۱۷

آذر

۱۳۹۷

 

همه ما عبارت «اخلاق کاری» را بسیار شنیده ­ایم. این عبارت به عنوان یک خصیصه مهم در تبلیغات استخدامی به شمار می ­رود. از شرایطی که هر فرد باید دارا باشد. حتی وقتی که فرد عضوی از شرکت
یا سازمان می­ شود همیشه در مورد اینکه همه­ ی کارکنان باید اخلاق کاری بیدار و قوی داشته باشند تا سازمان به اهداف خود برسد، خواهد شنید.

اما واقعا اخلاق کاری چیست؟یک ویژگی فردی است؟یا یک معیار رفتاری که تک تک افراد برای دستیابی به اهداف سازمان باید داشته باشند؟

  

تعاریف بسیاری را از عبارت «اخلاق کاری» می ­توان دریافت کرد. اگر بخواهیم از یک تعریف ساده استفاده کنیم می­ توانیم آن را مجموعه ای از اصول اخلاقی بدانیم که هر فرد در انجام کارش رعایت می­ کند. یک تعریف دیگر در حوزه ی کسب کار اخلاق کاری را اینطور معرفی می­ کند: ” باور به مزایای اخلاقی و اهمیت کار و توان ذاتی آن در تقویت شخصیت فرد.”

اساسا اخلاق کاری می ­تواند احساسی باشد که شما نسبت به شغل و حرفه ­ی خود دارید که در این صورت نگرش و رفتار شما را شکل می ­دهد. اخلاق کاری همچنین وابسته به کیفیت انجام کار و مسئولیتهای مرتبط با آن است. میزان احترامی که شما برای همکارانتان و کسانی که با آنها در تماس هستید قائلید و یا اینکه چطور با آنها ارتباط برقرار می­ کنید و تعامل دارید نیز اخلاق کاری را تعریف می ­کند. از این تعاریف می توانیم نتیجه بگیریم که ویژگی های شخصیتی همچون صداقت، امانتداری، تواضع و مسئولیت ­پذیری از ویژگی های کلیدی اخلاق کاری محسوب می­ شوند. این ویژگی ها تعیین می­ کنند که شما در یک موقعیت خاص چگونه رفتار می­ کنید و چه عکس­ العملی از خود نشان می­ دهید. چگونگی پاسخگویی شما نوع اخلاق کاری شما را نشان می ­دهد. واضح است که اخلاق کاری برای تعریف هویت شغلی شما بسیار مهم است، چون جزیی از شما می­ شود. بدون شک بخش بزرگی از تصوری که مردم از شما دارند با شناختن اخلاق کاری شماست.

چرا داشتن اخلاق کاری خوب و قوی تا این حد مهم است؟ در نهایت این خصیصه قدرت شخصیت شما را نشان می ­دهد و در محل کار دلیل برتری شما خواهد بود. سازمان ها از داشتن کارکنانی با اخلاق کاری قوی منفعت فروانی می ­برند چرا که خصایص و شخصیت این افراد به پیشبرد و دستیابی اهداف آن کمک بسیاری می­ کند.

اصول اخلاق کاری قوی

صداقت

 

صداقت

صداقت باید در هر قسمت کار شما وجود داشته باشد، از سروکار داشتن با ارباب رجوع تا رفتار با همکاران و افراد مافوق. این به معنی انجام دادن کار درست در هر شرایطی است، حتی اگر هیچ کس نفهمد و نبیند. حتی اگر بدانید رئیستان هم متوجه نمی ­شود. تاثیر این کار را در روابط خود با دیگران مشاهده خواهید کرد، که یکی از مهمترین آنها اعتمادی است که بدست می ­آورید.با صداقت و راستی عمل کردن همچنین به معنای داشتن رفتاری سازگار و ثابت است. برای مثال اگر شما عضو یک تیم هستید رفتارتان باید                                             در سازگاری با دیگران برای رسیدن به یک مجموعه راهبردی در هماهنگی هم و به سمت هدفی مشخص باشد.

 

تاکید بر کیفیت کار   

اگر تعهد و مسئولیت­ پذیری شما همراه با نتایج خوب باشد، اخلاق کاری شما نمود واقعی خود را پیدا می­ کند. بسیاری از کارمندان حداقل کاری که از آنها انتظار می­ رود انجام می ­دهند و نه بیشتر، در حالی بعضی دیگر فراتر از اینها رفته و بیشتر از سطح انتظار می ­درخشند. آنها بیشتر کار می­ کنند، بهتر عمل می­ کنند و مطمئنا                                                                نتیجه­ ای فراتر از انتظار دارند. این افراد کارمندانی با اخلاق کاری قوی و قابل اطمینان هستند.

                                      حرفه­ ای ­گری

این کلمه بسیار کلی به نظر می­ رسد و همه چیز اعم از ظاهر شما در کار تا چگونگی عملکرد شما را در بر می ­گیرد. به گونه ای خیلی ­ها حرفه ­ای­ گری را آنقدر مهم می­ دانند که معتقدند که همه­ ابعاد شغلی و کاری به ویژه اخلاق کاری را دربر می ­گیرد.

نظم

اخلاق کاری از درون هر فرد سرچشمه می­ گیرد. شما می ­توانید بارها و بارها به یک کارمند بگویید اینچنین باشد یا جور دیگری رفتار کند اما اگر او انظباط و نظم ­پذیری لازم را برای تابع قوانین بودن نداشته باشد، هیچ راهی برای یک کارمند سازنده و خوب بودن باقی نمی­ ماند. لازمه­­ ی نظم تمرکز، تعهد و عزم است تا بتوانید کاری را که باید انجام دهید.

 

حس مسئولیت­ پذیری  

لحظه­ ای که عضو یک سازمان می شوید و وظایف و تکالیفی به عهده­ ی شما گذاشته می­ شود، مسئولیتی دارید که باید آن را به انجام برسانید. اگر اخلاق کاری قوی داشته باشید انجام وظایف برایتان خیلی مهم خواهد بود. همچنین تمایل خواهید داشت هر چه در توان دارید انجام دهید تا بهترین نتایج را داشته باشید.

حس همکاری 

شما به عنوان یک کارمند عضوی از یک سازمان هستید. به این معنی که جزیی از یک کل هستید و باید با دیگران کار کنید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، داشتن اخلاق کاری شما زیر سوال می ­رود. اصولا اخلاق کاری شما در روابط شما شکل می ­گیرد و بستگی به این دارد که تا چه میزان می­ توانید به رسیدن به اهداف گروه                                                               کمک کنید.

در مطالب بعدی همراه ما باشید تا چگونگی نشان دادن یک اخلاق کاری قوی و حرفه ­ای را با شما به اشتراک بگذاریم.

درباره adbanaMin

adbanaMin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *