تمرکز چیست؟ چگونه آن را تقویت کنیم؟

دنیای در حال تکامل امروز و گسترش فناوری‌های مدرن، توانایی ذهن ما را برای تمرکز روی یک کار مدام سخت‌تر می‌کند. با طرز فکر و تمرین صحیح می‌توانید ذهن خود را طوری تربیت کنید که روی کاری که شما دوست دارید متمرکز شود.

با ما همراه باشید تا درباره‌ی مفهوم تمرکز و روش‌های رسیدن به آن برای شما بگوییم.

تمرکز چیست؟

تمرکز یعنی نحوه‌ی توجه یا تمرکز شخصی بر روی یک شخص یا چیزی خاص. وقتی فردی در این حالت است، توجه او روی یک نقطه‌ی کانونی متمرکز می‌شود.

چرا متمرکز بودن مهم است؟

وقتی شما در محل کار خود روی یک کار متمرکز هستید، در اصل تعهد و مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهید. تمرکز برای شما دستاوردهای خوبی دارد.

– کارایی را افزایش می‌دهد

وقتی روی یک کار تمرکز می‌کنید، می‌توانید آن را با کارایی بیشتر انجام دهید. وقتی شما توانایی به پایان رساندن موفق یک کار را داشته باشید، انگیزه‌تان برای شروع کارهای دیگر افزایش می‌یابد. دانستن این نکته که شما توانایی انجام کارها را دارید به شما کمک می‌کند مثبت بمانید و برای رسیدن به اهداف دیگر انگیزه بگیرید.

– استرس را کم‌تر می‌کند

با ادامه‌ی کار و افزایش بهره‌وری به مرور استرس شما نیز کاهش می‌یابد. وقتی روی یک کار متمرکز هستید می‌توانید زمان‌های بیشتری را هم در برنامه خود خالی نگه دارید.

– بهره‌وری کار را بیشتر می‌کند

وقتی روی کار به خصوصی تمرکز می‌کنید، می‌توانید کار بیشتر و مفیدتری انجام دهید. ذهن شما روی یک کار تمرکز کرده است و این بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد.

حالا می‌خواهیم راه‌هایی که برای جلوگیری از حواس‌پرتی باید رعایت کنید را برای شما بیان کنیم.

– عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

وقتی سعی کنید بیشتر چیزهایی که حواس شما را از کار پرت می‌کند از خود دور کنید، بهره‌وری شما افزایش می‌یابد. مثلا می‌توانید گوشی همراه خود را خاموش کنید. کار در تنهایی و یا در یک محیط آرام تاثیر زیادی در تمرکز شما دارد.

– وظایف خود را اولویت‌بندی کنید

اگر مجبورید تعداد زیادی کار را انجام دهید، بهتر است لیستی از آن‌ها تهیه کنید و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود به جای اینکه در دریای کارهای بی‌پایان غرق شوید، بتوانید به صورت روشمند وظایف خود را انجام دهید.

– در فضای آرام کار کنید

وقتی به تنهایی یا در فضای آرام کار کنید، تمرکز شما احتمالا بیشتر خواهد شد. یک محیط آرام شما را از صحبت‌های بیهوده و سر و صدای اضافی دور می‌کند.

– مدیتیشن کنید

وقت گذاشتن برای استراحت، تنفس و مدیتیشن می‌تواند تا حد زیادی توانایی‌های شناختی شما را بهبود بخشد. سعی کنید یوگا را تمرین کنید تا توانایی خود را برای تمرکز بالا ببرید.

– ورزش کنید

ورزش منظم مغز شما را تحریک می‌کند و آن را سر حال نگه می‌دارد. انجام فعالیت‌های ورزشی ظرفیت و تمرکز کلی را بهبود می‌بخشد. این کار هم به شما کمک می‌کند تا پر انرژی بمانید و هم شما را برای انجام کارهای بیشتر تقویت می‌کند.

– شب راحت بخوابید

حداقل ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که روز بعد در محل کار به قدر کافی انرژی و تمرکز دارید. خواب‌آلود بودن باعث کاهش سرعت کار شما می‌شود.

– در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید

وقتی حواس خود را جمع یک کار کنید، امکان حواس‌پرتی شما بسیار کم‌تر می‌شود. به جای انجام چند کار مغز خود را به طور فعال درگیر یک چیز کنید. با تمرکز بر روی یک کار در ابتدا کیفیت کار و دامنه‌ی توجه خود را افزایش دهید و سپس سراغ کارهای دیگری بروید.

– برای کارها، زمان‌بندی کنید

سعی کنید مدت زمانی را که برای تکمیل هر کدام از کارهای‌تان نیاز دارید را در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی و به کار بردن مهارت‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کند تا کار خود را با کارآمدی بیشتری انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.