9 راه برای تقویت مهارت‌های نرم

مهارت‌های تخصصی شما ممکن است که باعث برنده شدن شما در مصاحبه ‌شود. اما مهارت‌‌ نرم شماست که برایتان موفقیت می‌آورد. مهارت‌ نرم، توانایی‌های شخصیتی شماست. توانایی کارکردن با دیگران، عملکرد حرفه‌ای، ارتباطات و همه‌ی مهارت‌هایی که شما را با دیگر متخصصان حرفه‌تان متمایز می‌کند. تخصص فنی شما خیلی مهم است، اما آموزش مهارت‌ نرم خیلی سخت‌تر است. این موضوع می‌تواند یک عامل تصمیم‌گیری مهم در به‌دست‌آوردن و حفظ شغل رویایی شما باشد. در این پست، ۹ مهارت‌ نرمی که شما را در شغل و یا کلاس‌تان موفق می‌کند، نام می‌بریم و نکته‌هایی را برای توسعه‌ی بیشتر آن‌ها می‌گوییم.

ارتباطات عامل کلیدی

ارتباطات میان‌فردی ستون اصلی مهارت نرم است. چه از طریق ایمیل یا تلفن و چه به صورت حضوری، باید یک ارتباط‌گر حرفه‌ای باشید. راه‌هایی برای تقویت این مهارت:

  • به حضور همه‌ی افرادی که در اتاق هستند توجه داشته باشید و با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • حواس‌تان به زبان بدن‌تان باشد.
  • هر دو نوع مکالمه‌ی رسمی و غیررسمی را تمرین کنید.
  • مهارت‌ “نوشتن” را تقویت کنید و همیشه آن را قبل از فرستادن تصحیح کنید.

کار تیمی

یکی از مهارت‌هایی که هر کارفرما باید داشته باشد، هماهنگی با یک گروه است. گروهی کار کردن خیلی مهم است. نه تنها به خاطر اینکه نشان می‌دهد شما می‌توانید به خوبی با دیگران کار کنید؛ بلکه وقتی یک تیم با یکدیگر خوب کار می‌کنند، همیشه نتیجه‌ی بهتری خواهند داشت. راه‌های تقویت مهارت گروهی کار کردن:

  • کار را به صورت مساوی تقسیم کنید.
  • ذهن خود را باز نگه دارید.
  • خود رای نباشید، همیشه و به موقع تحسین کنید.
  • به همه احساس مهم بودن بدهید.

خلاقیت خود را تقویت کنید

هرگز خلاقیت خود را دست کم نگیرید. مهارت خلاقیت بسیار مهم و حیاتی است. خلاقیت همیشه یک دارایی مهم در محل کار و کلاس است و می‌تواند به خیلی از فعالیت‌های نوآورانه و هیجان‌انگیز که لازمه‌ی کار در هر تیمی است، منجر ‌شود. برخی راه‌ها برای تقویت این مهارت:

  • محیط محل کارتان را تغییر و تنوع دهید.
  • طوفان فکری را یک رویداد منظم و همیشگی کنید.
  • خوب و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.
  • با آدم‌های خلاق معاشرت کنید.

 انتقاد‌ را بپذیرید و از آن یاد بگیرید 

مهارت انتقاد پذیری بسیار بحث مهمی است. این مهارت برای بعضی از افراد یک چالش است، چرا که پذیرفتن انتقاد، می‌تواند سخت باشد. باید این را در ذهن‌تان داشته باشید که کسی که به شما بازخورد می‌دهد، قصد خوبی دارد و به بهبود کار شما کمک می‌کند. بعضی از راه‌هایی که به تقویت این مهارت کمک می‌کند:

  • با دقت گوش دهید.
  • قبل از به اشتراک‌گذاری افکارتان، روی آن فکر کنید.
  • منفی‌ها را به مثبت تبدیل کنید.
  • از کسی که بازخورد می‌دهد، یاد ‌بگیرید.
  • از وقتی که می‌گذارند، بازخورد و فکری که به شما می‌دهند سپاس‌گزار باشید.

انگیزه ایجاد کنید و نگرش مثبت داشته باشید

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌خواهد با یک فرد منفی‌نگر کار کند. همیشه نگاه مثبت داشته باشید و این مهارت را در خود تقویت کنید. تمام تلاش‌تان را برای انگیزه دادن به اطرافیان بکنید. اگر در مورد موضوعی هیجان‌زده هستید، این حس را به دیگران هم منتقل کنید. راه‌های تقویت این مهارت:

  • خوش‌بین باشید.
  • قوی و پر انرژی باشید
  • خندیدن را فراموش نکنید.
  • اولویت‌بندی، در مسیر کمک‌تان می‌کند.
  • برای رسیدن شادی صبر نکنید، آن را بسازید.

یک همه‌کاره باشید و همه‌ی این کارها را هم به صورت موثر انجام دهید

مهارت انجام چندکار را داشتن یک مهارت شگفت‌انگیز است که در صرف زمان صرفه‌جویی می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. مانند بقیه مهارت‌های نرم، در این مهارت هم هرچه بیشتر تمرین کنید؛ راه‌های بهتری را برای بهینه انجام دادن وظایف خود پیدا خواهید کرد. راه‌های بهبود این مهارت شامل موارد زیر می‌شود:

  • وظایف مرتبط را کنار هم بگذارید.
  • هر کار را قبل از انجام تعریف کنید.
  • لیست کارهایی که باید انجام شود، در معرض دید خود بگذارید.
  • از زمان اضافی که بعد از انجام کارتان به‌دست می‌آورید، هوشمندانه استفاده کنید.
  • از پیش برنامه‌ریزی کنید.

سازگار باشید

سازگاری یک مهارت مهم در محل کار است و کسانی که آن را به طور مرتب تمرین می‌کنند؛ افرادی با درک، منطقی، موقعیت‌شناس و رهبری قدرتمند هستند. سازگاری با دیگران همچنین، مهارت شما را در ارتباط با دیگران افزایش می‌دهد و رابطه‌ای قوی با دیگران می‌سازد؛ که هر رهبری برای موفقیت، باید این ویژگی را داشته باشد. روش‌های افزایش این مهارت:

  • ابهام در کار را بپذیرید.
  • خلاقانه فکر کنید.
  • روشنفکر باشید و قضاوت نکنید.
  • زیاده‌روی نکنید.
  • خودآگاه باشید.
  • انعطاف‌پذیر باشید.

یاد بگیرید که “گوش دهید

از اهمیت در جمع صحبت کردن همیشه گفته می‌شود، اما گوش کردن هم به همان اندازه مهم و ضروری است. خالصانه گوش کردن به فردی دیگر، روابط را بهبود می‌بخشد، باعث حل مشکلات و ایجاد درک متقابل می‌شود. سعی کنید این مهارت را در خود ایجاد کنید. برای افزایش این مهارت این کار‌ها را انجام دهید:

  • تمام ذهن‌تان را در این ارتباط متقابل بگذارید.
  • به قضیه از دید طرف مقابل نگاه کنید.
  • قبل از پرسیدن سوال بگذارید حرف‌شان تمام شود.
  • ارتباط چشمی برقرار کنید.

حس شوخ‌طبعی داشته باشید

در حالی که این مهارت‌ نرم ممکن است در مقایسه با بقیه کم‌اهمیت‌تر به نظر برسد، اما از مهم‌ترین مهارت‌هاست. خندیدن نه‌ تنها باعث کاهش استرس می‌شود، بلکه در محیط کاری و در کنار همکاران و حتی برای موفقیت کلی در زندگی هم ضروری است. راه‌هایی برای تقویت این مهارت:

  • تفکر مثبت داشته باشید.
  • در هر چیزی جنبه‌ی خنده‌دار آن را هم پیدا کنید.
  •  همیشه به یاد داشته باشید که می‌توانست بدتر شود.
  • چند جوک ساده و مناسب کار یاد بگیرید.

حالا که چند راه برای تقویت مهارت‌ نرم خود می‌دانید، هر روز روی آن‌ها کار کنید. اگر این نه مهارت نرم با آموزش شما ترکیب شود، بهترین دستورالعمل را برای موفقیت شما می‌سازد و شما را تبدیل به بهترین گزینه برای هر کلاس یا محیط کاری می‌کند.

منبع:

 www.strayer.edu

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.