۴

مهر

۱۳۹۷

شکاف مهارت‌های نرم

شکاف مهارت‌های نرم

 

هنگامی‌که نیروی کاری شما مهارت‌های فنی بالایی دارد اما مهارت‌های نرم آن وضع مناسبی ندارد، شما با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید. مهارت‌های نرم آن چیزی است که مهارت‌های سخت را همراهی می‌کند و به سازمان شما کمک می‌کند تا حداکثر بهره را از تخصص فنی خود ببرد.

اگر در جذب مشتری خوب عمل می‌کنید ولی در حفظ آن‌ها با مشکل مواجه‌اید، احتمالاً دچار شکاف مهارت‌های نرم هستید.

اگر کارکنان زیاد تغییر می‌کنند و مجبورید مدام افراد را آموزش مجدد دهید، احتمالاً با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید.

اگر مدیران بسیاری در سازمان وجود دارند ولی رهبران واقعی در بین آن‌ها دیده نمی‌شود، این یک شکاف مهارت‌های نرم است.

در واقع هر گاه که قادر نباشید از دانش، تجربه و تخصص تیم خود به‌درستی بهره ببرید، لازم است سطح ارتباط و مهارت‌های میان‌فردی را که در سازمان حاکم است ارزیابی کنید.

سازمان‌ها به یک محیط کاری با پویایی‌های میان‌فردی تبدیل شده‌اند که دیگر قابل نادیده گرفتن نیست. اعمالی چون گوش شنوا داشتن، ارائه ایده‌ها، حل تعارضات و ترویج یک محیط کاری باز و صادقانه همه وابسته به این است که بدانید چگونه با افراد ارتباط موثر برقرار کنید . این روابط است که به افراد اجازه می‌دهد در پروژه‌های تیمی مشارکت کامل داشته باشند، قدردان دیگران باشند و از پروژه‌ها حمایت کنند.

بررسی مهارت‌های نرم در تیم

 

مهم است که نقش حیاتی مهارت‌های نرم را درون تیم خود بازشناسید و نه تنها تلاش کنید آن‌ها را در خود توسعه دهید، بلکه توسعه آن را در سرتاسر سازمان نیز ترغیب نمایید. حوزه‌هایی که لازم بررسی و ارزیابی شوند عبارتند از:

  • مسئولیت‌پذیری فردی
  • میزان مشارکت
  • مهارت‌های مذاکره میان‌فردی
  • حل تعارضات
  • انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری افراد
  • شفافیت ارتباطات
  • تفکر خلاقانه
  • تعلیم دادن و مربی‌گری

هرچقدر این موارد در سازمان پررنگ‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که مهارت‌های نرم افراد در سطح بالاتری قرار دارد. این موارد همه تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای بر روی نگرش یک فرد در تعاملاتش با مشتریان، همکاران، سرپرستان و دیگر ذینفعان دارد. هرچقدر نگرش یک فرد مثبت‌تر باشد، روابط وی بهتر خواهد بود؛ این چیزی است که عملکرد تیمی فوق‌العاده را برمی‌انگیزاند و باعث می‌شود افراد در پیشبرد چشم‌انداز و استراتژی سازمان قاطعانه سهیم باشند.

به طور سنتی، افراد در زمینه مهارت‌های نرم آموزش و تعلیم کافی نمی‌بینند – چه در دوران آموزش و تحصیل پیش از خدمت یا به عنوان بخشی از آموزش ضمن خدمت. به همین دلیل است که یکی از اهداف اصلی بیزینس‌ترند این است که در توسعه مهارت‌های نرم و انسانی به مخاطبان خود یاری دهد.

درباره adbanaMin

adbanaMin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *