۶

آبان

۱۳۹۷

مکالمه دشوار چیست و چگونه می­توانیم با آن مواجه شویم؟

 

همه ی ما در طول زندگی با مکالمات دشوار مواجه شده ایم و همه ی ما از مواجه شدن با آنها گریزانیم. به خصوص اگر این  مسئله در محل کارمان پیش بیاید. در یک تحقیق انجام شده در انگلستان در مورد لیست مکالمات دشوار، حدود ۳۳% افراد صحبت کردن در مورد حقوقشان، ۳۱% صحبت درباره ی رفتار نامناسب همکارشان و ۳۰% گرفتن بازخورد درباره ی عملکرد ضعیفشان را سخت ترین مکالمات زندگیشان دانسته اند. این در حالی است که درصد کمی به مکالمات دشوار در زندگی شخصی اختصاص داده اند.

بیش از نیمی از کارکنان سازمان ها میگویند حداقل ماهی یک بار با یک مکالمه دشوار مواجه می­شوند. به راستی چرا مواجه شدن با چنین گفتگو هایی سخت است؟ آمار نشان میدهد این مکالمات فشار ذهنی زیادی به کارکنان وارد می­آورد و از دغدغه های آنان به شمار می­رود. همه ما در زندگی شخصی در مواجهه با بحث و جدل ها به دوستان و خانواده تکیه می­کنیم، اما در زندگی حرفه ای در مورد این گفتگوها اطلاعاتی نداریم و آموزشی ندیده ایم. هیچ تعجبی ندارد که ۶۱% افراد به دنبال یادگیری چگونگی مدیریت کردن این مکالمات هستند، هم کارکنانی که در این شرایط قرار می­گیرند و هم مدیرانی که در مقابل کارکنان قرار می­گیرند. مدیران هم مرتبا با این  مکالمات روبه رو می­شوند، وقتی میخواهند راجع به عملکرد ضعیف کارکنان به انها توصیه­ای کنند، وقتی راجع به رفتار آنها بخواهند مسئله­ای را گوشزد کنند، وقتی درخواست یکی از آنها را بخواهند رد کنند یا لازم باشد به انها بگویند که ممکن است مجبور باشند تعداد کارکنان را کم کنند وخیلی موقعیت های دیگر.

رو برو شدن با این مکالمات به خصوص برای کسانی که از درگیری و کشمکش می­ترسند بسیار سخت است و همواره سعی می­کنند از ان اجتناب کنند. با این حال اجتناب از این مکالمات باعث اختلال در عملکرد افراد می­شود و تاثیری منفی بر روی تیم و کل مجموعه می­گذارد. بهتر است به جای دوری کردن از این مکالمات شهامت روبرو شدن با انها را طوری که سازنده باشد و به درستی باعث انتقال افکار شود یاد بگیریم. در اینجا به چند مورد که میتواند در این مواقع کمک کننده باشد اشاره می­کنیم:

  1. خود را جای طرف مقابل بگذارید. چه عواملی می­تواند باعث شده باشد که او اینطور برخورد کند؟ اگر جای او بودید چه چیزی باعث می­شدکه به خود حق بدهید؟ فکر کردن به این موضوع کمک می­کند که بتوانید در شرایطی آرام موقعیتی برنده-برنده به وجود بیاورید.
  2. ارزشی مشترک بین خود و طرف مقابل پیدا کنید. از خود بپرسید این مکالمه چه ارزشی برای من ایجاد می­کند؟برای طرف مقابلم چطور؟ نیت هرکدام از ما در این گفتگو چیست و در چه چیزهایی متفاوت است؟
  3. بیطرف و دلسوز باشید. قبل از گفتگو با دیدی مثبت به آن فکر کنید و به آن شکلی بی قضاوت و دلسوزانه بدهید.
  4. برای خود دلیل اهمیت موضوع را مشخص کنید. از خود بپرسید که آیا بهتر است وضع موجود را حفظ کنم یا حتما لازم است این مکالمه سخت را داشته باشم. اگر جواب شما وجوب داشتن این مکالمه است پس نگرانی وجود ندارد و کاری است که باید انجام شود.
  5. نشان دهید که به موضوع اهمیت می دهید. به طرف مقابل نشان دهید که بهترین را برای او و سازمان می­خواهید. یکی از نیازهای انسان این است که دیده شود و بداند که مهم است. در ابتدای مکالمه نشان دهید که به شنیدن در مورد بازخورد عملکرد خود علاقه مندید.
  6. در مورد کارخود با اطمینان باشید اما همیشه پذیرای تغییر باشید.
  7. اخلاق گرا باشید. نسبت دادن کلمه هایی مثل”بی مسئولیت” به طرف مقابل باعث به وجود آمدن حالت دفاعی شده و مکالمه را به سمت خوبی پیش نمی­برد.
  8. قبل از روبرو شدن با طرف مقابل حرفهای خود را آماده وتمرین کنید.
  9. در برقراری ارتباط سخاوتمند، صادق و با احترام باشید. جمله ی اولی که برای گفتن پیدا می­کنید به مکالمه ی شما سمت و سو می­دهد. در انتخاب آن حساس باشید.
  10. مسائل را شخصی فرض نکنید و به خود نگیرید. سعی کنید این بینش را در خود به وجود بیاورید که کسی با شما خصومت شخصی ندارد. حرفه ای عمل کنید.

 

 

درباره adbanaMin

adbanaMin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *