۱۵

آبان

۱۳۹۷

کار تیمی چیست و چرا مهم است؟

 

در پس هر محصول یا خروجی موفقی یک تیم توانمند کار می ­کند. یک بازیکن فوتبال برای رسیدن به دروازه و گل زدن نیاز به همکاری و حمایت هم تیمی­ هایش دارد. کار گروهی به بالا بردن سودمندی، پیشرفت ارتباط، تولید ایده های نو و تقسیم وظایف می ­انجامد. در یک کار تیمی هر یک از اعضای گروه احساس تعلق و توانمندی دارند. در تعریفی ساده میتوان کار تیمی را فعالیتی دانست که اعضای یه سازمان در تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک انجام می­ دهند. معنای کار گروهی نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده است. کارهای تیمی امروز متنوع تر و پویا تر از گذشته است و شامل مهارت هایی منحصر به فرد می ­شود که چالش ها و موقعیت های ویژه ای را با خود می ­آورد. هر­ کار گروهی در نهایت منجر به رشد و توسعه ­ی کاری هر فرد می ­شود.

 

در دنیای امروز که بیشتر شغل ­ها مستلزم ارتباط با دیگران است، هیچ عاملی به اندازه­ ی یک تیم قدرتمند در یک سازمان کارآمد نیست. وقتی در امور سازمان به مسائل پیچیده ای برخورد می ­کنیم تنها یک تیم قوی است که میتواند از عهده­­ ی انجام وظایف پیچیده برآید. توانایی انجام وظایف فردی همزمان با همکاری در گروه میتواند باعث بدست آوردن رشد و موفقیت کل سازمان شود. در تمام جنبه ­های هر کسب و کاری، مهارت ­های گوناگونی که در یک تیم وجود دارد عامل رسیدن به اهداف مشترک و در نهایت موفقیت می­ شود. استیو جابز تمام الگوی زندگی را با ذهن خلاق و نوآور خود تغییر داد، اما این کار بدون توانمندی تیم پرتلاش و حرف ه­ای او بدست مردم در سراسر دنیا نمی ­رسید.

تیم

دلایل مختلفی برای مهم شمردن کار تیمی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می­ کنیم:

 

  1. کار تیمی باعث ایجاد وحدت در گروه می ­شود.

محیط کار گروهی باعث ایجاد جوی دوستانه و توأم با وفاداری می ­شود. هم ­تیمی ­ها در این محیط بیشتر تلاش می ­کنند و حس حمایتی ویژه ­ای نسبت به یکدیگر دارند. افراد دارای استعدادها، نقاط ضعف، مهارت­ های ارتباطی، نقاط قوت و عادات متفاوتی هستند. بنابراین، اگر روحیه تیمی تقویت نشود باعث بوجود آمدن چالش هایی در جهت رسیدن به اهداف مشترک گروه می­ شود.

 

  1. باعث ارائه ی دیدگاه ها و بازخوردهای مختلف می ­شود.

ساختار های تیمی مناسب تنوع اندیشه، خلاقیت، دید شفاف، فرصت ها و روش­ های حل مسئله را برای سازمان فراهم می­ک ند. یک محیط تیمی مناسب به افراد این موقعیت را می­ دهد که به صورت جمعی ایده پردازی کنند و راه ­هایی برای مشکلات پیدا کنند. همچنین تلاش های تیم اگر همراه با بازخوردهای سریع باشد کارایی و بازده را افزایش می ­دهد.

 

  1. باعث بهبود کارایی و بهره ­وری می­ شود.

وقتی استراتژی های مختلف گروه را ترکیب می ­کنیم، کارایی تیم را بالا می ­بریم. این کار باعث می ­شود حجم کار تقسیم شود، بر افراد فشار اضافه ­ای تحمیل نشود و رضایت شغلی بالا برود. این تقسیم کار اهداف را قابل دسترسی و عملکرد را بهینه می ­کند. وقتی گروهی از افراد باهم کار می­ کنند نسبت به وقتی که هریک تنها کار میکنند، خروجی بهتری خواهند داشت و وظایف خود را سریعتر انجام می ­دهند.

 

  1. موقعیت های یادگیری به وجود می­ آورد.

کار کردن در یک تیم افراد را قادر می­ سازد از اشتباهات یکدیگر یاد بگیرند. رو به رو شدن با دیدگاه­ های مختلف به خصوص دیدگاه همکاران با تجربه­ تر، بینشی جدید در افراد پدید می­ آورد و از وقوع احتمالی اشتباهات در آینده جلوگیری می­ کند. علاوه بر این، افراد می­ توانند حوزه ­ی مهارت­ های خود را گسترش دهند و ایده­ های جدیدتری را از همکاران تازه ­وارد خود دریافت کنند که در نهایت به معین کردن روش ­ها و راه ­حل های موثرتر می­ انجامد. این همکاری پویا بین افراد تفسیری از آینده می ­دهد و ظرفیت نوآوری و ترغیب را برای حل مسائل بالا می ­برد.

 

  1. باعث ترویج هم­ افزایی می ­شود.

حمایت متقابل از اهداف مشترک، همکاری و تشویق، هم ­افزایی ایجاد می ­کند. در نتیجه این، هم ­تیمی ها حس موفقیت بیشتری خواهند داشت و همگی خود را مسئول دستاورد گروه می­ دانند. وقتی اعضا از مسئولیت ها و نقش­ های خود آگاه باشند و بدانند که دستاورد خروجی تیم برای همه ­ی آنها به یک اندازه اهمیت دارد، بینش و ارزش های آنها یکی می­ شود و محیط کاری به یک محیط دوستانه همراه با حس اعتماد، حمایت، احترام و همکاری تبدیل می ­شود.

 

 

درباره adbanaMin

adbanaMin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *