مدیرعامل استارتاپها همواره با چالشهایی روبهرو هستند. البته تمامی کسبوکارها چالشهایی دارند. ولی برای استارتاپها به دلیل فضای کاری متفاوت و مطرح کردن برنامههایی که برای جامعه و بازار کار جدید است، این چالش بیشتر نیز میشود. وقتی یک کارآفرین و یا مدیرعامل بتواند این چالشها را شناسایی کند، احتمال رویارویی و رفع آن چالشها برای او آسانتر است. البته همهی چالشهایی که مدیرعاملها با آن مواجه هستند ممکن است بهراحتی در شمار نیاید. در ادامهی این مطب برخی از این چالشها را با یکدیگر خواهیم دید.
یک مدیرعامل هرگز مرخصی ندارد.
یکی از چالشهای اساسی مدیرعامل است که همیشه باید گوش به زنگ باشد. البته به این معنی نیست که او در تمامی ساعتهای زندگی خود باید مشغول به کار باشد. و یا نباید به تعطیلات برود. اما باید توجه داشت که او به عنوان یک مدیرعامل همواره باید در دسترس باشد. زیرا اینگونه اگر تیم با چالشی روبهرو شد که نیاز به مشورت با مدیر بود، میتواند خود را به سرعت به تیم برساند.
گاهی مدیرعامل مجبور است افراد را اخراج کند
احتمالا همهی ما از عبارات اخراج کردن و اخراج شدن حس منفی دریافت میکنیم. ولی این یک واقعیت کاری برای مدیرعامل است. ممکن است فردی که استخدام کردهاید به قدر کافی مناسب تیم شما نباشد و یا تیم را دچار چالشها و مشکلات زیادی کند. گاهی برای هماهنگ نگه داشتن سایر اعضای تیم و بهم نریختن توازن، مجبور میشوید این گونه افراد را اخراج کنید. البته باید در نظر داشته باشید اخراج آخرین گزینه است. پیش از آن باید بتوانید با فرد مورد نظر گفتوگو کنید و اگر به نتیجه نرسیدید برای اخراج او اقدام کنید.
نباید مسائل پیش پا افتاده را نادیده گرفت
درست است که مدیرعامل شدن همواره شما را با مسائل چالشی کسبوکار، رقبا و بازار کار روبهرو میکند، ولی مسائل دیگر هم در برنامههای شما وارد میشوند. بخش زیادی از وقت شما ممکن است صرف اموری شود که فکر کنید اهمیتی ندارد. مانند مسائل مربوط به پرسنل شما. راهحل این است که باید سعی کنید از انجام این امور هم لذت ببرید و به عنوان بخش جدانشدنی کار خود به آن نگاه کنید. به هرحال این هم بخشی از کسبوکار شماست و چه بسا اهمیت این موضوع از سایر بخشها بیشتر هم باشد. اگر نتوانید این موضوعات را بپذیرید و برای حل کردن آنها چارهای پیدا کنید، خود شما بیشتر از بقیه آسیب خواهید دید. این آسیب به مرور به بخشهای دیگر سازمان نیز سرایت خواهد کرد.
سفرهای کاری کسلکننده بخشی از زندگی مدیر است
این اتفاق برای برخی از مدیرعاملها خوشایند و برای برخی ناخوشایند است. شاید دوری از خانواده و سفری که صرفا برای کار است شما را آزرده کند. ولی بهتر است به جنبههای مثبت اینگونه سفرها دقت کنید. مثلا شما میتوانید با مشتریان خود ارتباط بهتری بگیرید، آنها را بشناسید و از مناظر طبیعی و جاذبههای آن سفر نیز لذت ببرید. به هر حال سفرهای کاری بخشی از کار شماست که برای بهتر شدن خود و سازمان و معرفی کسبوکار خود به دیگران گاهی باید آن را انجام دهید.
بدون دیدگاه