۱۰ گام برای دستیابی به قدرت شخصی

قدرت شخصی چیست؟

یکی دیگر از زیر مجموعه‌های مهارت‌های نرم، قدرت شخصی است. هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت را به شما هدیه دهد. عموما شما ترفیع پیدا می‌کنید، انتخاب می‌شوید، مورد ستایش و پرستش قرار می‌گیرید یا به واسطه‌ی جایگاه قدرتمندی که در اختیار دارید، مردم شما را فردی دارای قدرت فرض می‌کنند ولی اگر قدرت شخصی نداشته باشید، تمام این فرضیات رنگ باخته و بی‌اثر می‌شوند. قدرتی که قابل اتکاء باشد، از منابع بیرونی بدست نمی‌آید بلکه از درون وجود خودتان سرچشمه می‌گیرد.

یکی دیگر از زیر مجموعه‌های مهارت‌های نرم، قدرت شخصی است. هیچ‌کس نمی‌تواند قدرت را به شما هدیه دهد. عموما شما ترفیع پیدا می‌کنید، انتخاب می‌شوید، مورد ستایش و پرستش قرار می‌گیرید یا به واسطه‌ی جایگاه قدرتمندی که در اختیار دارید، مردم شما را فردی دارای قدرت فرض می‌کنند ولی اگر قدرت شخصی نداشته باشید، تمام این فرضیات رنگ باخته و بی‌اثر می‌شوند. قدرتی که قابل اتکاء باشد، از منابع بیرونی بدست نمی‌آید بلکه از درون وجود خودتان سرچشمه می‌گیرد.

داشتن قدرت شخصی، این باور را در شما ایجاد می‌کند که می‌توانید موفق باشید. همچنین باعث می‌شود تا همکاران و ذینفعان کلیدی، شما را فردی دارای نفوذ، قدرت و اثرگذار بدانند. همچنین همواره به دنبال نظرخواهی و کمک گرفتن از شما باشند. داشتن قدرت شخصی، است که منجر به افزایش اعتماد به نفس شده و شما را در مسیر فهم چگونگی کمک به دیگران برای تصمیم‌گیری و دست‌یابی به اهدافشان یاری می‌کند. این قدرت به شما کمک می‌کند تا روابطی قوی در داخل و خارج از محیط کار ایجاد کرده و آن‌ها را حفظ نمایید. این قدرت شما را قادر می‌سازد تا روی پای خودتان بایستید، برای خودتان مذاکره کنید و حتی زمانی که در حال پذیرش اشتباه خود هستید، توامندی‌های خود را نشان دهید.

خبر خوب این است که همه‌ی ما قدرت داریم ولی نکته‌ی اصلی، ارتباط و در اختیار گرفتن آن است. ۱۰ قدمی که در ادامه بدان می‌پردازیم، به شما کمک می‌کند تا قدرت شخصی

داشته باشید.

۱- جاه‌طلبی خود را پذیرفته و آن را در مسیر قدرت شخصی اظهار نمایید

زنان، اغلب نسبت به جاه‌طلبی و قدرت شخصی نظر مثبتی ندارند. آنان می‌خواهند موفق باشند. همچنین در مسیر موفقیت، متعهدانه و پُر تلاش ادامه می‌دهند، ولی نسبت به اقرار آن حس خجالت و شرم دارند. هیچ‌گاه بابت جاه‌طلبی خود عذرخواهی نکنید. مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید.

به مدیران خود اجازه دهید آرزوهای شغلی شما را بدانند. در کنار آن به دنبال مشاورین و حامیانی باشد که بتوانند شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان یاری نمایند. زمانی که در بیان و اظهار جاه‌طلبی خود درنگ و تعلل می‌کنید، در حقیقت از قدرت خودتان می‌کاهید.

 

۲- وقتی با خودتان صحبت می‌کنید، به جای تفکرات منفی، به تصریح نکات مثبت و قدرت بپردازید

هیچ‌چیز به اندازه‌ی غلبه‌ی افکار منفی بر شما، نمی‌تواند به شما آسیب بزند. این دست تفکرات و گفتگوهای منفی، شما را از انجام کار ناتوان می‌سازد، مانع به اشتراک‌گذاری تفکرات و ایده‌هایتان می‌شود، ریسک‌پذیری شما را کاهش داده و از کشف فرصت‌های جدید جلوگیری می‌کند. این تفکرات، آشکارا از انرژی شما کاسته و زمانی که انرژی نداشته باشید، قدرت هم ندارید.

به این نِداهای منفی گوش کنید و آن‌ها را از سایر افکار خود جدا کنید. خودآگاهی، اولین گام برای داشتن قدرت شخصی است لذا به این نداهای درونی منفی، اجازه ندهید تا کنترل زندگی و موفقیت شما را دست بگیرند. درون خود را از افکار منفی خالی کرده و با پرداختن به نکات مثبت جایگزین نمایید. یکی از تاثیرات انجام این‌ کار، در کاهش تعارض‌های فردی میان شما و سایر همکارانتان است.

 

۳- حامی خود و دیگران باشید

ارزش‌های خود را درک کنید و به چگونگی موفقیت در کاری که انجام می‌دهید، فکر کنید. شما می‌توانید در نقش فردی ظاهر شوید که به اطرافیان و شرکت، در مسیر دست‌یابی به اهدافشان کمک می‌کند.

به طور مدام و منظم با مدیر خود در ارتباط باشید. در رابطه با فعالیت‌های خود که چگونه می‌توانند نتایج مثبتی در پی داشته باشند، با او صحبت کنید. به دنبال انجام پروژه‌هایی باشید که می‌توانید ارزشی به آن‌ها اضافه کنید. با افزودن ارزش به پروژه، شما دیده خواهید شد و اعتبار بدست می‌آورید. این معنای اقتدار است. ارزش‌های شما ممکن است حاصل از مهارت‌های نرم شما نیز باشد.

بیشتر تلاش کنید و برای همکاران خود نیز حامی باشید. حس افتخار از همکاری با آن‌ها را بروز داده و بدانید که همکارانتان نیز به این رفتار شما پاسخ می‌دهند. تیم و دستاوردهایش را ارتقاء دهید زیرا از این راه است که شما به عنوان یک رهبر مقتدر شناخته می‌شوید.

 

۴- در زمان نیاز، کمک بخواهید

برخی از ما بر این باور هستیم که اگر بپذیریم، سوالاتی هستند که پاسخ‌شان را نمی‌دانیم، ضعیف به نظر می‌رسیم در حالی که عکس این موضوع صحیح است زیرا افراد قدرتمند می‌دانند چه زمانی از دیگران کمک گرفته و به دنبال دریافت بازخورد از اطرافیان باشند. زمانی که شما اعلام نیاز می‌کنید و تمام منابع مورد نیاز برای موفقیت را فراخوان می‌کنید، شانس موفقیت خود را افزایش می‌دهید. دانستن اینکه به چه مواردی نیاز دارید و درخواست کمک برای تأمین آن‌ها، نه تنها نشانه‌ی ضعف شما نیست بلکه یک حرکت قدرتمندانه است.

۵- آزادانه و با فراغ بال، نظرات و ایده‌های خود را بیان کنید

تاکنون چند مرتبه پیش آمده که جلسه‌ای را در حالی ترک کرده‌اید که ایده‌ی مطرح شده، به ذهن شما نیز متبادر شده ولی از بیان آن خودداری کردید در حالی که همان ایده از جانب فردی دیگر به عنوان یک ایده‌ی هوشمندانه در جلسه ارائه گردیده است؟ چرا ایده‌ی خود را با آسودگی خاطر بیان نکردید؟ شما به قدرت هوش، ذکاوت و نظرات خود نیاز دارید. قطعاً شما می‌خواهید تا در دیدگاه مردم، فردی باهوش به نظر بیایید ولی از طرف دیگر، نگران این هستید که ایده‌هایتان مورد پذیرش واقع نشوند. هر یک از ایده‌های شما به همان میزان که شانس عدم پذیرش دارند، شانس مقبولیت و مورد ستایش قرار گرفتن را دارند. لذا شما زمانی قدرت شخصی دارید که فرآیند ایده‌پردازی و توانایی طوفان فکری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اینکه مردم به دنبال تفکرات و نظرات شما باشند، معنای قدرتمند بودن است.

۶- به ترس‌های خود اعتراف کنید

 ترس‌های شما مانند افکار منفی، موفقیتهای شما را خراب می‌کنند و قدرت شما را از بین می‌برند. همه ما ترس‌هایی را در وجود خود داریم، اما وقتی اجازه می‌دهیم ترس‌هایمان بر ما غلبه کرده و ما را از انجام کارهایمان ناتوان کند‌، قدرت خود را از دست می‌دهیم.

شما تنها با رویارویی با ترس‌های خود، قدرت خود را بدست می‌آورید و نباید به ترس‌هایتان اجازه تسلط بر زندگی‌تان را  بدهید. این حرکت را به صورت ابتدایی (مانند کودکان که شروع به راه رفتن می‌کنند) شروع کنید. بدین صورت که در اولین حرکت از ناحیه راحتی خود یک قدم برداشته و به یکباره شروع کنید و عضله اعتماد به نفس خود را بسازید. هر ریسک جدیدی که انجام می‌دهید و هر مرحله جدید، شما را به داشتن قدرت شخصی خود نزدیک می‌کند.

۷- زمانی برای خلوت کردن با خود، را برنامه‌ریزی کنید

در فرهنگی که اجتماعی و در جمع بودن مهم است؛ این مطلب ممکن است باعث احساس گناه شما شود که خود را در یک گوشه ببرید و با خود خلوت کنید. با این حال، در این زمان است که خلاقیت شما به وجود می‌آید. گذراندن روزانه کمی از زمان برای خلوت کردن با خود، به شما کمک می‌کند تا راه حل‌هایی برای مسائل طولانی مدت پیدا کنید، همچنین این دید را به شما می‌دهد تا از طریق یک دریچه استراتژیک به حرفه خود نگاه کنید.

شما حتی فرصت فکر کردن به مهارت‌های نرم خود را پیدا کنید. یا تهیه یک برنامه بلند مدت برای بهبود و توسعه مهارت‌های نرم آغاز کنید.

اتصال مجدد به خود، بدون حواس پرتی باعث می‌شود اشتیاق و هدف خود را پیدا کنید، که این مطلب منجر به قدرت شخصی می‌شود. این زمان را در برنامه روزانه خود در نظر بگیرد تا از این نیروی استراتژیک استفاده کنید.

۸- شبکه پشتیبانی برای خود ایجاد کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در مهارت‌های نرم شبکه سازی است. شما نمی‌توانید در یک فضای خلاء، کسب و کاری  را ایجاد کنید.

از مربیان و حامیان، مربوط به حرفه‌تان مشاوره بخواهید. با افرادی که به آنها کمک خواهید کرد، یا به شما در به ثمر نشستن ایده‌های شما کمک خواهند کرد، ارتباطات متقابلی شکل دهید و در کنار آن مشاوره و اطلاعات لازم برای موفقیت را از آنان کسب کنید.

مطالعه بیشتر: نحوه‌ی تبدیل شدن به یک مدیر محصول موفق در سال 2024

۹- رشد و یادگیری خود را حفظ کنید تا به قدرت شخصی برسید

دانش قدرت است و افراد دارای ذهنیت رشد برای یادگیری آماده هستند. کنجکاو باشید ذهن خود را باز نگه دارید. از دیگران گوش کنید و یاد بگیرید. هر روز فرصتی جدید برای رشد شخصی فراهم است. شما نمی‌توانید در همه چیز متخصص باشید، اما وقتی ذهنیت رشد داشته باشید، تمایل شما برای یادگیری منجر به رشد و قدرت شخصی می‌شود. یادگیری مهارت‌های نرم در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

۱۰- از خودتان مراقبت کنید

مدت زمان زیادی ممکن است طول بکشد تا آدمی قدر سلامتی روحانی و قدرت جسمانی‌اش را بداند. عموماً افراد برای موفقیت، به سخت کار کردن اعتقاد دارند. اما اگر زمان لازم برای سوخت رسانی مجدد و کسب انرژی مجدد را نگذارید، منبع انرژی و توان خود را از دست خواهید داد. داشتن یک برنامه توسعه‌ فردی برای رشد و رسیدن به اهدافتان‌ می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. 

انرژی تازه ماحصل مراقبت نمودن از خود است. تنها شما می‌دانید که چگونه به بهترین وجه جسم و روح خود را دوباره پر از انرژی کنید. این کار، می‌تواند شامل ورزش‌ یا سفر به جاهای مختلف باشد. هر آنچه که انتخاب کنید، حتماً آن را به پیش برده و  برای آن برنامه ریزی کنید. این تنها راه برای حفظ قدرت شخصی شما در طول زمان است.

در نهایت باید بدانید که موارد بالا، زیر مجموعه مهارت‌های نرم می‌باشند و یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت قدرت شخصی در افراد، توسعه مهارت‌های نرم است. در کلام آخر، توجه به این مهارت‌های نرم، تاثیر مستقیمی در یافتن مسیر شغلی دارد و باید جدی گرفته شوند. 

منبع: وبسایت فوربس«Forbes»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .