اگر جواب شما به سؤال زیر بله است با ما در این مقاله همراه باشید تا به جواب سؤال‌هایتان برسید و با برخی تکنیک‌های آموزش مهارت‌های سازمانی آشنا شده و بتوانید مسائل خود را حل کنید.

آیا شما هم در محل کار خود زیر حجم زیادی از کارهای انباشته شده غرق شده‌اید؟

مهارت‌های سازمانی یک نوع دارایی نامشهود است. این مهارت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید ساختار کاری روزانه خود را اصلاح نمایید و زمان کافی برای استراحت خود در نظر بگیرید و همچنین این مهارت‌ها می‌توانید در زندگی روزانه خود منتقل کرده و ارزش‌های شخصی زندگی خود را به آن بیافزایید.

اگر شما حتی به صورت سازمان‌یافته کار کنید و بهترین عملکرد خود را داشته باشید، مطالب زیر می‌تواند برای شما جذاب باشد.

چرایی نیاز به آموزش مهارت‌های سازمانی

بر طبق ترجمه دیکشنری کمبریج تعریف لغوی مهارت‌ سازمانی ( آموزش سازمانی ) عبارت است از:

«توانایی استفاده از زمان، انرژی، منابع و… در راهی مؤثر که شما را به هدف مدنظرتان می‌رساند.»

زمانی‌ که در کار احساس غرق شدگی دارید، رسیدن به اهداف، کمی غیر ممکن بنظر برسد. به همین دلیل آموزش مهارت‌های سازمانی مهم بنظر می‌رسد. این مهارت‌ها به شما کمک خواهد نمود تا  احساس شکست و ناامیدی را از خودتان برطرف نموده و  بتوانید اهداف و وظایفی که برعهده شماست، را به خوبی انجام دهید.

فواید مهارت‌های سازمانی

داشتن مهارت‌های سازمانی به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت سازمان‌یافته، کارآمد و مؤثر عمل نمایید. شما کنترل بیشتری بر وظایف خود خواهید داشت و می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید و سطح استرس خود را کاهش داده و سبک زندگی سالم‌تری را  تجربه کنید.

مهارت‌های سازمانی

برخی از مهارت‌های سازمانی عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی
  • اولویت‌بندی
  • محول کردن
  • جزئی‌گرایی
  • مدیریت زمان

مهارت‌های سازمانی (آموزش سازمانی) را به چه صورتی می‌توان فرا گرفت؟

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها این مهارت‌ها را در قالب کارگاه‌های آنلاین و حضوری، همایش و نشست‌های علمی آموزش می‌دهند. شرکت در این رویداد‌ها شروع مناسبی برای یادگیری مهارت‌های سازمانی است.

برای اکثر مردم، مهارت‌های سازمانی به طور طبیعی، در وجودشان نیست و باید مانند هر مهارت دیگری آن‌ها را یاد بگیرند و با تمرین هرچه بیشتر آنان توانایی خود را در این مهارت‌ها افزایش دهند.

اگر همه این موارد برای شما کاملاً جدید است از بخش کوچکی از آن شروع کنید و آن را به عنوان یک هدف انتخاب کنید و آن را مرتباً تکرار کنید تا به یک عادت روزمره در شما تبدیل شود و سپس می‌توانید به هدف خود اضافه کنید و آن را گسترش دهید. شروع کوچک و افزودن تدریجی، رمز موفقیت شماست. شیرجه زدن عمیق در یک کار این ریسک را به وجود می‌آورد که شما بر خلاف انتظارتان آن کار را ادامه ندهید.

یکی دیگر از راه‌های یادگیری مهارت‌های سازمانی احاطه خود با افرادی است که رفتار‌های خاص سازمانی را دارا، هستند. داشتن یک رهبر، مدیر یا مسئول حرفه‌ای و سازمان‌یافته می‌تواند تأثیر بسزایی در رفتار و عملکرد شما بگذارد.

۱۰ روش آموزش مهارت‌های سازمانی

اگر به تازگی پی بردید که در هنگام انجام کار، استرس و نگرانی دارید. یکی از روش‌های آموزش مهارت‌های سازمانی را با خود تمرین کنید، این مهارت‌ها باعث می‌شود تا بتوانید بر روی وظایف خود تمرکز کنید.

لیست تهیه کنید.

اگر احساس می‌کنید در وظایف مختلف غرق شده‌اید. ایجاد لیست کارها برای کنترل مجدد کارهایی که باید انجام دهید، بسیار عالی است.

با نوشتن وظایف خود به ترتیب اهمیت  (اولویت) تصویری از کارهای خود در جلوی چشم خود خواهی داشت.

به حافظه خود اعتماد نکنید.

حتی اگر حافظه‌ای فوق بشری داشته باشید، بازهم لازم دارید که همه چیز را مکتوب نمایید. از مهلت‌های پروژه، جزئیات مشتریان، تا قیمت‌های محصولات، یادداشت کردن می‌تواند راهی برای خلاصی از حجم عظیم کارها باشد و ابزارهای هوشمندی که امروزه در اختیار داریم از قصد کردن تا نوشتن را بسیار کوتاه کرده‌اند.

زمان‌بندی کنید.

بخش عظیمی از سازماندهی، دانستن چگونگی برنامه‌ریزی است، که برنامه‌ریزی حرفه‌ای شامل زمان‌بندی مناسب است. زمان‌بندی گامی فراتر از لیست کردن کارهاست، بدین صورت که علاوه بر ثبت کردن کارها، برنامه‌ زمانی انجام را نیز می‌توان تکمیل نمود. این مورد به افراد کمک می‌کند که مدیریت زمان خود را توسعه دهند چون از همه انتظار می‌رود کارها در مهلت‌های خود انجام شود.

محول کردن کارها را بیاموزید.

یادگیری برای واگذاری وظایف یک مهارت ارزشمند است که شما را  در سازماندهی کارهایتان یاری می‌نماید. از مزایای این کار، کاهش بار کاری، مهارت برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی است، چون برای اجرای آن باید تقسیم وظایف، اولویت‌دهی و غیره را رعایت نمود.

از چند وظیفه بودن دوری کنید.

همیشه ایده انجام چند کار باهم خیلی جذاب بنظر می‌رسد، ولی در عمل برعکس است. این مطلب ثابت شده است که چند وظیفه بودن باعث کاهش بهره‌وری خواهد شد، زیرا کاهش تمرکز و توجه شما را در پی دارد و کارها دشوارتر شده و اتمام آن بیشتر طول می‌کشد.

فاصله نیاندازید.

کنترل کردن تمام ابعاد زندگی امری غیر ممکن است اما قطعا امتحان کردن آن نیز ضرری ندارد. با به حداقل رساندن عوامل مزاحم در حین کار، شما شانس بهتری برای تمام کردن وظایف و کارهایتان خواهید داشت. استفاده از هدفون‌های کم کننده صدا یا نصب کردن برنامه‌های بلاک کردن اعلان در گوشی و یا لپ تاپ، راه مناسبی برای از بین بردن حواس پرتی است.

آشفتگی را کاهش دهید.

یکی از مهارت‌های سازمانی قابل توجه، ایجاد یک سیستم بایگانی و مستندسازی برای فایل‌هایی است که شما با آن‌ها کار می‌کنید. شما چه در خانه کار کنید و چه در دفتر، قطعا اسناد و فایل‌های زیادی را جمع آوری می‌کنید که ممکن است تا مدت‌ها به آن‌ها احتیاجی نداشته باشید، اما می‌ترسید که در آینده شاید به آن‌ها نیاز داشته باشید.

داشتن یک سیستم سازمان یافته برای مستندسازی به شما این امکان را می‌دهد هر زمان که بخواهید به آن اسناد و مدارک دسترسی پیدا کنید. ضمناً با محافظت از آن‌ها این احتمال که ممکن است آن‌ها را از دست بدهید هم کاهش می‌یابد. این سیستم باید قابلیت مستندسازی به صورت فیزیکی و دیجیتال را دارا باشد.

فضای کاری خود را سازماندهی کنید.

فضایی که در آن کار می‌کنیم تاثیر زیادی بر نحوه کار کردن ما دارد. اگر یک فضای کاری به هم ریخته و کثیف دارید، شانس شما برای کار کردن به صورت منظم کاهش می‌یابد.

فعالیت در یک فضای کاری سازمان یافته این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید با بیشترین بازدهی خود کار کنید. در این صورت شما بی جهت وقت خود را صرف گشتن، به دنبال وسایل خود نمی‌کنید. همچنین کار کردن در یک فضای مرتب و منظم، برای ذهن شما آرامش‌بخش است.

موارد غیرضروری را حذف کنید.

شلوغی ذهن، منجر به استرس می‌شود. اگر احساس کوفتگی می‌کنید بی نظمی آن را افزایش خواهد داد. خلاص شدن از مواردی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید محیط و ذهن شما را نیز تمیز نگه می‌دارد.

اگر استیکی نوت (یادداشت‌ها) شما انجام شده است آن را دور بریزید. در صندوق ورودی ایمیل‌هایی را که نمی‌خوانید پاک کنید. خبرهایی را که مورد علاقه شما نیستند دنبال نکنید. به طور کلی هر چیزی را که دیگر به آن نیازی ندارید چه فیزیکی چه دیجیتالی، رها کنید.

همیشه منظم باشید

در حین کار شما خیلی آسان به همه جای میز خود دسترسی دارید بنابر این لازم نیست هر چیزی را روی میزتان بگذارید. چیزی که باید آن را یاد بگیرید این است که اگر تمام وسایل خود را در کنار خود قرار دهید احتمالا یک اولویت بندی کاملا اشتباه است.

با این حال اگر فردی هستید که هر چیزی را کنار خود قرار می‌دهید باید زمانی از روز را صرف تمیز کردن میز خود کنید یا پایان هر روز وسایلتان را به حالت قبل برگردانید.

کلام آخر

در انتها باید گفت در اختیار داشتن مهارت‌های سازمانی این امکان را به شما می‌دهد تا زمانی که از کنترل خارج  شدن کارها، ناراحت هستید بتوانید نبض امور را در دست بگیرید و شما تبدیل به فردی کارآمدتر و سازمان‌یافته‌تر خواهید شد و به یاد داشته باشید این مهارت‌ها علاوه در کار، در زندگی روزمره نیز می‌تواند تأثیر بسزایی بگذارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .