مهارت نرم به مجموعه مهارت‌هایی مثل گوش دادن، آداب معاشرت مناسب، مدیریت استرس، کار گروهی، رهبری، توانایی الهام‌بخشی و شجاعت در کار گفته می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که مهارت‌های نرم به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و می‌توان گفت که مهارت‌های نرم به شخصیت هر فرد بازمی‌گردد. هرچند این موضوع در رابطه با مهارت‌های نرم قابل ذکر است که می‌توان آن را با تمرین و تکرار به وجود آورد و یا بهبود بخشید.

مهارت‌ نرم اصطلاحی است که در سال‌های اخیر اهمیت یافته است. شاید ابتدا کمی عجیب یا حتی کسل‌کننده به نظر برسد. اما واقعیت این است که مهارت‌های نرم مهم‌ترین مهارت‌های شغلی شما هستند.

طبق تعریف، مهارت‌های نرم مهارت‌هایی هستند که اندازه‌گیری آن‌ها دشوار است. به عبارت دیگر، مهارت‌های نرم را برخلاف مهارت‌های سخت نمی‌توان به راحتی اندازه‌گیری نمود. تعیین اینکه چه کسی بهترین مهارت ریاضی را دارد، آسان است ولی تعیین اینکه چه کسی در خلاقیت یا دیپلماسی بهترین است، کار دشواری است.

در ادامه به‌بررسی اهمیت این مهارت‌ها و نیز لیست 10 تا از مهارت‌های نرم ضروری می‌پردازیم. 

مهارت‌های نرم چه مهارت‌هایی هستند؟

مهارت‌های نرم مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی هستند که به افراد اجازه می‌دهند به طور مؤثر با دیگران در یک محیط حرفه‌ای تعامل داشته باشند. به‌طور کلی این مهارت‌ها شامل توانایی همکاری موثر، مدیریت زمان و ارتباط موثر و … است.

همانطور که قبل‌تر گفتیم، اندازه گیری مهارت های نرم دشوار است. با این حال، برای موفقیت‌ در شغل و همینطور زندگی شخصی، آن‌ها ضروری هستند. به‌عنوان مثال اگر همکارانی با فرهنگ‌های مختلف دارید و یا با مشتریان مختلف ارتباط دارید، توانایی ارتباط موثر و ایجاد روابط قوی کلید موفقیت شما در کارتان است.

چرا مهارت‌های نرم اهمیت دارند؟ 

برخورداری از مهارت‌های نرم ما را قادر می‌سازد تا به صورت موثری از مهارت‌ها و دانش فنی خود استفاده کنیم. داشتن این مهارت‌ها، توانایی تعامل ما را با مدیر، همکاران و همچنین مشتریان را به صورت قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کنند لذت بیشتری از فعالیت‌های تخصصی و شغلی خود ببریم. زمان را بهتر مدیریت کنیم و نظر دیگران را نسبت به خود به درستی بسنجیم.

نکته‌ی قابل توجه اینکه، داشتن مهارت‌های نرم مختص به یک محدوده‌ی خاصی از توانمندی ما نیست. به بیانی دیگر برای فراگرفتن مهارت‌های سخت در یک شغل جدید، باید دوره‌های جدیدی را آموزش دید. در حالی‌که مهارت‌های نرم در تمامی سطوح از مهارت‌های مختلف فنی قابل مشاهده است و در شغل و حرفه‌ای جدید نیز قابل انتقال هستند.

فرض کنیم شما با دارابودن سطح بالایی از مهارت‌های نرم می‌خواهید شغل خود را عوض کنید. یا مثلا از یک تراش کار به یک برنامه‌نویس کامیپوتری و یا مسئول دفتر یک مدیرعامل تبدیل شوید. طبیعی است که شما باید دوره‌های آموزشی جدیدی را فرا بگیرید تا بتوانید در شغل جدید خود واجد شرایط شوید. اما دیگر نیازی به آموزش مهارت‌های نرم از جمله فن بیان، روابط عمومی، مدیریت زمان، ریسک‌پذیری، تیم‌سازی و … نخواهید داشت. چون این مهارت‌ها در تمامی زمینه‌های شخصی و شغلی قابل انتقال هستند و می‌توانند از شما یک فرد موفق در هر شغلی بسازند.

فراموش نکنیم امروزه تمایز رقابتی شرکت‌ها، تنها به تجهیزات و تکنولوژی‌های روز خلاصه نمی‌شوند. بلکه به کارگیری افرادی برخوردار از مهارت‌های نرم است که می‌تواند سرنوشت یک شرکت را تعیین کند.

لیست‌ مهارت‌های نرم ضروری در سال 2024

در ادامه لیست مهارت‌های نرم ضروری را بررسی می‌کنیم. به طور خلاصه این‌مهارت‌ها عبارت‌اند از مهارت‌های ارتباطی، رهبری، کارتیمی، خلاقیت و… که برای موفقیت در شغل و نیز زندگی اهمیت بالایی دارند.

۱- مهارت های ارتباطی (Communication)

ارتباط موثر برای ایجاد روابط قوی با همکاران، مشتریان و ذی‌نفعان ضروری است. این مهارت شامل توانایی انتقال پیام‌ها به روشی واضح و قانع‌کننده و نیز توانایی درک نیازهای دیگران و پاسخ به بازخوردها راست. معمولاً کارفرمایان افرادی را استخدام می‌کنند که بتوانند روابط درست و حرفه‌ای با همکاران ایجاد کنند، این مهارت به‌ویژه هنگام کار با تیم نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

چند نمونه از مهارت‌های ارتباطی مهم عبارت‌اند از:

  • گوش دادن فعال (Active listening)
  • ارتباط کلامی (Verbal communication)
  • ارتباط غیرکلامی (Nonverbal communication)
  • مهارت مذاکره و ارائه (Presentation skills)

۲- رهبری (Leadership)

یک رهبر خوب توانایی الهام بخشیدن به تیم خود را برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار دارد. آن‌ها می توانند:
چشم انداز روشنی را برای تیم خود تنظیم کنند
با اعای تیم ارتباط موثر برقرار کنند
و فرهنگ مسئولیت پذیری را در تیم خود ایجاد کنند.
مهم‌تر از آن، رهبران، الهام‌بخش اعضای تیم برای رسیدن به اهداف تیمی و فردی هستند.

 

توانایی رهبری یکی از مهارت‌های تخصصی و ضروری هم برای مدیران در همه‌ی سطوح است.  ازآنجایی‌که در اغلب محیط‌های کار، کارمندان به‌صورت تیمی کار می‌کنند، رهبری به طور گسترده‌ای به‌عنوان یک ویژگی حیاتی برای موفقیت در محیط کار مدرن شناخته می‌شود. چند نمونه از مهارت‌های نرم مهم در دسته رهبری عبارت‌اند از:

  • حل مسئله (Problem-solving)
  • تفکر استراتژیک (Strategic thinking)
  • مشاوره و منتورینگ (Coaching and mentoring)
  • مدیریت (Management)

۲- کارتیمی (Teamwork)

کار تیمی شامل توانایی کار با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک است. این مهارت نیاز به ارتباط، همکاری و تعهد مشترک برای کار در یک گروه دارد. افرادی که قادر به همکاری با دیگران هستند، به احتمال زیاد علاوه بر رسیدن به اهداف حرفه‌ایشان، به موفقیت سازمان خود  نیز کمک می‌کنند.

در محیط کار، کار تیمی خوب  خلاقیت و نوآوری اعضای تیم را شکوفا می‌کند، زیرا اعضا را تشویق می‌کند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، راه‌حل‌های جدید را پیدا و با هماهنگی بالا فعالیت‌ها را انجام دهند. کارتیمی همچنین می‌تواند رضایت شغلی را افزایش دهد و یک محیط کار عالی برای کارمندان ایجاد کند.

در دسته‌ی مهارت‌های مرتبط با کارتیمی، می‌توان به دو مهارت زیر اشاره کرد: 

4- خلاقیت (Creativity)

خلاقیت شامل توانایی تفکر و کشف راهکارها و روش‌های نوآورانه و ابتکاری است. خلاقیت مستلزم ذهنیت کنجکاوی، ریسک‌پذیری و تمایل به پذیرش ابهام و عدم‌اطمینان است.

از سوی دیگر، خلاقیت برای حل درست مشکلات ضروری است، به این معنی که به افراد اجازه می‌دهد تا از زوایای جدید و متفاوت با مسائل برخورد کنند. افراد خلاق همچنین به سازمان‌ها مزیت رقابتی می‌دهند و آن‌ها را قادر می‌سازند محصولات و سیستم‌های جدیدی را توسعه دهند که آنها را از رقبایشان متمایز کند.

  • طوفان فکری (Brainstorming)
  • خیال‌پردازی (Imagination)
  • کنجکاوی (Curiosity)
از جمله‌ مهارت‌های مهم در این دسته هستند. 
مهارت نرم مدیریت زمان این تصویر نمایش دهنده یک برداشت از مهارت مدیریت زمان است

۵- مدیریت زمان (Time management)

مدیریت زمان شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، سازماندهی وظایف و تخصیص زمان برای فعالیت‌های مختلف است. این امر مستلزم نظم و انضباط و تمایل به اجتناب از حواس‌پرتی و کارهای کم اولویت است.

به طور طبیعی، مهارت‌ها مدیریت زمان به افراد کمک کند تا از استرس و اضطرابی که از تاخیر و یا عقب افتادن فعالیت‌ها صورت می‌گیرد، دوری کنند. اما مهم‌تر از همه، کسانی که می‌توانند زمان خود را به‌درستی مدیریت کنند، قابل‌اعتماد و کارآمد دیده می‌شوند که به آنها امکان می‌دهد در محل کار برجسته شوند.

در ادامه دو تا از مهارت های مدیریت زمان آورده شده است:

  • برنامه ریزی (Planning)
  • هدف‌گذاری (Goal-setting)

۶- مهارت انطباق پذیری یا سازگاری (Adaptability)

مدیریت زمان شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، سازماندهی وظایف و تخصیص زمان برای فعالیت‌های مختلف است. این امر مستلزم نظم و انضباط و تمایل به اجتناب از حواس‌پرتی و کارهای کم اولویت است.

در چشم‌انداز کسب‌وکارهای در حال تغییر امروزی، سازگاری یک مهارت نرم کلیدی است که افراد را قادر می‌سازد از تغییرات برای پیشرفت خود استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، با آمدن هوش مصنوعی، ‌ بسیاری از مشاغل شامل تغییرات بزرگی شد؛ این موضوع باعث شد بسیاری از افراد مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند یا مسیر شغلی خود را کمی تغییر دهند.

ازآنجایی‌که اجتناب از چالش‌های آینده غیرممکن است، داشتن مهارت سازگاری به‌ شما کمک می‌کند با سرعت بیشتر نسبت به‌ تغییرات جدید واکنش نشان داده و بتوانید چالش‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید. مهارت‌های مثل:

  • انعطاف پذیری (Flexibility)
  • تاب آوری (Resilience)
  • تحلیل و بررسی (Analysis)
  • ذهنیت مبتنی بر رشد (Growth mindset)

۷- حل مسئله (Problem-solving)

حل مسئله شامل توانایی ارائه راه‌حل‌های جایگزین است. این مهارت برای شناسایی و پرداختن به چالش‌ها و فرصت‌های پیچیده در زمینه‌های مختلف بسیار مهم است.

حل مسئله همچنین تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر را آسان‌تر می‌کند؛ زیرا کارمندان قادر به تجزیه‌وتحلیل موقعیت‌ها و شناسایی بهترین مسیر عمل هستند. در نتیجه تیم‌ها می‌توانند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند. 

در اینجا چند نمونه از مهارت های حل مسئله آورده شده است:

  • تفکر انتقادی (Critical thinking)
  • تحلیل و بررسی (Analysis)
  • تفکر استراتژیک (Strategic thinking)

۸- اخلاق کاری (Work ethic)

اخلاق کاری نشان‌دهنده تعهد یک فرد به شغل خود است. داشتن یک اخلاق کاری قوی باعث می‌شود که شما قابل‌اعتمادتر به نظر برسید که باعث افزایش اعتبار شما در محل کار می‌شود.

 

راه‌های زیادی برای نشان‌دادن یک اخلاق کاری قوی وجود دارد. به‌عنوان رسیدن به‌موقع برای جلسات، تحویل به‌موقع پروژه‌ها و پاسخگو بودن در قبال اقدامات خود. اگر در محل کار با چالش‌هایی مواجه می‌شوید، باید رفتار مثبت خود را نیز حفظ کنید و با شرایط در حال تغییر سازگار شوید. در ادامه چند مورد از مهارت‌های این دسته قرار دارند:

  • وقت شناسی (Punctuality)
  • قابل اعتماد بودن (Reliability)
  • انضباط (Discipline)

۹- تفکر انتقادی (Critical thinking)

تفکر انتقادی افراد را قادر می‌سازد تا با یک ذهنیت استراتژیک و تحلیلی به مشکلات و چالش‌ها برخورد کنند. هنگام تصمیم‌گیری آگاهانه، این مهارت به شما امکان می‌دهد گزینه‌های موجود را بسنجید و نتایج را در نظر بگیرید.

مهارت تفکر انتقادی به شما کمک می‌کند در تصمیم‌گیری، استدلال‌ها را ارزیابی و نقص‌های آن  را شناسایی کنید. علاوه‌برآن، باعث می‌شود دیدگاه‌های متعددی را در نظر بگیرید تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌ها را مشخص کند.

همچنین این مهارت به‌شما کمک می‌کند علت اصلی مشکلات را شناسایی کرده و راه حل های متعددی را ایجاد کنید. از مهارت‌های مهم مرتبط با تفکر انتقادی می‌توان موراد زیر را نام آورد:

  • تحلیل و بررسی (Analysis)
  • ارزیابی (Evaluation)

۱۰- مدیریت تعارض (Conflict management)

مدیریت تعارض فرایند رسیدگی به اختلافات به شیوه‌ای سازنده و مؤثر است. اغلب، این نیاز به مهارت‌های ارتباطی خوب، گوش‌دادن فعال، همدلی، مهارت‌های مذاکره و تمایل به همکاری و یافتن زمینه‌های مشترک دارد.

هنگام مدیریت تعارض، شناسایی اهداف و منافع مشترک برای هر دو طرف مهم است. این امر می‌تواند به ایجاد حس اتحاد و همکاری کمک کند و حتی منجر به نتایج بهتر برای همه افراد شود. باز بودن نسبت به ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف نیز می‌تواند باعث شود که افراد برای تلاش برای حل‌وفصل انگیزه ایجاد کنند.

در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیریت تعارض آورده شده است:

  • یکدلی (Empathy)
  • مذاکره (Negotiation)
  • گوش دادن فعال (Active listening)

راه های تقویت مهارت نرم چیست؟

 

مهارت‌های تخصصی شما ممکن است که باعث موفقیت شما در مصاحبه ‌شود. اما مهارت‌‌ نرم شماست که موفقیت می‌آورد. مهارت‌ نرم، توانایی‌های شخصیتی شماست. توانایی کارکردن با دیگران، عملکرد حرفه‌ای، ارتباطات و همه‌ی مهارت‌هایی که شما را با دیگر متخصصان حرفه‌تان متمایز می‌کند. تخصص فنی شما خیلی مهم است، اما آموزش مهارت‌ نرم خیلی سخت‌تر است. این موضوع می‌تواند یک عامل تصمیم‌گیری مهم در به‌ دست ‌آوردن و حفظ شغل رویایی شما باشد.

تقویت مهارت‌های ارتباطی؛

ارتباطات میان‌فردی ستون اصلی مهارت نرم است. چه از طریق ایمیل یا تلفن و چه به صورت حضوری، باید یک ارتباط‌گر حرفه‌ای باشید. راه‌هایی برای تقویت این مهارت:

  • به حضور همه‌ی افرادی که در اتاق هستند توجه داشته باشید و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • حواس‌تان به زبان بدن‌تان باشد.
  • هر دو نوع مکالمه‌ی رسمی و غیررسمی را تمرین کنید.
  • مهارت‌ نوشتن را تقویت کنید و همیشه متن خود را پیش از ارسال تصحیح کنید.

تقویت مهارت کارتیمی:

یکی از مهارت‌هایی که هر کارفرما باید داشته باشد، هماهنگی با یک گروه است. گروهی کار کردن بسیار مهم است. نه تنها به خاطر اینکه نشان می‌دهد شما می‌توانید به خوبی با دیگران کار کنید، بلکه وقتی یک تیم با یکدیگر خوب کار می‌کنند، همیشه نتیجه‌ی بهتری خواهند داشت. راه‌های تقویت مهارت گروهی کار کردن:

  • کار را به صورت مساوی تقسیم کنید.
  • خود رای نباشید، همیشه و به موقع تحسین کنید.
  • ذهن خود را باز نگه دارید.
  • به همه احساس مهم بودن بدهید.

خلاقیت خود را تقویت کنید!

هرگز خلاقیت خود را دست کم نگیرید. مهارت خلاقیت بسیار مهم و حیاتی است. خلاقیت همیشه یک دارایی مهم در محل کار و کلاس است و می‌تواند به فعالیت‌های نوآورانه و هیجان‌انگیز که لازمه‌ی کار در هر تیمی است، منجر ‌شود. راه‌های تقویت این مهارت:

  • محیط محل کارتان را تغییر دهید.
  • طوفان فکری را یک رویداد منظم و همیشگی کنید.
  • خوب و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.
  • با آدم‌های خلاق معاشرت کنید.

 انتقاد‌ات را بپذیرید و از آن یاد بگیرید 

مهارت انتقادپذیری بسیار بحث مهمی است. این مهارت برای بعضی از افراد یک چالش است، چرا که پذیرفتن انتقاد، می‌تواند سخت باشد. باید این را در ذهن‌تان داشته باشید که کسی که به شما بازخورد می‌دهد، قصد خوبی دارد و به بهبود کار شما کمک می‌کند. بعضی از راه‌هایی که به تقویت این مهارت کمک می‌کند:

  • با دقت گوش دهید.
  • قبل از به اشتراک‌گذاری افکارتان، روی آن فکر کنید.
  • از کسی که بازخورد می‌دهد، یاد ‌بگیرید.
  • منفی‌ها را به مثبت تبدیل کنید.
  • از وقتی که می‌گذارند، بازخورد و فکری که به شما می‌دهند سپاس‌گزار باشید.

انگیزه ایجاد کنید و نگرش مثبت داشته باشید! 

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌خواهد با یک فرد منفی‌نگر کار کند. همیشه نگاه مثبت داشته باشید و این مهارت را در خود تقویت کنید. تمام تلاش‌تان را برای انگیزه دادن به اطرافیان بکنید. اگر در مورد موضوعی هیجان‌زده هستید، این حس را به دیگران هم منتقل کنید. راه‌های تقویت این مهارت: 

  • خوش‌بین باشید.
  • قوی و پر انرژی باشید
  • خندیدن را فراموش نکنید.
  • اولویت‌بندی، در مسیر کمک‌تان می‌کند.
  • برای رسیدن شادی صبر نکنید، آن را بسازید.

یک همه‌کاره باشید و همه‌ی این کارها را هم به صورت موثر انجام دهید! 

 مهارت انجام چندکار را داشتن یک مهارت شگفت‌انگیز است که در زمان صرفه‌جویی می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. مانند سایر مهارت‌های نرم، در این مهارت هم هرچه بیشتر تمرین کنید؛ راه‌های بهتری را برای بهینه انجام دادن وظایف خود پیدا خواهید کرد. راه‌های بهبود این مهارت شامل موارد زیر می‌شود:

  • وظایف مرتبط را کنار هم بگذارید.
  • هر کار را قبل از انجام تعریف کنید.
  • لیست کارهایی که باید انجام شود، در معرض دید خود بگذارید.
  • از زمان اضافی که بعد از انجام کارتان به‌دست می‌آورید، هوشمندانه استفاده کنید.
  • از پیش برنامه‌ریزی کنید.

سازگار باشید. 

 

سازگاری یک مهارت مهم در محل کار است و کسانی که آن را به طور مرتب تمرین می‌کنند افرادی با درک، منطقی، موقعیت‌شناس و رهبری قدرتمند هستند. سازگاری با دیگران همچنین، مهارت شما را در ارتباط با دیگران افزایش می‌دهد و رابطه‌ای قوی با دیگران می‌سازد که هر رهبری برای موفقیت باید این ویژگی را داشته باشد. روش‌های افزایش این مهارت:

  • ابهام در کار را بپذیرید.
  • خلاقانه فکر کنید.
  • روشنفکر باشید و قضاوت نکنید.
  • زیاده‌روی نکنید.
  • خودآگاه باشید.
  • انعطاف‌پذیر باشید.

یاد بگیرید که دقیق «گوش دهید». 

از اهمیت در جمع صحبت کردن همیشه گفته می‌شود. اما گوش کردن هم به همان اندازه مهم و ضروری است. خالصانه گوش کردن به فردی دیگر، روابط را بهبود می‌بخشد، باعث حل مشکلات و ایجاد درک متقابل می‌شود. سعی کنید این مهارت را در خود ایجاد کنید. برای افزایش این مهارت این کار‌ها را انجام دهید:

  • تمام ذهن‌تان را در این ارتباط متقابل بگذارید.
  • به قضیه از دید طرف مقابل نگاه کنید.
  • قبل از پرسیدن سوال بگذارید حرف‌شان تمام شود.
  • ارتباط چشمی برقرار کنید

حس شوخ‌طبعی داشته باشید. 

در حالی که این مهارت‌ نرم ممکن است در مقایسه با سایر مهارت‌ها کم‌اهمیت‌تر به نظر برسد، اما از مهم‌ترین آن‌هاست. خندیدن نه‌ تنها باعث کاهش استرس می‌شود، بلکه در محیط کاری و در کنار همکاران و حتی برای موفقیت کلی در زندگی هم ضروری است. راه‌هایی برای تقویت این مهارت:

  • تفکر مثبت داشته باشید.
  • در هر چیزی جنبه‌ی خنده‌دار آن را هم پیدا کنید.
  •  همیشه به یاد داشته باشید که می‌توانست بدتر شود.
  • چند جوک ساده و مناسب کار یاد بگیرید.
این تصویر نمایش دهنده کارتیمی به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌ نرم‌ است.

فقدان مهارت‌های نرم در یک سازمان چه پیامدی دارد؟

هنگامی‌که نیروی کاری شما مهارت‌های فنی بالایی دارد اما مهارت‌های نرم آن وضع مناسبی ندارد، شما با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید. مهارت‌های نرم آن چیزی است که مهارت‌های سخت را همراهی می‌کند و به سازمان شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از تخصص فنی خود ببرد.

اگر در جذب مشتری خوب عمل می‌کنید ولی در حفظ آن‌ها با مشکل مواجه‌اید، احتمالاً دچار شکاف مهارت‌های نرم هستید.

اگر کارکنان شما مدام تغییر می‌کنند و مجبورید افراد را آموزش مجدد دهید، احتمالا با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید.

اگر مدیران بسیاری در سازمان وجود دارند ولی رهبران واقعی در بین آن‌ها دیده نمی‌شود، این یک شکاف مهارت‌های نرم است.

در واقع هر گاه که قادر نباشید از دانش، تجربه و تخصص تیم خود به‌درستی بهره ببرید، لازم است سطح ارتباط و مهارت‌های میان‌فردی را که در سازمان حاکم است ارزیابی کنید.

سازمان‌ها به یک محیط کاری با پویایی‌های میان‌فردی تبدیل شده‌اند که دیگر قابل نادیده گرفتن نیست. اعمالی چون گوش شنوا داشتن، ارائه‌ی ایده‌ها، حل تعارضات و ترویج یک محیط کاری باز و صادقانه همه وابسته به این است که بدانید چگونه با افراد ارتباط موثر برقرار کنید. این روابط است که به افراد اجازه می‌دهد در پروژه‌های تیمی مشارکت کامل داشته باشند، قدردان دیگران باشند و از پروژه‌ها حمایت کنند.

تیم‌ها به چه مهارت‌های نرمی نیاز دارد؟

مهم است که نقش حیاتی مهارت‌های نرم را درون تیم خود بازشناسید و نه تنها تلاش کنید آن‌ها را در خود توسعه دهید، بلکه توسعه آن را در سرتاسر سازمان نیز ترغیب نمایید. حوزه‌هایی که لازم است بررسی و ارزیابی شوند عبارتند از:

  • مسئولیت‌پذیری فردی
  • میزان مشارکت
  • مهارت‌های مذاکره میان‌فردی
  • حل تعارضات
  • انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری افراد
  • شفافیت ارتباطات
  • تفکر خلاقانه
  • تعلیم دادن و مربی‌گری

هرچقدر این موارد در سازمان پررنگ‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که مهارت‌های نرم افراد در سطح بالاتری قرار دارد. این موارد همه تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای بر روی نگرش یک فرد در تعاملاتش با مشتریان، همکاران، سرپرستان و دیگر ذینفعان دارد. هرچقدر نگرش یک فرد مثبت‌تر باشد، روابط وی بهتر خواهد بود. این چیزی است که عملکرد تیمی فوق‌العاده را برمی‌انگیزد و باعث می‌شود افراد در پیشبرد چشم‌انداز و استراتژی سازمان قاطعانه سهیم باشند.

به طور سنتی، افراد در زمینه‌ی مهارت‌های نرم آموزش و تعلیم کافی نمی‌بینند – چه در دوران آموزش و تحصیل پیش از خدمت یا به عنوان بخشی از آموزش ضمن خدمت. به همین دلیل است که یکی از اهداف اصلی بیزینس‌ترند این است که در توسعه‌ی مهارت‌های نرم و انسانی به مخاطبان خود یاری دهد.

در آخر، لیست کلیه‌ی مهارت‌های نرم ضروری در محیط کار و نیز زندی برای شما قرار دارد:

·         مهارت‌های ارتباطی (Communication Skills)

ارتباط کلامی (Verbal Communication)
زبان بدن (Body Language)

ارتباط فیزیکی (Physical Communication)  
نوشتن (Writing)  
داستان پردازی (Storytelling)
ارتباط تصویری (Visual Communication)
شوخ طبعی (Humor)
تفکر سریع (Quick-wittedness)
گوش دادن (Listening)
 مهارت‌های ارائه (Presentation Skills)

سخنرانی عمومی (Public Speaking)
مصاحبه (Interviewing)

 

·         رهبری (Leadership)

 تیم‌سازی (Team Building)
برنامه‌ریزی استراتژیک (Strategic Planning)
مربی‌گری  (Coaching)
 منتورینگ (Mentoring)
نمایندگی (Delegation)
 حل اختلاف (Dispute Resolution)
 دیپلماسی (Diplomacy)
 بازخورد دادن (Giving Feedback)
مدیریت گفتگوهای دشوار (Managing Difficult Conversations)
تصمیم‌گیری (Decision Making)
مدیریت عملکرد (Performance Management)
نظارت (Supervising)
مدیریت (Managing)
مدیریت مدیر (Manager Management)

 مدیریت استعداد (Talent Management)
مدیریت تیم های از راه دور (Managing Remote Teams)
مدیریت تیم‌های مجازی (Managing Virtual Teams)
مدیریت بحران (Crisis Management)

 

·         تأثیرگذاری (Influencing)

تسهیل‌گری (Facilitation)
 فروش (Selling)
 الهام بخش (Inspiring)
 اقناع (Persuasion)

مذاکره (Negotiation)
انگیزه دادن (Motivating)
همکاری (Collaborating)

 

·         مهارت‌های بین فردی (Interpersonal Skills)

شبکه‌سازی (Networking)
 روابط بین فردی (Interpersonal Relationships)
برخورد با افراد دشوار (Dealing with Difficult People)
حل اختلاف (Conflict Resolution)
برندسازی شخصی (Personal Branding)
سیاست دفتر (Office Politics)

 

·         مهارت‌های شخصی (Personal Skills)

هوش هیجانی (Emotional Intelligence)
خودآگاهی (Self Awareness)
مدیریت احساسات (Emotion Management)
 مدیریت استرس (Stress Management)
 تحمل تغییر و عدم اطمینان (Tolerance of Change and Uncertainty)
انتقاد کردن (Taking Criticism)
اعتماد به نفس (Self Confidence)
سازگاری (Adaptability)
انعطاف‌پذیری (Resilience)
 ادعا (Assertiveness)
رقابت‌پذیری (Competitiveness)
خود رهبری (Self Leadership)
ارزیابی خود (Self Assessment)
تعادل کار و زندگی (Work-Life Balance)
دوستی (Friendliness)
اشتیاق (Enthusiasm)
همدلی (Empathy)

 

·         خلاقیت (Creativity)

حل مسئله (Problem Solving)
تفکر انتقادی (Critical Thinking)
نوآوری (Innovation)
عیب‌یابی (Troubleshooting)
طراحی حس (Design Sense)
حس هنری (Artistic Sense)

 

·         مهارت‌های حرفه‌ای (Professional Skills)

سازمان (Organization)
برنامه‌ریزی (Planning)
زمان‌بندی (Scheduling)
مدیریت زمان (Time Management)
مدیریت جلسه (Meeting Management)
دانش فنی (Technology Savvy)
آگاهی از روند فناوری (Technology Trend Awareness)
آگاهی از روند کسب‌وکار (Business Trend Awareness)
تحقیق (Research)
آداب و معاشرت تجاری (Business Etiquette)
اخلاق تجارت (Business Ethics)
آگاهی از تنوع (Diversity Awareness)
آگاهی از ناتوانی (Disability Awareness)
صلاحیت بین فرهنگی (Intercultural Competence)
آموزش (Training)
 تربیت مربی (Train the Trainer)
بهبود فرآیند (Process Improvement)
مدیریت دانش (Knowledge Management)
نوشتن گزارش‌ها و پیشنهادات (Writing Reports and Proposals)
خدمات به مشتری (Customer Service)
تفکر کارآفرینی (Entrepreneurial Thinking)

در لیست بالا بزرگ‌ترین دسته‌بندی مهارت‌های نرم آمده است. در مقالات بعد با ما همراه باشید تا دسته‌بندی‌های جزئی‌تری از مهارت‌های نرم را در اختیارتان قرار دهیم.

منبع:https://www.forbes.com/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .