۲۸
شهریور
۳مهارت ضروری برای هر کارآفرین
اگر یک کارآفرین هستید، احتمالاً مشغله زیادی دارید. شما فقط در ساعات معمول کار نمیکنید، هر روزی را ممکن است صرف کسبوکارتان کنید و هر کاری که میتوانید میکنید تا به جلو پیش بروید. شما میدانید چگونه سخت کارکنید، ولی مهارتهای دیگری نیز هستند که کارآفرینان بزرگ به آنها نیاز دارند. در کتاب جدید ست گودین، فریب ایکاروس (Icarus Deception)، او سه مهارت ضروری را شرح میدهد که هر کارآفرین بزرگی به آنها نیاز دارد.
۱ مغز مارمولکی خود را ساکت کنید.
چه خودتان بدانید یا ندانید، همه ما چیزی داریم که گودین به آن مغز مارمولکی میگوید. او میگوید: «مارمولک یک بخش فیزیکی مغز شما است، توده ماقبل تاریخی که آمیگدالا (amygdala) نامیده میشود که نزدیک ساقه مغز قرار دارد و مسئول ترس و خشم و تمایل به تولید مثل است.»
گودین در کتابهای قبلی خود از جمله Linchpin و Poke the Box بسیار دراینباره نوشته است و برای توضیح بیشتر به استیون پرسفیلد (Steven Pressfield) ارجاع میدهد – گودین در فریب ایکاروس میگوید: «همان طور که پرسفیلد شرح میدهد، مغز مارمولکی همان مقاومت است. این مقاومت صدایی است در پس مغز ما که به ما میگوید عقبنشینی کن، مراقب باش، آهسته پیش برو، سازش کن. این مقاومت همان حصار نویسنده است و باعث دلهره و ترس میشود و باعث تاخیر در هر کاری میشود زیرا افراد نتوانستهاند به قدر کافی با هم توافق داشته باشند تا کار به نتیجه برسد. هرچه به زمان تحویل نزدیکتر میشویم، هر چه به یک درونبینی نزدیک میشویم و هر چه به حقیقت این که واقعاً چه میخواهیم نزدیک میشویم، این مقاومت قدرت بیشتری میگیرد. این بدین دلیل است که مارمولک از تغییر، موفقیت و ریسک متنفر است.»
ساکت کردن مغز مارمولکی پیکاری همیشگی برای کارآفرینان است. مهارتی است که نیاز به رشد و توسعه دارد. ولی هر چه به این سمت پیش برویم که باور کنیم آن چه احساس میکنیم تصمیم درست است و از مغز مارمولکی فاصله بگیریم، آنگاه است که حقیقتاً میتوانیم طرحهای تجاری و فرضیههای خود را تست کنیم.
۲ مثل یک هنرمند فکر کنید.
به گفته گودین اغلب ما خود را در یکی از این سه دسته قرار میدهیم: سرآشپز، آشپز یا شیشهشور. سرآشپزها کار را اداره میکنند، آنها استخدام میکنند و اخراج میکنند، برنامهریزی میکنند و تصمیمات بزرگ را برای زیردستانشان میگیرند. قدرت کاملاً در دست سرآشپزها است. آشپزها همان مجریان هستند؛ آنها کار را انجام میدهند. اغلب به شیشهشورها احترام گذاشته نمیشود. آنها سربازان خط مقدم هستند که کارهای کثیف را بر عهدهدارند. در این لحظه و زمان شما در کدام دسته قرار دارید؟
در فریب ایکاروس، گودین ما را به چالش میکشاند و از ما میخواهد ماورای قاعده معمول فکر کنیم و مثل یک هنرمند باشیم.
«کار شما هنر نیست اگر دنیا (یا حداقل یک بخش کوچک آن) به یک نحوی متحول نشود و اگر سخاوتمندانه نباشد هنر نیست و مهمتر از همه، اگر ریسکی در کار نباشد هنر نیست. منظور از این ریسک، ریسک نابودی مالی نیست (هرچند ممکن است آن را هم در بر بگیرد). نه، منظور از این ریسک، ریسک پذیرفته نشدن، سرگشتگی و عدم حرکت است. لازمه هنر این است که هنرمند اهمیت دهد، و این که آن قدر برایش اهمیت داشته باشد کاری را انجام دهد با این که میداند ممکن است نتیجه نگیرد.»
مثل یک هنرمند فکر کردن، به جای سرآشپز، آشپز و شیشهشور دنیای کاملاً جدیدی از فرصتهای تغییر، پیشرفت و موفقیت را به وجود میآورد.
۳ آنهایی را که ارتباطشان قطع شده، ارتباط دهید.
ارتباط دادن افراد در ظاهر شاید شبیه همان رویدادهای شبکهسازی معمول به نظر برسد که همه فقط کارتهای ویزیتشان را مبادله میکنند. گودین درباره «اقتصاد ارتباط» مینویسد و شرح میدهد که عصری که لازم بود ما برای انبوه افراد چیزی را آماده کنیم، به پایان رسیده است. مسئله ارتباط دادن افرادی است که ارتباطشان قطع شده است – آن گاه ارتباط چیزی هنرمندانه میشود. فرصتی که در اقتصاد ارتباط نهفته است کشف مسئله است (نقطهای که ارتباط افراد قطع شده است).
او میگوید این مهارتی است که ممکن است نیازمند تلاش بسیار باشد:
«در همین لحظه چند ارتباط جدید خلق کردهاید؟ این یک راه است که بسنجید کاری که انجام دادهاید تفاوتی ایجاد کرده است یا نه. زمانی که در یک جلسه نظری جسورانه میدهید، زمانی که ویدئو یا نرمافزار یا ایدهای خلق میکنید که همهگیر میشود و … یک چیز خستهکننده و بیخطر به ندرت منجر به ارتباط میشود. ارتباط زمانی روی میدهد که تواضع و فروتنی خودی نشان دهد.»
منبع: Entrepreneur
http://www.businesstrend.ir/1392/06/13/ست-گودین-۳-مهارت-ضروری-کارآفرینی/