میاندیشیم. مشکلات راهحلهای مختلفی دارند. شیوهی حل آنها نیز بسیار متفاوت است. باید به این درک برسیم و به فکر حل مسائل تیم و سامان آن باشیم.
۸- کنجکاو بودن
هیچچیز بهتر از یک ذهن کنجکاو نیست. کنجکاوی در مورد بازار و کاربران یک ویژگی مدیرمحصول است. این کنجکاوی در بخشهای مختلف نمود پیدا میکند. مثلاً در گفتوگو با کاربران یا اعضای تیم. و یا تجزیهوتحلیل مداوم رقبا و بازار کار. یکی از زمینههای کنجکاوی که گاهی فراموش میشود، تیم خودمان است. اینکه اعضای تیم شما چه بینشی دارند بحث بسیار مهمی است. کنجکاوی راهی است که شما را از سایر رقبا چند قدم به جلوتر هدایت میکند.
۹- همدلی
ویژگی مدیرمحصول خوب، همدلی با تیم است. با افراد ملایم و همدل باشید. کاربران، خریداران، تیم، شرکت و …
زنجیرهای که شما با آن سروکار دارید انسانهای واقعی هستند. اگر توانایی برقراری رابطه مناسب را نداشته باشید حتماً به چالش میخورید. تعادل را رعایت کنید. این کلید اصلی راه شماست.
۱۰- همواره سعی کنید در ۹ مورد بالا پیشرفت کنید.
یک مدیر محصول خوب چه ویژگیهایی دارد؟
چرا همدلی برای مدیر محصول شدن نیاز است؟
ویژگی مدیرمحصول خوب، همدلی با تیم است. با افراد ملایم و همدل باشید. کاربران، خریداران، تیم، شرکت و …
زنجیرهای که شما با آن سروکار دارید انسانهای واقعی هستند. اگر توانایی برقراری رابطه مناسب را نداشته باشید حتماً به چالش میخورید. تعادل را رعایت کنید. این کلید اصلی راه شماست.
بدون دیدگاه