اخلاق کاری حرفهای چیست؟
همهی ما عبارت «اخلاق کاری» را بسیار شنیدهایم. حتی وقتی که فرد عضوی از شرکت یا سازمان میشود همیشه در مورد اینکه همهی کارکنان باید اخلاق کاری بیدار و قوی داشته باشند تا سازمان به اهداف خود برسد، خواهد شنید.
اما واقعا اخلاق کاری چیست؟ یک ویژگی فردی است یا یک معیار رفتاری که تک تک افراد برای دستیابی به اهداف سازمان باید داشته باشند؟
تعاریف بسیاری را از عبارت «اخلاق کاری» میتوان دریافت کرد. اگر بخواهیم از یک تعریف ساده استفاده کنیم میتوانیم آن را مجموعهای از اصول اخلاقی بدانیم که هر فرد در انجام کارش رعایت میکند. یک تعریف دیگر در حوزهی کسب کار اخلاق کاری را اینطور معرفی میکند: باور به مزایای اخلاقی و اهمیت کار و توان ذاتی آن در تقویت شخصیت فرد.
اخلاق کاری میتواند احساسی باشد که شما نسبت به شغل و حرفهی خود دارید که در این صورت نگرش و رفتار شما را شکل میدهد. اخلاق کاری همچنین وابسته به کیفیت انجام کار و مسئولیتهای مرتبط با آن است. میزان احترامی که شما برای همکاران خود و کسانی که با آنها در تماس هستید قائلید و یا اینکه چطور با آنها ارتباط برقرار میکنید و تعامل دارید نیز اخلاق کاری را تعریف میکند. از این تعاریف میتوانیم نتیجه بگیریم که ویژگیهای شخصیتی همچون صداقت، امانتداری، تواضع و مسئولیتپذیری از ویژگیهای کلیدی اخلاق کاری محسوب میشوند. این ویژگیها تعیین میکنند که شما در یک موقعیت خاص چگونه رفتار میکنید و چه عکسالعملی از خود نشان میدهید. چگونگی پاسخگویی شما نوع اخلاق کاری شما را نشان میدهد. واضح است که اخلاق کاری برای تعریف هویت شغلی شما بسیار مهم است. بدون شک بخش بزرگی از تصوری که مردم از شما دارند با شناختن اخلاق کاری شماست.
چرا داشتن اخلاق کاری خوب و قوی تا این حد مهم است؟ در نهایت این خصیصه قدرت شخصیت شما را نشان میدهد و در محل کار دلیل برتری شما خواهد بود. سازمانها از داشتن کارکنانی با اخلاق کاری قوی منفعت فروانی میبرند. چرا که خصایص و شخصیت این افراد به پیشبرد و دستیابی اهداف آن کمک بسیاری میکند.
اصول اخلاق کاری :
صداقت
صداقت باید در هر قسمت کار شما وجود داشته باشد. از سروکار داشتن با ارباب رجوع تا رفتار با همکاران و افراد مافوق. این به معنی انجام دادن کار درست در هر شرایطی است. حتی اگر هیچ کس نفهمد و نبیند. حتی اگر بدانید مدیر شما هم متوجه آن نشده است. تاثیر این کار را در روابط خود با دیگران مشاهده خواهید کرد که یکی از مهمترین آنها اعتمادی است که بدست میآورید. با صداقت و راستی عمل کردن همچنین به معنای داشتن رفتاری سازگار و ثابت است. برای مثال اگر شما عضو یک تیم هستید رفتارتان باید در سازگاری با دیگران برای رسیدن به یک مجموعه راهبردی در هماهنگی هم و به سمت هدفی مشخص باشد.
تاکید بر کیفیت کار
اگر تعهد و مسئولیتپذیری شما همراه با نتایج خوب باشد، اخلاق کاری شما نمود واقعی خود را پیدا میکند. بسیاری از کارمندان حداقل کاری که از آنها انتظار میرود انجام میدهند و نه بیشتر. در حالی که بعضی دیگر فراتر از رفته و بیشتر از سطح انتظار میدرخشند. آنها بیشتر کار میکنند بهتر عمل میکنند و نتیجهای فراتر از انتظار دارند. این افراد کارمندانی با اخلاق کاری قوی و قابل اطمینان هستند.
حرفهایگری
این کلمه بسیار کلی به نظر میرسد و همه چیز اعم از ظاهر شما در کار تا چگونگی عملکرد شما را در بر میگیرد. به گونهای که بسیاری از افراد حرفهایگری را آنقدر مهم میدانند که معتقدند که همه ابعاد شغلی و کاری به ویژه اخلاق کاری را دربر میگیرد.
نظم
اخلاق کاری از درون هر فرد سرچشمه میگیرد. شما میتوانید بارها و بارها به یک کارمند بگویید این چنین باشد یا جور دیگری رفتار کند. اما اگر او انضباط و نظمپذیری لازم را برای تابع قوانین بودن نداشته باشد، هیچ راهی برای یک کارمند سازنده و خوب بودن باقی نمیماند. لازمهی نظم تمرکز، تعهد و عزم است تا بتوانید کاری را که باید انجام دهید.
حس مسئولیتپذیری
لحظهای که عضو یک سازمان میشوید و وظایف و تکالیفی به عهدهی شما گذاشته میشود، مسئولیتی دارید که باید آن را به انجام برسانید. اگر اخلاق کاری قوی داشته باشید انجام وظایف برای شما خیلی مهم خواهد بود. همچنین تمایل خواهید داشت هر چه در توان دارید انجام دهید تا بهترین نتایج را داشته باشید.
حس همکاری
شما به عنوان یک کارمند عضوی از یک سازمان هستید. به این معنی که جزیی از یک کل هستید و باید با دیگران کار کنید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، داشتن اخلاق کاری شما زیر سوال میرود. اصولا اخلاق کاری شما در روابط شما شکل میگیرد و بستگی به این دارد که تا چه میزان میتوانید در رسیدن به اهداف گروه کمک کنید.
در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی نشان دادن یک اخلاق کاری قوی و حرفهای را با شما به اشتراک بگذاریم.
چگونه نشان دهیم که اخلاق کاری حرفهای داریم؟
اینکه با افتخار به مدیر خود بگویید که اخلاق کاری شما بسیار قوی و حرفهای است یک چیز است و اینکه بتوانید او را متقاعد کنید که اینچنین هستید چیز دیگر. چرا که ادعا داشتن در حرف، جدا از ثابت کردن در عمل است. پس چه کارهایی میتوانید انجام دهید که اخلاق کاری حرفهای که ادعای آن را دارید در عمل نشان دهید؟
چند راهکار برای اثبات ادعا اخلاق کاری
۱- سازمان را در اولویت قرار دهید.
نشان دادن اخلاق کاری خوب بدون اینکه واقعا به شرکت یا سازمان خود اهمیت دهید، نقشبازی کردن خواهد بود و هرچقدر هم که بازیگر خوبی باشید زمان زیادی طول نمیکشد تا همه چیز مشخص بشود. شما باید اخلاق حرفهای خوبی “داشته باشید” تا بتوانید آن را به دیگران نشان دهید. این مهم زمانی شروع میشود که شما در افکار و اعمالتان شرکت خود را در اولویت قرار دهید. وقتی اینکار را انجام دادید، نیمی از مبارزه را بردهاید.
۲- زمانتان را خردمندانه مدیریت کنید.
مدیریت زمان محدود به سروقت بودن نیست، بلکه خیلی بیشتر از اینهاست:
- وقتشناس و دقیق باشید
اینطور گفته میشود که وقتشناسی از نشانههای حرفهای بودن است و در عینحال که راستی و درستی شما را نشان میدهد، گویای نظاممندی، انسانیت و قابلاعتماد بودن شما نیز هست. همچنین راهی است برای نشاندادن احترام شما به دیگران. برای خیلی از مدیران و ناظران عدم وقتشناسی میتواند برهمزنندهی توافق باشد. اگر یک کارمند به طور مکرر با تاخیر در محل کار خود حضور داشته باشد، کارفرما تمایل ادامهی همکاری با او را نخواهد داشت.
- میزان حضور خوبی داشته باشید
تنها وقتشناسی شما نیست که مورد بررسی قرار میگیرد. تعداد روزهای بالای غیبت نیز جنبهی خوبی ندارد، حتی اگر عمدی نباشد و به خاطر مسائل غیرقابل پیشبینی مانند مریضی مکرر باشد. در این شرایط، بهتر است مسئله را با مافوق خود در میان بگذارید تا راهحلی که به نفع همه باشد پیدا کنید. اگر به راستی مسائل اجتنابناپذیری در بین باشد و شما دربارهی آن پیش از آنکه با تذکر روبهرو شوید صحبت کنید، نشاندهندهی میزان اهمیت شما به کارتان است و مدیرتان را به پیدا کردن راهحلی برای آن، مثل کار از راه دور وا میدارد. اما این را نیز به یاد داشته باشید که رئیستان متوجه کمکاری و فرار از مسئولیت نیز خواهد شد، پس با اینکار باعث بهوجود آمدن دید منفی به خود نشوید.
- حواستان به موعد تحویل کارتان باشد
میان دو کارمند که یکی از آنها به ندرت کارهای خود را سروقت انجام میدهد و همیشه در لحظهی آخر و با شتاب به کارهای خود میرسد و دیگری که بدون هیچ عجلهای، با آرامش و پیش از موعد کارهایش را تحویل میدهد؛ کدام را انتخاب میکنید؟ رئیستان مسلما دومی را انتخاب خواهد کرد! اگر توانایی اتمام کار پیش از موعد را داشته باشید، به این معنی است که توانایی مدیریت زمان خود را دارید. دراینصورت، زمان اضافهای دارید تا اگر لازم باشد اصلاحاتی را نیز انجام دهید. حتی بهتر است شما برای خودتان هم زمان تعیین کنید تا زودتر کار را تمام کنید. اگر شرکت یک جدول زمانی برای تحویل کارها دارد، به نفع شماست که یک جدول زمانی هم برای خود تعریف کنید. این به شما کمک میکند بهتر برای کار اولویتبندی کنید.
۳- صادق باشید
ممکن است این عبارت کمی کلیشهای به نظر برسد، اما هنوز خالی از لطف نیست که این مثل را یادآور شویم: «صداقت بهترین سیاست است». وارن بافت میگوید وقتی به دنبال استخدام کسی هستید سه خصیصه را در او جویا شوید: صداقت، هوش و انرژی. هیچ راهی وجود ندارد که یک نفر بتواند نقش صداقت را تا ابد بازی کند، دیر یا زود خودش را آشکار میکند.
بزرگترین مشکل کارمندی که صادق نیست این است که اعتماد دیگران را از دست میدهد. اگر میخواهید در حرفهی خود به مراتب بالاتری در سازمان راه پیدا کنید صداقت خود را به همکاران و مافوق خود ثابت کنید.
حالا که صحبت از صداقت به میان آمد، کارهای دیگری هم هستند که میتوانید انجام دهید:
- صادقانه بازخورد بدهید.
این نشان میدهد که شما توانایی بیطرف بودن را دارید. مدیران، همکاران و حتی مشتریان ارزش بیشتری برای شما قائل هستند اگر بازخورد صادقانهای از شما ببینند. اگر قادر باشید کاملا بیپرده و بدون آزردن کسی یا شعلهورکردن خصومتی پیام خود را برسانید، بیش از پیش اخلاق کاری حرفهای خود را ثابت کردهاید.
- اشتباهات خود را گردن بگیرید
اگر کار اشتباهی انجام دادید، بهترین کار این است که به جای انکار و یا سرزنش دیگران شجاعانه بایستید و بگویید که اشتباه کردهاید.
۴- عملکردی متعادل و پایدار را در انجام کارهای خود پیش بگیرید.
یک کارمند با کاری حرفهای، کارمندی است که سودبخش باشد. این سودمندی در سرعت کار شما و پایدار بودن در این سرعت است. اگر بتوانید با سرعت خوبی کار کنید، به این معنی است که در مدتی محدود بازدهی خوبی هم دارید و کارمندی نیستید که به بهانهی خستگی یا تنبلی تسلیم شوید و تا کار را تمام نکردهاید متوقف نمیشوید.
به عنوان یک کارمند اولین مسئله مورد اهمیت شما انجام اصول، وظایف و تکالیفی است که در شرح وظایف شما آمده است. پس این موضوع باید اولین نقطه تمرکز شما باشد، چرا که حتی اگر وقتشناس باشید و حضور کاملی هم داشته باشید نباید از ارائه یک کار عالی که از ضروریات عملکرد شماست غافل شوید.
- کار را با کیفیت انجام دهید
کارفرماها به دنبال کارکنانی هستند که به کیفیت کار خیلی بیشتر اهمیت میدهند تا حداقل انتظاری که از هر یک از آنها میرود.
- مرتب باشید
یک کارمند بینظم به عنوان شخصی که نمیتواند سر موعد کار خود را تحویل دهد شناخته میشود. مانند وقتی که شخصیت شما را با وضعیت و بهداشت ظاهری شما میسنجند.
- ثابت قدم باشید
با حداکثر توان خود کار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید، حتی اگر کسی شما را نمیبیند. بعضی از کارمندان تنها با حضور رئیس خود و با این فکر که نظارت میشوند، بیشترین تلاش خود را میکنند تا رئیس خود را تحتتاثیر قرار دهند. این اخلاق حرفهای نیست، بلکه برعکس رفتاری متظاهرانه است که اخلاق حرفهای شما را خراب میکند.به هر حال در آخر هر روز این خروجی کار شماست که گویای میزان اخلاق حرفهای شماست. نتایج عالی نشان دهید تا به عنوان یک کارمند حرفهای شناخته شوید.
۵- همیشه احترام بگذارید.
متاسفانه این روزها «احترام» متاعی نایاب شده است. اما یکی از خصیصههایی است که هر کارفرمایی به دنبال آن است، چه کارمند کاری حرفهای داشته باشد چه نه. نشان دادن آداب اجتماعی مناسب یک دارایی اساسی برای همهی انسانهاست و در محیط کاری بسیار ارزشمند است.
- آرام و مودب باشید
تصمیمات خوب و منطقی اگر با عصبانیت مخلوط شوند، به سختی به وقوع میپیوندند.
- دیپلماتیک رفتار کنید
کلمههایتان را با دقت انتخاب کنید و مواظب باشید کسی را نرنجانید. حتی یک کلمه نابجا میتواند باعث یک انفجار شود و مسلما شما ترجیح میدهید چنین اتفاقی نیافتد.
- به عقاید دیگران گوش کنید
حتی اگر صددرصد با کسی موافق نیستید به آنها زمان دهید عقایدشان را مطرح کنند، گوش کردن شما نشانهی احترام است و در کنار آن، ممکن است راهحلهایی در این نظرات بیابید.
- با همه یکسان رفتار کنید
اگر در مقام سرپرستی هستید، شاید متوجه نباشید که به یک کارمند توجه بیشتری نشان میدهید. اگر با ارباب رجوع سروکار دارید، ممکن است گاهی بین آنها تبعیض قائل شوید. این بیعدالتی نشان دهندهی قضاوت نادرست شماست، مخصوصا در مواجهه با مسائل مهمتر.
۶- تابع قوانین باشید.
اگر نتوانید از یک قانون ساده مثل مرتب نگه داشتن میزتان یا سروقت رسیدن پیروی کنید، رئیستان ممکن است این را نشانهای بداند مبنی براینکه شما قوانین مهمتر را هم رعایت نمیکنید. چطور میتوانید نشان دهید کارمند قانونمندی هستید؟
- از سیاستهای سازمان آگاهی داشته باشید
هر سازمانی یک کتابچهی راهنما دارد که در آن همهی سیاستها، قوانین و مقرراتی که کارمندان موظف به انجام آنها هستند، آورده شده است. حتما آن را بخوانید و نکتههای ظریف آن را بدانید، چرا که مطمئنا نمیخواهید به خاطر بیخبری از آنها برای تذکر فراخوانده شوید.
- قوانین مخصوص در مورد لباس پوشیدن در محل کار را رعایت کنید
یکی دیگر از اصول حرفهایگری در محل کار همین است. ظاهر ممکن است مهمترین خصوصیت نباشد اما صرفنظر از اینکه مقامتان چیست تا حد زیادی اهمیت دارد.
۷- با دیگران کار کنید
مهم نیست که فکر کنید تنها بهتر میتوانید کار کنید، یا فکر کنید اگر تنها کار کنید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت؛ اساس کارمند بودن این است که شما جزیی از یک کل هستید. بنابراین، باید با دیگر کارمندان کار کنید.
- همکاری کنید
همکاری خیلی مهم است. حتی اگر با همکارتان تفاوتهای شخصیتی دارید، یا در مورد مسئلهای خارج از کار به تفاهم نمیرسید، همچنان باید بتوانید با او همکاری کنید. تفاوتها را حداقل در این مورد کنار بگذارید.
- اجتماعی باشید
اجتماعی بودن نیز بسیار مهم است. همهی لحظات شما نمیتواند فقط کار و صحبتهای جدی باشد. هر ازگاهی نیاز است یک قدم به عقب بردارید، استراحت کنید و با همکارانتان ارتباط برقرار کنید. اینکار همچنین راهی است برای تقویت مهارتهای اجتماعی شما و در عین حال، استحکام بخشیدن به روابطتان با دیگر اعضای تیم.
۸- سلامت خود را حفظ کنید.
باور کنید یا نه، سالم و سلامت بودن از لحاظ ذهنی و جسمی به اخلاق کاری شما کمک میکند. اگر سلامت باشید، قادر خواهید بود بهتر فکر کنید، پس در کار تصمیمات بهتری میگیرید و قضاوت صحیحی دارید. سالم بودن همچنین باعث اطمینان به حضور مرتب شما میشود، سروقت به محل کار میرسید و مشکلی در مورد غیبتهای مکرر نخواهید داشت. همچنین وقتی سلامت باشید همیشه خلقوخوی مثبتنگری خواهید داشت و خشم و ناامیدی به سراغتان نخواهد آمد.به ورزش منظم اهمیت بدهید، یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید و هر از گاهی برای هوا خوردن بیرون بروید. اگر چند روزی تعطیل هستید، بیشترین استفاده را از آن ببرید و جسم و روحتان را استراحت بدهید.
منبع:سایت cleverism
بدون دیدگاه